Ik zag ergens anders dat je de vrije school overwoog? Ik weet niet of dat de vrije school beginnend met een P redelijk bij mij in de buurt is? Een paar van de buurkinderen gaan daar naartoe en volgens hun moeder is het een prima school als je kind heel "gemiddeld" ontwikkeld. De oudste vindt het er heel leuk en is voldoende zelfstandig in leren dat hij het goed oppakt. Voor de jongste zijn ze nu serieus naar een andere school aan het kijken. Hij verzuipt in het gebrek aan structuur en ze krijgen er in gesprekken met leraren ook geen opties in betere begeleiding bij. Alles wordt gegooid op, hij zal het wel leren, komt vanzelf, wat vinden jullie? Terwijl zij als ouders juist graag samen op zouden trekken missen ze bij hem echt het gevoel van gezien en gehoord worden, maar juist ook het gevoel van een beetje pro-activiteit van school.
Dat heb ik eerder gehoord van ouders bij kinderen die bovenmatig intelligent zijn. Als het klikt met de leraar, dan heb je goede kans op begeleiding en bijvoorbeeld plusklas, maar als het niet klikt tussen kind en leraar, dan wordt er vanuit school niks gedaan, alles is afhankelijk van die ene leraar die de besluiten maakt.
Ik ken ook een kind dat van onze school juist daarnaartoe is gegaan en voor haar werkt het heel goed, haar moeder is razend enthousiast, maar je moet er wel echt met overtuiging voor kiezen, ze zijn redelijk strikt in de leer (of in ieder geval hun visie) zeg maar.
Wat verder ook goed is om mee te nemen, er wordt veel van ouders gevraagd, zowel financieel als qua inzet. Het Sinterklaas cadeau moet bijvoorbeeld door ouders zelf geknutseld worden (dus niet de suprises, maar de cadeaus die kinderen krijgen bij het feest). Mijn buurvrouw heeft dus afgelopen jaar 2 stokpaardjes moeten breien/haken en in elkaar moeten zetten. En ook qua extra activiteiten en klassenzaken wordt veel van ouders verwacht. Ook dat, heel erg leuk als je er passie voor hebt en waarde uithaalt/instopt, maar niet voor alle ouders weggelegd misschien.