Ik heb tot nu alleen ervaring met basisonderwijs, dus zal het daarbij houden, maar ben benieuwd hoe het in Nederland gaat met huiswerk, toetsen en rapporten enzo. Het zal vast ook per school verschillen, hier zijn ook scholen die nooit huiswerk meegeven.

Dit zijn zo de 'karakteristieken':
-kleuterschool begint op 2,5 jaar
-tussen de middag is er mogelijkheid om warm te eten (nu niet door covid)
-iedereen gaat in de rij staan voor het naar binnen gaan
-de school begint om 8.25u en gaat uit om 15.20u
-vanaf groep 3 huiswerk behalve op woensdag en vrijdag (vanaf groep 5 wel op vrijdag)
-regelmatig toetsen
-4 x per jaar rapport met resultaten 0/20 en percentages
-veel hoekenwerk en verbreding van thema's en leerstof (taalonderwijs hangt bijv aan een bepaald thema samen met wereldoriëntatie)
-vanaf groep 3 moet je levensbeschouwing kiezen. Dit is 2 uur per week. Onze kinderen, die niet religieus zijn, volgen zedenleer (ethiek).

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Wat een leuk topic! Ik wist dit allemaal niet over het Vlaamse onderwijs.

Leuk ik ben voor m'n studie keer naar vo in België geweest, daar behoorlijk wat verschillen, ook inhoudelijk voor wiskunde.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Ik denk dat er onderling ook nog aardig wat verschil tussen scholen zit, maar dit is hoe het bij ons gaat:

• kleuterschool vanaf 4 jaar
    • continurooster, lunch van thuis. Bij behalen van een X-aantal punten voor goed gedrag mogen ze aan het eind van de week noodles eten. Werkt als een trein, noodles zijn het magische woord in de bovenbouw blijkbaar 😅
    • schooltijden zijn van 08:30 tot 14:30, met uitzondering van de woensdag, dan tot 12:15. 10 minuten voor de bel mag je naar binnen (pre-covid, nu is het verzamelen op een vaste plek en dan per bubbel)
      Kleuters hebben eens in de 2 weken op vrijdag vrij, groep 3/4 eens in de 4 weken.
    • geen huiswerk, met uitzondering van topografie of Engelse toets in groep 7/8. Ongeveer eens per maand en dan afwisselend (dus ene maand topo, maand daarna Engels)
    • 2 x per jaar rapport, rond maart en afsluitend van het schooljaar in juli. Wel een mailtje met voortgang net voor de kerstvakantie.
    • hiervan verschillen wij van de meeste scholen, bij ons wordt er alleen maar in thema's en blokken gewerkt. Alle vakken komen hierin samen gedurende 6 weken. Wat dit betreft lijkt het bij ons denk ik meer vergelijkbaar met jullie dan de meeste Nederlandse scholen?
      Onze groepen zijn ook allemaal gecombineerd (1/2, 3/4, 5/6, 7/8) zodat de thema's iedere 2 jaar terug kunnen komen. Alleen rekenen en spelling zijn op niveau, dus dan gaan (pre-covid) deel 7A en 7B samen en 8A en 8B ook.
      Maar mijn kinderen (M groep 8, F groep 7) maken deze week dezelfde Engelse toets, die aansluit op het huidige thema.
    • geen levensbeschouwing, ondanks dat mijn kinderen op een RK-school zitten. Geloof is wel een van de blokthema's, en gedurende die 6 weken leren ze dan breed over verschillende geloven.

Kleine plattelandsschool waar noodgedwongen maar 3 klassen zijn, maar dat heeft wel geleid tot een heel andere manier van lesgeven (als ik de juffen moet geloven).

• sinds de kerst continuerooster, daarvoor tussen de middag naar huis of overblijven. Nu dus 4 dagen van 8.30 tot 14.15 en op woensdag tot 12.30.
    • alle dagen gelijk voor alle groepen, geen extra vrije dagen voor kleuters.
    • kleuters werken met thema's, de oudere kinderen niet heel duidelijk, wel bijvoorbeeld lentekriebels nu.

Noordeling interessant! Wat waren zo de opmerkelijkste verschillen?

Ik vind bijvoorbeeld ook dat mijn oudste (nu derde leerjaar, dus groep 5) al veel verder is met rekenen dan ik in die tijd. Ze zijn met breuken bezig en cijferen. Ik dacht dat ik breuken pas in groep 6 of 7 kreeg.

Nescio ook in Nederland zijn ze verder dan wij vroeger.
      mijn dochter is nu al bezig met zinsontleding. Groep 4 zit ze nu.

Hier zijn de lestijden voor alle kinderen van 8.15 tot 13.45. De deuren gaan om 8.05 open en de kinderen mogen dan zelf naar binnen stormen.

Onze school is klein, dus dochter zit in groep 1/2/3. Ze hebben 3 lokalen: eentje met de kring, eentje met de hoeken en het werklokaal (vooral voor groep 3). Ze doen veel samen, zoals spelletjes in de kring, knutselactiviteiten en zingen en dergelijke, maar er zijn ook momenten dat groep 3 in het werklokaal gaat rekenen of zo terwijl groep 1/2 in de hoeken gaat spelen. Iedereen heeft z'n eigen tafeltje, is dat op andere scholen ook? Ik vind dat wel heel tof en kan het van mijn eigen basisschool vroeger niet herinneren, dat je al in groep 1 je eigen tafel had om aan te werken.

Doen ze al iets aan vreemde talen op jullie school, @Nescio? Hier krijgen ze Engels vanaf groep 1, maar dat is wel een speerpunt van onze school.

Vulpen dit klinkt heel leuk!

Ik heb zelf Vlaamse familie en heb in België gestudeerd. Wat ik een groot verschil vond/vind is de autoriteit van de docent; ik heb het idee dat juffen/meesters hier in Nl meer op gelijke voet staan met de leerlingen en leerlingen meer vrijheid hebben om de input van de docenten in twijfel te trekken/daarover te discussiëren dan in België (waarmee niet gezegd is dat er geen ruimte is voor discussie, maar misschien minder). Maar dat is mijn ervaring/observatie, geen idee of dat klopt. Ben wel benieuwd of anderen dat ook zo ervaren.

Koekie83 dit klinkt heel leuk!

Ja heel leuk inderdaad! We hebben nog leerlingen nodig dus misschien kun je naar hier verhuizen? 😜 Onze meiden kunnen het vast goed samen vinden!

Vulpen ja, vanaf groep 5 wordt Frans gegeven en vanaf groep 6 komt Engels daar ook bij.

Heel specifiek voor onze school (Brusselse rand) is een dominante groep van Franstaligen. Het is een heel multiculturele school, maar veel leerlingen hebben Frans als thuistaal of tweede thuistaal. Dat creëerde ongelijkheid met de Nederlandstalige kinderen, dus hebben ze die groepen opgesplitst. S. krijgt nu met 4 anderen apart Frans en de overige 20 ergens anders.

In NL zitten ook veel verschillen per school. Is dat in België ook zo?

Hier gaan ze maandag, dinsdag, donderdag van 8:30-14:45 naar school. Op woensdag en vrijdag 8:30-12:30
          vanaf 8:15 gaan de deuren open.

Tijden zijn voor de hele school gelijk.
          Op onze school zijn zowel combi klassen als gewone klassen, dit ligt er aan hoeveel leerlingen er zijn voor die groepen.

De kleuterklassen zijn wel allemaal combi van 1 en 2. Er zijn 3 kleuterklassen.

De kleuters hebben wel een thema, daarna niet meer.

Vanaf groep 5 veel meer vakken, toetsen en huiswerk.
          Vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis, toekomstkunde, en vanaf groep 5 ook Engels.

Hier school 3 dagen van 830-14453! 2 dagen van 830-1230.

Engels ook vanaf groep 1. Evenals rekenen en taal. Er wordt gewerkt in thema's en (nu dan even niet) en bewegingsonderwijs. (Dus rekenen en gym gecombineerd, elke dag gym / klimmen enz). We hebben groepen in allerlei samenstelling. Groep 1, groep 1/2, groep 2/3 groep 3/4 en zo verder en alle groepen ook los.

Verder nog weinig ervaring , want hij moet nog beginnen 😂

• school vanaf 4 jaar
          • 5 gelijke dagen rooster van 830 -14.00
          • afvalvrije school (dus afval krijg je mee terug als je pakjes drinken mee geeft) 10 uur geef je fruit of rauwkost mee op vrijdag een “gezonde” koek (wat dat mag zijn haha) en voor de lunchpauze boterhammen.

-2 keer per week gym en 2 keer per dag buitenspelen en elke ochtend om 9 uur rondje rennen of energizer
            -inloop tijden. Pakken een werkje wat ze klaar gelegd hebben en beginnen daar aan tot de juf de dag start. Normaal mag je eens per maand mee de klas in. Nu niet:
          • geen huiswerk (maar weet ik niet oudste zit pas in groep 3 kan best veranderen) wel updates dagelijks wat ze doen en advies met ze te lezen
            -regelmatig toetsen
            -2 x per jaar rapport met resultaten maar niet cijfers (normaals in groep 3) en een “eigen rapport” daarin schrijven ze zelf wat goed gaat etc.
          • start gesprek met kind erbij en 2x rapport gesprek
          • openbare daltonschool dus geen religie maar ze behandelen alle religies als thema. Heel breed dus.
          • kanjerttrainingen (anti pest beleid)
          • 1x per 2 weken filosofie vanaf de kleuters met externe begeleider. Muziek en gym ook met externe juffen.
          • vanaf groep 4 ook een vreemde taal maar Engels beginnen ze al spelenderwijs bij de kleuters mee
          • dalton dus gericht op zelfstandigheid zelf plannen en samenwerken
          • digitaal en IT lessen
          • normaliter heel veel andere activiteiten zoals sportdagen, markt bezoeken, bossen, naar bejaarden, naar bedrijven, ouder beroep dagen etc
          • vanaf groep 3 eigen tafeltje maar wel in periodes wisselen
          • bij kleuters al leren plannen met weektaakjes
          • werken met themas
          • Openen met nieuws / de dag vandaag
          • -kleuters zijn combi rest zijn “los”

Hopsatee afvalvrije school (dus afval krijg je mee terug als je pakjes drinken mee geeft)

Hopsatee Pakken een werkje wat ze klaar gelegd hebben en beginnen daar aan tot de juf de dag start.

Dit hebben ze bij ons ook. En ze heeft 1x per week gym en 2x per dag buiten spelen.

Wij krijgen eens per week een weekverslagje van de juf met wat ze allemaal gedaan hebben en ook wat foto's erbij.

Hopsatee daltonschool

Ik weet niet of dit de juiste plek is om het te vragen, maar wanneer is Dalton onderwijs geschikt voor een kind? Soms denk ik namelijk dat het best bij N zou passen, maar dat is ‘maar’ een gevoel.

Koekie83 Ik heb het idee dat dit ook een beetje NL cultuur is. Want het is op alle vlakken zo. Ook mijn Belgische collega’s zijn bijv veel gevoeliger voor hiërarchie. In Nederland is het best gebruikelijk om jezelf uit te spreken ook als je een kind bent en “op (soort van) gelijke voet te staan.

Ysabella Sorry dat ik nu pas reageer maar ik moest er even voor gaan zitten 😉

Kort: Op daltonscholen ligt de focus op drie kernwaarden: vrijheid in gebondenheid, zelfstandigheid en samenwerking. Binnen het daltononderwijs wordt gewerkt aan brede vorming van het kind.

Leerlingen op een daltonschool krijgen veel vrijheid, maar deze vrijheid is niet onbegrensd. Om zelfstandig te kunnen leren heb je vrijheid nodig, maar de docent geeft wel grenzen aan waarbinnen leerlingen kennis en ervaring kunnen opdoen. De leerlingen weten wat hun verantwoordelijkheden zijn en moeten verantwoording afleggen over hun keuzes en prestaties.

Zelfstandigheid
              In het daltononderwijs wordt weinig klassikale les gegeven maar krijgen kinderen taken die zij in een bepaalde tijd moeten afronden. Deze taken kunnen week- of maandtaken zijn en individuele of groepstaken. De leerlingen leren zelfstandig de taken te plannen en uit te voeren. Waar nodig biedt de leraar instructie, begeleiding en coaching.

Samenwerking
              Op daltonscholen wordt samenwerking aangemoedigd. De leerlingen werken samen in tweetallen en kleine groepjes aan bepaalde taken. Samenwerking zorgt ervoor dat leerlingen van elkaar leren en dat vaardigheden als feedback ontvangen en geven, reflectie en respect voor anderen worden ontwikkeld.

Brede vorming
              Binnen het daltononderwijs wordt gewerkt aan brede vorming van het kind. Deze brede vorming omvat een cognitief, cultureel, sportief en sociaal-emotioneel aspect en draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling. Er wordt een omgeving geboden waarin leerlingen worden uitgedaagd zich te ontwikkelen tot ondernemende mensen met een kritische een democratische houding.

Dit bovenstaande komt uit de informatie die wij kregen. Het sprak ons heel er gaan omdat ik het passend vindt bij hoe wij in het leven staan en wat wij belangrijk vinden. Daarnaast denk ik dat je met deze pijlers ze ook een goede voorbereiding geeft op vervolgstudie/werkleven én ik vind het belangrijk dat er naar het individuele kind wordt gekeken. Het is echter niet zoals de vrije school: er zijn wel kaders maar binnen die kaders zijn er veel vrijheden.

Ik twijfelde wel hoor want ik dacht, hoe weet ik nou of mijn kind dit aan kan? Is het niet rommelig of onrustig? Is hij niet taakgericht? Maar omdat we zo enthousiast waren over de school toch gedaan en het gaat heel goed. Ze worden er mee ''opgevoed'' natuurlijk dat begint al bij de kleuters. Het kan best dat het later misschien minder past maar voor nu vinden wij het enorm goed passen.

Waarom zou jij twijfelen?

Hopsatee je hoeft absoluut niet je excuses aan te bieden hoor!

N is best wel van de structuur, maar één van zijn kwaliteiten is wel dat hij veel zelfstandig kan en vooral wil. Ik twijfel dus of het dalton onderwijs wat voor hem is doordat hij zich wel vaak vasthoud aan hedendaagse structuur. Ondertussen denk ik wel telkens dat ik het belangrijk vind dat hij onafhankelijk word, leert vragen maar ook zelf leert oplossen.

Dilemma.

Ik vraag mij dus af wat voor type kind dit onderwijs past. (In positieve zin!)

Ysabella Oh ja maar s onze oudste is enorm van structuur! Net als ik. De dagen zijn juist heel planmatig en gaan elke dag hetzelfde. Alleen daarbinnen is dus veel ruimte voor het individuele kind. Er zijn echt kaders zeg maar. Daarom was ik niet enthousiast over Jenaplan of Montessori maar wel over Dalton.

S. is enorm van patronen en details haha. Ze werken met stickers bij de kapstokken, bakjes op vaste plekken, eigen plan schema waar je je weektaakjes plant, eigen vaste plek (vanaf de kleuters) elke dag met dag van vandaag beginnen. Pictogrammen met de dag structuur. kleuren welke dag het is en welke juf er is, klok met kleuren (rood is in stilte zelf werken (juf helpt dan andere kinderen 1 op 1 of groepjes) groen is gewoon praten en geel is zacht fluisteren met je buddy. (Je hebt bij de kleuters een week maatje)

Hij vindt het prettig dat hij daarbinnen ook zijn eigen structuur kan volgen. Ik merk ook dat ze hem echt zien. Ik vond na zo’n raar half jaar zoals nu dat het echt spot om was hoe ze hem beschrijven en zien wat hij nodig heeft en dat ook geven.