[verwijderd] Nee natuurlijk niet! Het is ook hartstikke handig om artsen te vertrouwen! Maar mijn indruk is dat ze hier ook graag willen dat je lekker snel bevalt want dan kan de volgende weer arriveren, het komt hier geregeld voor dat je wordt doorgestuurd naar een ander ziekenhuis, 贸贸k niet handig.
Thuis bevallen: eigen keuze of onverantwoord?
Ik heb een ziekenhuisbevalling met medische indicatie gehad en een poliklinische bevalling in het ziekenhuis met eigen verloskundige. Dat waren toch wel twee heel verschillende behandelingen. De eerste inderdaad met schedelelektrone en volgens de richtlijnen van het ziekenhuis en de tweede heel fijn en intiem waarbij veel meer naar mijn gevoel werd geluisterd, ik denk een beetje zoals een thuisbevalling maar dan in een ziekenhuiskamer.
Een zelfgekozen ziekenhuisbevalling is in mijn ervaring echt wel heel anders en zonder bouwlampen en toestanden.
On topic: ik ben zeker voor eigen keus met advies van deskundigen.
[verwijderd] en dat komt omdat je je het van te voren besproken had en veel op jullie verzoek is gebeurd. Helaas bespreekt niet iedereen dit goed omdat je eerst een bevalling moet meemaken voor je weet wat normaal is in een ziekenhuis.
Elk ziekenhuis is natuurlijk anders. Mijn ziekenhuis hier om de hoek is nogal oud en heeft die voorzieningen allemaal niet. Ik moest naakt de gang over om naar het toilet te gaan.
Torretjeee verplicht op je rug liggen was misschien zo in de jaren 70, een beetje knap ziekenhuis doet dat echt niet meer, of het moet zijn omdat het heel snel moet gaan of ze moeten helpen. Maar dat gebeurt natuurlijk ook bij de vk als de baby in nood is.
Ik ben de eerste keer in bad bevallen en de tweede en derde keer op bed. Mocht de houding zelf kiezen, ik bleef uiteindelijk liggen omdat het zo supersnel ging allemaal.
En een bouwlamp? Ja achteraf misschien, bij het hechten. Dan wil je toch dat de dokter het goed ziet?
[verwijderd] Ik snap niet dat vrouwen hun eigen comfort belangrijker vinden dan de zekerheid dat er zonodig snel kan worden ingegrepen
Ik ben degene die hier het woord "comfort" heeft laten vallen. Maar daarmee bedoel ik niet "lekker in je eigen comfortabele bed" oid.
Ik ben er van overtuigd dat mijn thuisbevallingen beter zijn geweest voor mijn kinderen, omdat ik vrij van witte-jassen stress, met alle bewegingsvrijheid, vertrouwend op mijn eigen lichaam mn bevallingen ben ingegaan. Ik weet bijna zeker dat het in het ziekenhuis niet zo soepel was gegaan.
Ik heb gekozen voor thuisbevallingen, niet alleen voor mezelf, maar ook voor mn kinderen.
[verwijderd]
Vulpen Dat vind ik wel echt schandalig. Volgens mij is dat ook wel iets Nederlands. Snel-snel bevallen en zonder medische indicatie mag je de rekening zelf betalen
[verwijderd]
Manque dus ik weet ook niet of het bij een 'gewone' bevalling zo gaat.
Ja hier was dat ook, bevalling met ruggenprik. Ik ga er van uit dat dat gewoon standaard procedure is. Helemaal prima hoor, fijn dat ze zo de hartslag goed in de gaten konden houden.
Hier juist losse banden. Werkte op een soort van bluetooth. Was ideaal kon zelfs met ecg in bad. Helaas kon ik de pijn niet aan dus een ruggenprik waardoor ik moest liggen maar dat deed ik graag zolang ik geen pijn had.
Een maand na mijn bevalling kreeg het zkh hier draadloze ctg鈥檚; ik had die dus helaas niet. Maar door heftige rug- en beenweeen denk ik niet dat ik veel had willen rondlopen eigenlijk.
Ik ben bij de oudste poliklinisch gestart en medisch geworden, tweede meteen medisch; geen verschil in bv kamers, wel natuurlijk in wie er aan mijn bed stond. Maar ik vond medisch niet killer ofzo, ik had ook echt een fantastische gyn.
[verwijderd]
- Bijgewerkt
Torretjeee ik ben 2x bevallen in een toen net nieuw gebouwd ziekenhuis. Grote verloskamers, met een loungebank en extra bed voor de partner en eigen sanitair. Dus ja dat is mazzel. Al was ik tien keer liever in mijn eigen huis bevallen. Qua stress veel beter voor mij en mijn kinderen.
Ik heb een bevallingsplan gemaakt. Heel veel vrouwen vinden dat onzin en op zp werd ik er zowat voor verketterd. Kan, maar zeur dan ook niet achteraf dat je geen inspraak had. Vanuit ziekenhuizen en verloskundigen zelf moet hier veel meer aandacht voor zijn, maar ook vrouwen zelf kunnen dit ter sprake brengen. Je kan prima aan je arts of verloskundige vragen waar je allemaal keuzes in hebt bij een ziekenhuisbevalling zonder ooit eerder bevallen te zijn. Bij goede uitleg krijg je wel een idee hoe het ongeveer verloopt. Van te voren kun je heus wel bepaalde inschattingen maken over wat je mogelijk fijn lijkt. Spreek af dat alles tijdens de bevalling in overleg gaat, zodat je keuzes ook nog kan aanpassen. Dit moet dan wel van te voren bespreekbaar gemaakt worden, want op dat moment heb je wel wat anders aan je hoofd. In medische noodsituaties wordt je plan uiteraard direct overruled en heb je niet altijd wat te willen, maar dat lijkt mij vrij logisch.
[verwijderd]
En als toevoeging echt veel was mogelijk in het ziekenhuis. Bevallen in bad, een baarkruk of op zijn kop in de handstand . Voordeel was wel dat elk hulpmiddel aanwezig was. Er waren zelfs speciale spiegels, zodat je mee kon kijken (wat ik echt niet wilde).
Ja, wat heeft iedereen toch altijd tegen een bevalplan? Mij is vrijdag zelfs door de gynaecoloog gevraagd of ik er alsjeblieft eentje wilde maken en er goed wil inzetten wat ik belangrijk vind. Een om in te scannen en een om op de deur te plakken tijdens de bevalling.
OT, ik vind thuisbevallen niet gevaarlijk of iets, maar het is niks voor mij. Als ik moet bevallen kan ik me compleet ontspannen in het ziekenhuis met verpleegkundigen en een arts in de buurt. Maar kwam/komt wellicht ook dat er heel goed naar mij en mijn wensen geluisterd werd ondanks dat het allemaal supermedisch was.
[verwijderd] In medische noodsituaties wordt je plan uiteraard direct overruled en heb je niet altijd wat te willen, maar dat lijkt mij vrij logisch.
Werd je verketterd voor het bevallingsplan op ZP? Wat stom!
Ik had ook zo'n plan (geen vluchttas of zo, maar wel zo'n A4-tje met het plan) en die gaf Luc aan de gynaecoloog. Die knikte, keek er vluchtig overheen, vouwde het papier in 2-en, kwam met zijn gezicht heel dicht bij mij en zei: "Mevrouw. Ik snap dat u bepaalde idee毛n had over deze dag. Maar u bevindt zich nu in een medische situatie en wij gaan de beslissingen v贸贸r u nemen. Dat kan niet anders. Maar geloof me: we gaan alles doen om het u, uw kind en uw man zo comfortabel mogelijk te maken." En toen knikte hij nog een keer, gaf het papiertje terug aan Luc en draaide zich om en liep weg.
En eigenlijk vond ik dat wel prettig. Op het moment dat de bevalling begonnen was vond ik het superfijn dat ik de verantwoordelijkheid niet had, maar juist dat de professionals de regie voerden.
Behalve toen het persen niet lukte, toen was ik het op een gegeven moment helemaal beu en ben ik dat bed uit gekropen en heb ik onze zoon gehurkt op de grond eruit geperst haha! Toen wist ik het ff beter. Maar dat stond toch ook niet in mijn plan.
Nescio jawel hoor, ik moest verplicht op mijn rug liggen vanwege de hoofdelectrode en de ctg banden. Van smorgens 7 tot savonds 20:45 de baby er was. En naakt over de gang naar de gezamenlijk wc inderdaad, maar dat kon maar 1x want was veel werk om me helemaalaf te koppelen
Niet van deze tijd meer toch? Als ziekenhuizen meer de patient centraal gaan stellen en minder hun effici毛ntie, worden misschien minder vrouwen bang van het ziekenhuis. Want dat vind ik verkeerd aan het hele verhaal, als vrouwen kiezen voor thuisbevallen omdat ze bang zijn voor het ziekenhuis.... dat ziekenhuis zou ook een veilige fijne plek moeten zijn.
fafa Witte jassenstress heb ik nooit ervaren. Er was een vk die af en toe kwam kijken, verder zaten mijn man en ik in ons eigen wereldje. Toen ik mocht persen kwam de dokter pas, en die heeft alles heel rustig afgewacht.
Het clich茅 van 10 dokters om je bed en felle lampen en niet je eigen ding kunnen doen is mij dus helemaal niet bekend, gelukkig maar.
[verwijderd] ja een bevalplan is zeker aan te raden. En volgensmij stellen een hoop vk dit ook voor om te doen. Alleen zijn er een hoop dingen waar je achter pas achter komt. Als je nooit wen bevalling gedaan hebt in het ziekenhuis weet je niet hoe druk het bijvoorbeeld kan zijn. Mensen die in en uit lopen, piepers en telefoons die afgaan. Het laten uitkloppen van de navelstreng, de placenta moet er meteen uit en iemand gaat ruw op de buik staan duwen. Als het allemaal niet vlot genoeg gaat dan krijg je een spuit, en het gevoel dat er misschien wel iets mis is. Dat kan je niet allemaal in je beval plan opnemen. Ik vind dat het ziekenhuis daarin echt teveel medisch ingrijpt terwijl andere alternatieven net zo goed werken.
Nescio nou helaas ervaren een hele hoop vrouwen dit nog wel. Je bent zo kwetsbaar als bevallende vrouw dat je snel gaat vertrouwen op een ander. Terwijl het juist zo belangrijk is dat je in eerste instantie vertrouwd op je eigen lichaam. En daarmee zeg ik niet tegen medisch advies in gaan. Een hoop vrouwen hebben een traumatische ervaring na een bevalling omdat ze geen eigen regie hadden of met de manier waarop het ziekenhuis met hun is omgegaan.
Ik had geen bevalplan, want mijn idee was dat als het dan af zou moeten wijken, het alleen maar tegen zou vallen. Per moment gekeken naar wat kon en wat ik wou. Daar werd prima naar geluisterd en ik heb de bevallingen als heel positief ervaren.