Ik ben mij (weer) gaan oriënteren op een basisschool.

Wat zijn vragen die jullie hebben gesteld bij het kennismaken bij een school? Waar heb je op gelet bij zoeken?
Zijn er dingen die je achteraf gezien anders had willen doen?

Wij hebben vooral gelet op sfeer en het gevoel dat we bij een school kregen. De volgende punten speelden voor ons ook mee (in willekeurige volgorde):

• onderwijsvorm (wij hadden een voorkeur voor montessori/jenaplan/etc)
  • klassengrootte
  • personele bezetting/tekorten
  • mogelijkheden voor extra uitdaging/ondersteuning voor kids die iets meer/anders nodig hebben
  • voldoende diversiteit in leerlingen en docenten
  • extra lessen en of die vast aan worden geboden (muziek, hoe vaak gym etc)
  • voorzieningen in en om het gebouw (bibliotheek, grote gymzaal, ruim schoolplein)
  • onderwijstijden (continurooster of niet)

Uiteindelijk hebben wij voor een montessori school verderop in de stad gekozen en niet voor de school aan de overkant waar de hele buurt heen gaat. De sfeer is fijn, kids werken op hun eigen niveau/tempo, het is een grote school (was minpunt) maar door de opzet van het gebouw voelt het knus, ligt in een groene omgeving en de contacten die wij vooraf hadden voelde het gewoon goed.

Wij wilden een school in de wijk. En dat waren er 2. Bij allereerst geweest en uiteindelijk gekozen voor de daltonschool. Dat spreekt ons aan qua onderwijs. Daarnaast een sterk antipestbeleid , verschillende interne begeleiders en plus project teams, niet al te grote klassen, geen religie maar thema’s waarin ze leren over alle soorten religie en maatschappij. Muziek en gymjuffen en meesters en filosofie (vinden we erg leuk) En om de hoek, mooie speelruimten, leuke en goede activiteiten. En de communicatie was direct heel duidelijk en is het nog steeds. Ook tijdens Corona heel goed gegaan. En de juffen waar ik tot nu toe mee te maken heb gehad doen het ook echt goed. Heel actief betrokken, genoeg informatie. Ik zie echt mijn kinderen elk jaar weer groeien.

Continue rooster (nou ja 5 gelijke dagen) is hier op alle scholen. Onze bso haalde ook bij alle scholen en het zit in een multifunctioneel pand dus alles ook aanwezig. Dus dat speelde allemaal niet zo mee. Diversiteit ook niet want we wonen nou eenmaal in een enorm witte twee verdienende Vinex-wijk. Er zijn absoluut kinderen van andere afkomst maar helaas is 80% dat niet. Maar dat had ik alleen kunnen bereiken door ze naar de stad naast ons naar school te doen en dat gaat me dan te ver voor dat punt 😅

ik had alleen wel meer meesters op school gewild. Maar andere kant: ze hebben geen tekorten en zelfs nog invallers dus dat is al heel wat tegenwoordig.

Hier is het vrij normaal om je kind bij de dichtstbijzijnde op te geven. Er zijn eigenlijk ook maar 2 verenigingen, christelijk en reformatorisch. Er zijn wel wat scholen die de dingen net iets anders aanpakken zoals die van kleine meid, de kinderen worden bijv naar buiten gegooid als ze de concentratie verliezen en ze profileren zichzelf als een gezonde school. Ze bieden sportclinics aan en alle kinderen zijn verplicht om op 3 vaste dagen per week fruit mee te nemen. Ze zijn met het fruit ook heel streng, geen fruit mee, dan heb je pech. Ze doen ik al een aantal jaar mee aan schoolfruit, dan krijgen ze op die 3 dagen fruit van school.

Ik heb vooral gelet op de sfeer, omdat een veilige sfeer op school de voorwaarde is om überhaupt tot leren te komen. Verder vond ik het schoolplein belangrijk, dat je niet alleen een leeg betegeld plein hebt maar ook wat groen en klimrekken en zo. En het onderwijs natuurlijk maar ik heb de indruk dat ze dat op de andere scholen in de wijk allemaal wel min of meer hetzelfde aanpakken.

Ik heb wel de vraag gesteld of de school zou sluiten omdat het zo'n kleine school was. Dit zou niet zo zijn, het leerlingenaantal trok juist weer aan blabla, maar nu vind ik het toch jammer dat de school wel écht klein is (10 kinderen in groep 3, wel combinatieklas met 1/2/3). Maar ik denk dat ik geen andere keuze gemaakt zou hebben want dit is nu eenmaal de leukste school in de wijk, ik hoop vooral dat de komende jaren toch weer wat meer kinderen voor onze school kiezen.

Koekie83 Als ik nu zou moeten kiezen zou ik hier inderdaad op letten.

Verder heb ik vooral als tip; laat de perfectie los. Ik zie ook wel eens ouders die regelmatig van school wisselen omdat het niet bevalt. Een nichtje van mijn kinderen heeft ondertussen al op vier scholen gezeten. Het is nergens echt helemaal wat je hoopt dus dat zou ik vooral loslaten. En soms is er een keer een juf of meester waar je wat minder mee hebt, of die je ronduit een kreng vind. Sja dat kan. Leren de kinderen ook weer wat van.

iMoeder Verder heb ik vooral als tip; laat de perfectie los. Ik zie ook wel eens ouders die regelmatig van school wisselen omdat het niet bevalt.

Ik ben het hiermee eens maar het werkt ook andersom. Ik had eerst echt het idee dat ik voor 10 jaar een school moest kiezen maar dat heb ik losgelaten. Mochten ze toch een keer van school moeten wisselen dan is dat ook niet het einde van de wereld. Maar ik vind wel, dat er een goede sfeer is en er goed onderwijs gegeven wordt is het belangrijkste, dingen als een gymdocent, gezonde school en dergelijke is mooi meegenomen maar moet niet doorslaggevend zijn.

Het ging mij bij de keuze ook vooral om de sfeer. Niet alleen bij de leerlingen, maar ook bij de docenten.
      En ik heb gevraagd naar een pest protocol, we kwamen ook op een school die keihard zei 'maar bij ons wordt niet gepest' en dat vond ik niet reëel.

Koekie83 ja en toen mijn man vroeg welke punten ze nog wilden verbeteren (ze hadden net een verbetertraject opgestart) was er niets, want ze scoorden overal voldoende volgens de inspectie 🤨
        Daar besloten we vrij vlot dat we onze kinderen niet wilden hebben.

Ik zag ergens anders dat je de vrije school overwoog? Ik weet niet of dat de vrije school beginnend met een P redelijk bij mij in de buurt is? Een paar van de buurkinderen gaan daar naartoe en volgens hun moeder is het een prima school als je kind heel "gemiddeld" ontwikkeld. De oudste vindt het er heel leuk en is voldoende zelfstandig in leren dat hij het goed oppakt. Voor de jongste zijn ze nu serieus naar een andere school aan het kijken. Hij verzuipt in het gebrek aan structuur en ze krijgen er in gesprekken met leraren ook geen opties in betere begeleiding bij. Alles wordt gegooid op, hij zal het wel leren, komt vanzelf, wat vinden jullie? Terwijl zij als ouders juist graag samen op zouden trekken missen ze bij hem echt het gevoel van gezien en gehoord worden, maar juist ook het gevoel van een beetje pro-activiteit van school.
        Dat heb ik eerder gehoord van ouders bij kinderen die bovenmatig intelligent zijn. Als het klikt met de leraar, dan heb je goede kans op begeleiding en bijvoorbeeld plusklas, maar als het niet klikt tussen kind en leraar, dan wordt er vanuit school niks gedaan, alles is afhankelijk van die ene leraar die de besluiten maakt.
        Ik ken ook een kind dat van onze school juist daarnaartoe is gegaan en voor haar werkt het heel goed, haar moeder is razend enthousiast, maar je moet er wel echt met overtuiging voor kiezen, ze zijn redelijk strikt in de leer (of in ieder geval hun visie) zeg maar.

Wat verder ook goed is om mee te nemen, er wordt veel van ouders gevraagd, zowel financieel als qua inzet. Het Sinterklaas cadeau moet bijvoorbeeld door ouders zelf geknutseld worden (dus niet de suprises, maar de cadeaus die kinderen krijgen bij het feest). Mijn buurvrouw heeft dus afgelopen jaar 2 stokpaardjes moeten breien/haken en in elkaar moeten zetten. En ook qua extra activiteiten en klassenzaken wordt veel van ouders verwacht. Ook dat, heel erg leuk als je er passie voor hebt en waarde uithaalt/instopt, maar niet voor alle ouders weggelegd misschien.

Femkes Deze verhalen hoor ik ook over de vrije school bij ons in de buurt. Voor het ene kind/ouder is het dé uitkomst, voor de ander werkt het echt niet.

Ik heb het voor N. ook (kort) overwogen maar ben er van teruggekomen toen ik er achter kwam dat de vrije school helemaal niet zo vrij is (ze mogen hier bijvoorbeeld pas leren lezen als ze tanden wisselen en zéker niet al in de kleuterleeftijd). Zag mezelf ook geen picknickkleden haken en schrok toen het over de vaccinatiegraad op school ging… maar goed, dat is maar één school natuurlijk. De hele achterliggende gedachte vind ik wel wat hebben.

Femkes Wat verder ook goed is om mee te nemen, er wordt veel van ouders gevraagd, zowel financieel als qua inzet. Het Sinterklaas cadeau moet bijvoorbeeld door ouders zelf geknutseld worden (dus niet de suprises, maar de cadeaus die kinderen krijgen bij het feest). Mijn buurvrouw heeft dus afgelopen jaar 2 stokpaardjes moeten breien/haken en in elkaar moeten zetten. En ook qua extra activiteiten en klassenzaken wordt veel van ouders verwacht. Ook dat, heel erg leuk als je er passie voor hebt en waarde uithaalt/instopt, maar niet voor alle ouders weggelegd misschien.

Ja klopt, zoon van een vriendin van mij is een creatieve jongen en doet het enorm goed daar. Maar zij moet ook kisten hout bewerken waarin ze dan hun spullen bewaren en heel veel maken en knutselen en haken en breien. Zij is zelf totaal niet creatief, werkt 5 dagen dus heeft het hier ontzettend lastig mee. Als in: ze doet het allemaal maar het is echt een opgave voor haar.

Dit topic komt op het juiste moment. Daar kan ik misschien nog wat tips uit halen, want wij moeten R nu (nouja, na de zomer dan) aanmelden.

We neigen nu naar een bepaalde school, maar de hoofdreden nu is dat we er tegenover wonen, dus lekker dichtbij.
            Wij komen niet uit de plaats waar we nu wonen, dus we hebben geen persoonlijke ervaringen met scholen. En dat zou sowieso enorm veranderd kunnen zijn in zoveel jaar. Ik hoor wel van meerdere onafhankelijke kanten dat de school die we op het oog hebben het hoogst staat aangeschreven.

Maarja, ik wil toch even sfeer proeven. En even kijken wat passend is. Bovenstaande school is ook een grote school. Bij de peuters kregen we tussen neus en lippen door wel een terugkoppeling dat R het misschien beter zal doen op een school met kleinere klassen.
            En wie weet zie ik hier nog punten die ik belangrijk vind om op te letten.

Femkes eigenlijk wilde ik mijn kinderen graag op de vrije school hebben (heb er zelf ook op gezeten) maar toen ik belde en uitlegde dat onze zoon niet gemiddeld was kreeg ik als antwoord dat ze geen speciaal onderwijs waren. 🫠 Wij zijn direct verder gaan zoeken.

Koekie83 mogen hier bijvoorbeeld pas leren lezen als ze tanden wisselen en zéker niet al in de kleuterleeftijd). Zag m

Arme meiden hier dan 😅 late wisselaars, vroege lezers.

Wat heeft tanden te maken met lezen? 🤨

Wat ik mooi vind aan de school bij N. is dat docenten volop de mogelijkheid hebben zich verder te ontwikkelen. Ik denk dat wanneer een docent de mogelijkheid heeft zich steeds opnieuw te kunnen en mogen uitdagen deze veel plezier zal ervaren in zijn vak. Hierdoor is bijvoorbeeld een kleuterjuf niet alleen een kleuterjuf maar heeft ze ook de mogelijkheid om muziek docent te zijn voor andere klassen als zij zich daar verder in heeft ontwikkeld. N. haar kleuterjuf geeft bijvoorbeeld ook al een soort van natuur/scheikunde aan alle klassen.

Waar wij verder op gelet hebben is het antipestbeleid, wat naast de reguliere leerstoffen word geboden en hoe ze inspelen op kinderen die onder gemiddeld of boven gemiddeld presteren.

Toch6 mijn zoon heeft zichzelf leren lezen in groep 2 en ging in groep 3 pas ruim halverwege het jaar wisselen. Ben wel benieuwd hoe ze dat hadden willen oplossen.

Toch6
                Hier net zo, onze kinderen wisselen laat. N. 6 heeft net haar eerste tand eruit maar leest al sinds december. Die zou dan totaal geen uitdaging hebben.

Soturi Dat de school zelf groot is zegt op zich niks. Ik zou dan eerder kijken naar de klassen grootte. En qua zaken voor elkaar hebben en de juiste mensen in huis ben je op een grote school vaak beter af dan een kleine school.