• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Twee keer in het ziekenhuis moeten bevallen vanwege een medische indicatie. Bevalling 1 ging sneller dan verwacht, er was niemand beschikbaar om mij tijdens het persen te begeleiden. Ik moest het maar tegenhouden?!? Bevalling 2 nog sneller en wilde ik tot het persen niemand erbij hebben. Toen het zover was kreeg ik de opmerking dat het gezien de tijd niet mogelijk was dat ik al volledige ontsluiting had. De enige op dat moment nog beschikbare gynaecoloog was lunchen en ze wilden haar niet onterecht storen. Ik ben zelf toen maar begonnen met persen, want ik kon het echt niet tegenhouden. Zo geweldig is een ziekenhuisbevalling niet.

Het grote voordeel van een thuisbevalling lijkt mij dat er iemand enkel voor jou is en dat je niet achter in de wachtrij aansluit als je iemand nodig hebt. Bij de eerste moesten we ook nog een week in het ziekenhuis blijven. Vreselijk! Slaap je eindelijk na een nacht weer geen slaap door alle herrie en een pasgeboren baby, komt er weer iemand je kamer binnen rennen met koffie, thee en limonade en een blij ei gezicht of een stomme controle. Of moet je de kamer delen met een kraamvrouw die de hele dag aan het janken is. Na een week was ik helemaal op en vrij snel daarna raakte ik depressief.

Ik denk dat voor het psychisch welzijn van de kraamvrouw de thuisbevalling echt een groot voordeel is. Niet alleen de medische aspecten zijn van belang.

Nescio
Hier gemakkelijke zwangerschap gehad maar ben heel blij dat ik in het ziekenhuis moest bevallen en er ook 3 dagen moest blijven vanwege mijn schildklier.
Dit heeft het leven van m'n zoontje gered. Op dag 3 werd ontdekt dat zoontje een best wel grote hersenbloeding had. Was er niet zo snel ingegrepen waren we hem kwijt.
Nu zag ik een uur na de bevalling dat iets niet klopte maar hij deed die kleine rare bewegingen toevallig alleen als ik keek. Maar tja bij de grote epileptische aanval was hij binnen 30 seconden 2 gangen verder bij hc de en waren ze hem al aan het onderzoeken.

Dit is iets wat heel weinig voorkomt bij normale bevallingen. Schildklier had hier totaal niks mee te maken.
Maar hierdoor ben ik wel voor een ziekenhuisbevalling inclusief enkele nachten in het ziekenhuis verblijven.

Nescio nee maar omdat jij dat nooit zo ervaren hebt betekend dat niet dat het niet gebeurd of dat het niet zo is.
Veel te vaak wordt er veel te heftig ingegrepen tijdens bevallingen. Schedel elektrodes of verplicht op je rug liggen onder een bouwlamp. Het is allemaal om het de verloskundige of verpleging makkelijk te maken. Ctg, of alvast maar een infus voor het geval dat. Natuurlijke oxytocine is zo ontzettend belangrijk voor het hebben van goeie weeën. Hoeveel verhalen wel niet van vrouwen die op het eind geen weeën meer hadden of geen persweeën meer. Maar wel allemaal toeters en bellen aan hun lijf en pijnbestrijding.

Ik ben niet tegen pijnbestrijding. Alleen daardoor verminderen de weeën wel vaak en heb je weer weeën opwekkers nodig.

Honkeytonk ik heb juist geen nare ervaring in het ziekenhuis en de keuze zou vrij moeten zijn voor iedereen. Ook wanneer je een stuitbevalling hebt, of een te hoge bmi. Ook die vrouwen staan vrij om te kiezen voor een thuis bevalling.

Ik ben beide keren voorbij de 42 weken gelopen. Ik heb geen inleiding gehad en ben dus tegen het advies ingegaan van de gyn.
    Ik lees en hoor veel te vaak, jeetje laten ze je zo lamg door lopen. Dat ze het niet gaan halen zeg, dat kan toch niet zo. Daar gaan mijn nekharen echt van overeind staan. Hoezo is het ineens normaal om maar te gaan inleiden. Waar ook risico's aan zitten. Maar dat hoor je dan weer nooit.

En nee ik ben niet tegen inleiden, wel tegen dat het als normaal gezien wordt.

• [verwijderd]

Torretjeee ik ben het compleet met je oneens. Onder een bouwlamp? Schedel elektrodes? Nog nooit van gehoord.
    Wat is er mis met oxytocine?

Torretjeee Het is allemaal om het de verloskundige of verpleging makkelijk te maken.

Ik weet niet of het echt zo is, maar dit idee heb ik ook een beetje bij een ziekenhuisbevalling.

Mijn derde bevalling deed ik staand, terwijl de verloskundige achter me zat, op haar knieën. Dat zie ik in een ziekenhuis toch minder snel gebeuren.

Terwijl de focus op mijn "comfort" (echt comfortabel is een bevalling niet 😂) wel geholpen heeft om de baby er vlotjes uit te krijgen.

Ik ben voor eigen keuze. Ik wil gewoon thuis bevallen, mits de verloskundige het verantwoord vind.

Tijdens mijn eerste bevalling moest ik halsoverkop nog naar het ziekenhuis toe. Daar baalde ik op dat moment wel van, maar dat was toen wel de beste keuze. Overigens die nacht dat we moesten blijven vond ik niet erg geweldig.
        Bij de tweede ben ik thuis bevallen. Mijn verloskundige vond dit prima verantwoord. De derde hoop ik ook gewoon weer thuis te doen.

[verwijderd] inclusief de ravage na afloop.

Ik weet niet of jij je inboedel aan gort slaat tijdens een bevalling 😜 maar ik heb nooit ravage gehad hier hoor. Een paar vlekjes bloed op het laminaat, maar dat veegde de kraamzorg meteen weer weg. Je bed wordt verschoond, de was wordt gedaan. En alles wordt voor je opgeruimd.

fafa ik beviel in het ziekenhuis op handen en knieën, de verpleegkundige had het nog nooit eerder meegemaakt. Ze werkte er al 15 jaar. Staand is ook wel knap, ik heb nog een poging gedaan maar hield dat niet vol 😊

iMoeder
          Vier hoog zonder lift is volgens mij ook niet meer toegestaan. Ik bedoel meer dat wanneer de verloskundige geen bezwaren erin zien en denken dat een thuis bevalling veilig is, dit gewoon moet kunnen.

fafa Mijn derde bevalling deed ik staand, terwijl de verloskundige achter me zat, op haar knieën. Dat zie ik in een ziekenhuis toch minder snel gebeuren.

Dat gebeurd gewoon! Mijn kraamzorg en verloskundige van het ziekenhuis hielpen juist met het vinden van allerlei posities die het makkelijker maakte voor mij, bad, douche, baarkruk, staan, zitten , liggen, hand en voeten, alles was mogelijk.

Torretjeee Ik beviel gehurkt op de grond, lekker oer.
            Ben blij dat ik dat niet thuis op het tapijt heb hoeven doen, die kraamkamer was een grote bloederige ravage (veel bloed verloren).

Torretjeee Staand is ook wel knap, ik heb nog een poging gedaan maar hield dat niet vol 😊

Wel met mn armen steunend tegen een muur hoor. En ik had maar twee persweeen nodig, dus dat was nog wel vol te houden 😉

[verwijderd] schedelelektrode is normaal in het ziekenhuis. Dat doen ze om de de hartslag van de baby te monitoren. Dat is makkelijker dan steeds even met de dopper te luisteren. Het is een naaldje wat je baby in zijn hoofd krijgt. Die lamp krijg je op je gericht om alles goed te zien.

Manque Ik gehurkt op de grond, lekker oer.
                Ben blij dat ik dat niet thuis op het tapijt heb hoeven doen.

Ik denk dat als ik tapijt had gehad in de slaapkamer, ik ook niet zo relaxed was geweest 😄

Hoewel... dan had ik waarschijnlijk een stuk bouwzeil uitgerold.

Manque ja al dat bloed veeg je niet zo even weg dan. En het tapijt, bedoel je dan het erfstuk tapijt? Dat was wel jammer geweest 😉

• Manque hebben hierop gereageerd.

Torretjeee Nee, toen woonden we nog ergens anders, met heel veel vloerbedekking 🙂 Maar hoe dan ook ben ik blij dat ik niet thuis hoefde te bevallen.

[verwijderd] Bij ons was dat ook zo. Eerst werd de hartslag bijgehouden met twee banden om te buik, later kreeg onze zoon zo'n naald in zijn schedel. Maar bij ons was het wel een vroeggeboorte, dus ik weet ook niet of het bij een 'gewone' bevalling zo gaat.

Die naald geeft trouwens maar gewoon een klein korstje, stelt niet zoveel voor hoor.