Dit hebben ze bij ons ook. En ze heeft 1x per week gym en 2x per dag buiten spelen.
Wij krijgen eens per week een weekverslagje van de juf met wat ze allemaal gedaan hebben en ook wat foto's erbij.
Dit hebben ze bij ons ook. En ze heeft 1x per week gym en 2x per dag buiten spelen.
Wij krijgen eens per week een weekverslagje van de juf met wat ze allemaal gedaan hebben en ook wat foto's erbij.
Koekie83 Ik heb het idee dat dit ook een beetje NL cultuur is. Want het is op alle vlakken zo. Ook mijn Belgische collega’s zijn bijv veel gevoeliger voor hiërarchie. In Nederland is het best gebruikelijk om jezelf uit te spreken ook als je een kind bent en “op (soort van) gelijke voet te staan.
Ysabella Sorry dat ik nu pas reageer maar ik moest er even voor gaan zitten
Kort: Op daltonscholen ligt de focus op drie kernwaarden: vrijheid in gebondenheid, zelfstandigheid en samenwerking. Binnen het daltononderwijs wordt gewerkt aan brede vorming van het kind.
Leerlingen op een daltonschool krijgen veel vrijheid, maar deze vrijheid is niet onbegrensd. Om zelfstandig te kunnen leren heb je vrijheid nodig, maar de docent geeft wel grenzen aan waarbinnen leerlingen kennis en ervaring kunnen opdoen. De leerlingen weten wat hun verantwoordelijkheden zijn en moeten verantwoording afleggen over hun keuzes en prestaties.
Zelfstandigheid
In het daltononderwijs wordt weinig klassikale les gegeven maar krijgen kinderen taken die zij in een bepaalde tijd moeten afronden. Deze taken kunnen week- of maandtaken zijn en individuele of groepstaken. De leerlingen leren zelfstandig de taken te plannen en uit te voeren. Waar nodig biedt de leraar instructie, begeleiding en coaching.
Samenwerking
Op daltonscholen wordt samenwerking aangemoedigd. De leerlingen werken samen in tweetallen en kleine groepjes aan bepaalde taken. Samenwerking zorgt ervoor dat leerlingen van elkaar leren en dat vaardigheden als feedback ontvangen en geven, reflectie en respect voor anderen worden ontwikkeld.
Brede vorming
Binnen het daltononderwijs wordt gewerkt aan brede vorming van het kind. Deze brede vorming omvat een cognitief, cultureel, sportief en sociaal-emotioneel aspect en draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling. Er wordt een omgeving geboden waarin leerlingen worden uitgedaagd zich te ontwikkelen tot ondernemende mensen met een kritische een democratische houding.
Dit bovenstaande komt uit de informatie die wij kregen. Het sprak ons heel er gaan omdat ik het passend vindt bij hoe wij in het leven staan en wat wij belangrijk vinden. Daarnaast denk ik dat je met deze pijlers ze ook een goede voorbereiding geeft op vervolgstudie/werkleven én ik vind het belangrijk dat er naar het individuele kind wordt gekeken. Het is echter niet zoals de vrije school: er zijn wel kaders maar binnen die kaders zijn er veel vrijheden.
Ik twijfelde wel hoor want ik dacht, hoe weet ik nou of mijn kind dit aan kan? Is het niet rommelig of onrustig? Is hij niet taakgericht? Maar omdat we zo enthousiast waren over de school toch gedaan en het gaat heel goed. Ze worden er mee ''opgevoed'' natuurlijk dat begint al bij de kleuters. Het kan best dat het later misschien minder past maar voor nu vinden wij het enorm goed passen.
Waarom zou jij twijfelen?
Hopsatee je hoeft absoluut niet je excuses aan te bieden hoor!
N is best wel van de structuur, maar één van zijn kwaliteiten is wel dat hij veel zelfstandig kan en vooral wil. Ik twijfel dus of het dalton onderwijs wat voor hem is doordat hij zich wel vaak vasthoud aan hedendaagse structuur. Ondertussen denk ik wel telkens dat ik het belangrijk vind dat hij onafhankelijk word, leert vragen maar ook zelf leert oplossen.
Dilemma.
Ik vraag mij dus af wat voor type kind dit onderwijs past. (In positieve zin!)
Ysabella Oh ja maar s onze oudste is enorm van structuur! Net als ik. De dagen zijn juist heel planmatig en gaan elke dag hetzelfde. Alleen daarbinnen is dus veel ruimte voor het individuele kind. Er zijn echt kaders zeg maar. Daarom was ik niet enthousiast over Jenaplan of Montessori maar wel over Dalton.
S. is enorm van patronen en details haha. Ze werken met stickers bij de kapstokken, bakjes op vaste plekken, eigen plan schema waar je je weektaakjes plant, eigen vaste plek (vanaf de kleuters) elke dag met dag van vandaag beginnen. Pictogrammen met de dag structuur. kleuren welke dag het is en welke juf er is, klok met kleuren (rood is in stilte zelf werken (juf helpt dan andere kinderen 1 op 1 of groepjes) groen is gewoon praten en geel is zacht fluisteren met je buddy. (Je hebt bij de kleuters een week maatje)
Hij vindt het prettig dat hij daarbinnen ook zijn eigen structuur kan volgen. Ik merk ook dat ze hem echt zien. Ik vond na zo’n raar half jaar zoals nu dat het echt spot om was hoe ze hem beschrijven en zien wat hij nodig heeft en dat ook geven.
Pepijn zit in groep 1a/1/2 op een dalton school. Dit zijn tezamen 44 kinderen. Ze hebben 3 lokalen waar ze zelf aan het werk kunnen aan de hand van de weekkaart. Dit is een gymzaal, een leslokaal met hoeken en een leslokaal die steeds van thema wisselt.
Is 11 minuten fietsen ver met 2 kinderen?
Ysabella Ja ik zou er vooral ook echt een keer heen gaan (als dat nog of weer mag) Wij waren niet echt bekend met Dalton maar waren daarna echt heel enthousiast. Ik vond sfeer en gevoel wel erg belangrijk. Wij hadden er 3 in de buurt. Deze sprong er echt uit door hoe ze onderwijs vorm geven.
Hier is het een enorm populaire school (is er maar 1 en is groot terwijl er 8 scholen zijn) Gelukkig zijn juist door de grootte de klassen juist “klein” (groep 3 22 kinderen)
Ysabella valt mee hoor, wij moeten 4km, met twee kinderen (als ze zelf fietsen) doe je er wel even over maar ik vind t goed te doen.
Ysabella Nee hoor. Is het ook te lopen? Ik doe nu ook wel dat ik loop en zij stept
Hopsatee Hier geen Dalton-school maar wel ook overal bakjes en stickers en pictogrammen en alles hoor! Een en al structuur, hebben die kleuters ook wel nodig Zeker als er binnen die structuur ook veel zelfstandig gewerkt moet worden.
Vulpen Ja klopt, is ook niet voorbehouden aan Dalton dat bedoelde ik ook niet. Maar omdat mensen soms het idee hebben dat Dalton heel vrij en zonder structuur is. Dat is niet zo.
Overigens zie je op regulier onderwijs ook al jaren veel invloeden vanuit Dalton (zoals die kleuren klok en weekschema)