Vulpen
Bij de eerste heb ik het programma van het rivm gevolgd (tot 4 jaar) omdat "het zo hoort", nooit bedacht dat ik hier überhaupt over na moest denken of een keuze in moest maken. Bij de 2e ook begonnen met het standaard vaccinatieprogramma (tot 14 maanden).
Daarna kwam ik informatie tegen over mogelijke schadelijke gevolgen van vaccineren, de ernst (of juist niet) van kinderziektes en over hoe vaak en waar die kinderziektes nog voorkomen.
De meeste van deze ziektes zijn onschuldige kinderziektes. De verschijnselen die ik ken van die ziektes zijn vaak complicaties bij mensen die al zwakker zijn of ziektes die verkeerd behandeld worden waardoor zich complicaties voordoen.
Bij de 3e niet meer gestart met vaccineren. Ik heb me wel verdiept in hoe ik moet handelen als mijn kind wel een ziekte oploopt.
Ik zeg niet dat ik nu perse de juiste keuze maak, het voelt voor mij als kiezen tussen 2 kwaden. Beide keuzes geven geen garanties op het wel of niet krijgen van de ziektes waarvoor wordt ingeënt.
De onderzoeken die er over te vinden zijn voelen voor mij ook een beetje als "wij van wc eend adviseren wc eend" snap je?
Ik heb ook nog wel gedacht aan een aangepast schema, maar de meeste dingen kan je niet meer als monovaccin krijgen en alleen in cocktails.
Ik merk wel dat ik geen duidelijke info meer paraat heb, maar voor mij was dit een logische keuze.
Weet nog wel dat ik op fb op vaccinvrij veel info kreeg, op de fb natuurlijk gezond leven en uit het boek kinderspreekuur van wolfgang goebel en michaela glöckler