Leuk topic, ja!
Hier werkt het uiteraard zoals bij @[verwijderd]
je hebt kleuterschool dat is vanaf 3 jaar verplicht maar je kan er vaak met 2,5 jaar of zelfs met 2 jaar ook al heen.
Kleurerscholen zijn vaak in aparte gebouwen dan de basisschool (6 t/m 11 jaar) en vaak ook weer apart van de middelbare school (11 t/m 15) en ook weer apart van high school (15 t/m 18 jaar). En uiteraard apart van universiteit.
op de kleuterschool heb je 4 dagen school, woensdag vrij.
school is elke dag van 8.30 tot 16.20u, warme lunch is in principe op school (en gratis) maar je mag ook thuis eten. Na de lunch en na het buitenspelen hebben kinderen de mogelijkheid om een dutje te doen of even terug te trekken. Er is een aparte donkere ruimte met rustgevende muziek waar matrasjes liggen en dekentjes. (Dit is groepen 0 en 1 dacht ik. Groep 2 doet geen dutjes meer)
Er is na school opvang tot 18 of 19u , voorschool weet ik niet eigenlijk.. denk het wel.
Huiswerk hebben ze op de kleuterschool nog niet natuurlijk, maar vanaf groep 3 wel. Vaak is dit lezen, niet veel meer dan dat.
Ik gok dat het Franse onderwijs systeem dichter bij de Belgische ligt dan de Nederlandse.