Nu ben je gewoon moeilijk aan het doen. Maar goed ik stop met deze discussie want het heeft totaal geen zin. Ik ben voor vaccineren dat weet iedereen nu ondertussen wel. En ik vind het onverstandig om niet te vaccineren. Zeker als het wel kan.
Verplicht vaccineren
JaGeThGeEd nou zeg, ik heb je twee vragen gesteld, ik was daar gewoon benieuwd naar omdat ik me er niks bij kan voorstellen. Het lijkt me logisch als je je kind wil beschermen en je wil niet dat die in de buurt komt bij ongevaccineerde kinderen, dat je daar dan ook op let bij volwassenen. Je hoeft er niet over te praten, maar dan kun je dat ook hij jezelf houden in plaats van gelijk te zeggen dat ik moeilijk doe. Ik hou er wel over op.
Dan zal ik het verkeerd gelezen hebben zo kwam het op mij over. Voor volwassen ga ik er vanuit dat die eigenlijk wel gevaccineerd zijn boosters vind ik niet zo interessant eerlijk. De meeste docenten hier zijn van mijn leeftijd of ouder dus die zijn meestal geënt of hebben de ziektes meegemaakt en wel antistoffen er voor.
Misschien heel naïef.
JaGeThGeEd mijn vriend is niet ingeënt, maar niemand vraagt daar ooit naar. Was destijds een keuze van zijn ouders, hij is van 1971. Daarom vroeg ik het ook, hij zal niet de enige zijn. Hij heeft trouwens wel de standaard kinderziektes gehad, dus is daardoor immuun ervoor, maar hij heeft niet alle ziektes gehad waarvoor je gevaccineerd kan worden.
Ik van 88 en niet volledig gevaccineerd
JaGeThGeEd “lekker bij elkaar brengen dan”.
Ik snap deze gedachte nooit zo goed. Niet alleen van jou hoor, ik heb hem wel valer gelezen. Maar vooral dat “lekker” heb ik moeite mee. Het klinkt bijna alsof men “wil” dat deze kinderen een nare ziekte oplopen, door ze “lekker” bij elkaar te zetten.
Ik geloof ook in de kracht (en het hele kleine risico) van vaccinaties. En juist omdat ik er in geloof, zie ik graag dat de niet gevaccineerde kinderen verspreid worden waardoor zij ook beschermd zijn. Zij hebben niet de keuze gemaakt om niet gevaccineerd te worden, dat hebben de ouders gedaan. En juist als je geloofd in vaccineren, wil je die kinderen toch beschermen? Ik kan dat gewoon niet rijmen met de gedachten “zet ze lekker bij elkaar en zoek het uit”. We hebben het wel over kinderen. Niet over tomaten ofzo.
Ik begrijp gewoon niet waarom ouders er bewust voor kiezen om hun kinderen niet te beschermen. Ik vind dat zielig voor de kinderen. Dus om ze dan lekker bij elkaar te zetten bedoel ik mee van dat de kinderen dan idd helaas ziek kunnen worden maar dat hun ouders dan kunnen zien wat de ziektes doen ja dat is grof en heel hard.
- Bijgewerkt
De anti vaccineerders vinden dat hun kinderen sterk genoeg zijn om de ziektes te doorlopen. Als de ouders dat vinden dan is dat misschien ook want ze hebben genoeg onderzoek gedaan.
Maar als zij die ziektes krijgen waar ze sterk genoeg voor zijn, dan horen wij kinderen die ziek zijn en hierdoor geen vaccinatie mogen krijgen beschermd te worden in een omgeving die wel gevaccineerd is.
- Bijgewerkt
Fantykoekie Dit is wat ik logisch vind en waardoor ik vind dat het verplicht moet worden op openbare scholen en dagverblijven. We hebben de plicht om kinderen te beschermen die om wat voor reden dan ook, niet gevaccineerd kunnen worden. En ouders van 'sterke' kinderen die er bewust voor kiezen om niet te vaccineren, verhogen indirect de risico's voor kinderen die geen keuze hebben.
Hoe de huidige situatie is, moet als ouder van een kind dat een kwetsbaar immuunsysteem heeft, de gok maar nemen... Je hebt (gelukkig) niet het recht om van de andere kinderen in de klas het medisch dossier op te vragen, je legt het lot van jouw kind blind in de handen van de ouders van diens klasgenoten. En die ouders hebben indirect de beslissing genomen om jouw kind aan een medisch risico bloot te stellen omdat ze twijfelen of omdat ze geen vertrouwen hebben in een instituut etc.
Het blijft voor mij enorm schuren met de aantasting van lichamelijke integriteit en ook voor de gezondheidsrisico's van het bij elkaar zetten van niet-gevaccineerde kinderen. Het voelt echt als een keuze tussen twee kwaden die niet per sé gemaakt zou hoeven worden als de realiteit anders was.
JaGeThGeEd
ik vind het ook zielig voor kinderen die zonder gordel in de auto zitten. Jij zou het dus heel normaal vinden als ik zou zeggen dat ik het lekker zou vinden als ze nu een ongeluk krijgen?
Ik had je als wijze ouder, want dat zeg je hiermee, wel wat hoger van niveau ingeschat. En als je letterlijk zo denkt, snap ik idd dat je hier uitgepraat bent en lijkt het mij ook beter dat je het topic verlaat.
- Bijgewerkt
Owl Ja idd. Daarnaast heb ik er moeite mee om de kinderen te 'straffen' voor de keuze van hun ouders.
Al vraag ik wel af of alle niet vaccineerders dezelfde keuze zouden maken als er een veel lagere vaccinatiegraad en de kans op een infectie veel groter is. Nu lift je als niet vaccineerder eigenlijk mee op de hoge vaccinatiegraad en is de keuze veel makkelijker, lijkt mij dan.
Mammielove ik zeg toch niet dat ik het lekker vind dat ze ziek worden?
Ik zeg ook nergens dat ik een wijze ouder ben.
JaGeThGeEd
Je zegt dat je ermee bedoeld dat kinderen dan idd ziek kunnen worden en dat vind jij ‘lekker’. En dat je een wijze ouder bent zeg je niet letterlijk, maar andere ouders vind je dom, dus ik ga er dan vanuit dat je jezelf een wijze ouder vind?
Mammielove ik heb niemand dom genoemd dat maak jij er van.
Ik heb ook niet gezegd dat ik het lekker vind dat die kinderen ziek worden ik vind het zielig maar zou wel een logisch gevolg zijn van niet inenten. Ja de kans dat ze niet ziek worden is er ook en dat zou heel fijn zijn.
Je maakt zelf een invulling en maakt daarbij iets anders van mijn woorden.
Mammielove hieruit blijkt wel dat er zo veel mensen zijn die uit gewoonte vaccineren omdat ze denken dat dat zo hoort. Want als je zelf meer onderzoek had gedaan had je dit geweten.
Ja klopt, ik vertrouw namelijk op de overheid en vind het hun taak om voor mij goed onderzoek te doen. Natuurlijk staat het mensen altijd vrij om zelf na te denken en nader onderzoek te doen maar je kan het niet van iedereen verwachten. Het is wel jammer als je informatie foutief onthoudt uiteraard, dus bedankt voor de correctie dat vaccineren je niet immuun maakt!
- Bijgewerkt
JaGeThGeEd ik snap echt je gedachtengang wel. Het is je eerste prioriteit om jouw kind te beschermen, en dus wil je (als pro vaccinatie) zo weinig mogelijk niet gevaccineerde kinderen in je buurt om het risico op besmetting te verlagen.
Zo dacht ik vroeger ook. Totdat ik moeder werd. En me echt besefte dat we het over kinderen hebben en niet over “de anderen”.
En sindsdien ben in helemaal geen voorstander meer van een splitsing, omdat de kans op een uitbraak daarmee veel groter wordt. Los van het feit dat ik dat echt geen enkel kind toe wens (!), wordt daarna het risico voor mijn kind ook groter. Die kinderen komen namelijk ook gewoon op de kinderboerderij, de speeltuin en de supermarkt.
Los van het emotionele bezwaar heb ik ook nog praktische bezwaren bij het invoeren van een splitsing in scholen en opvang. Namelijk dat het grootste gedeelte van de kinderen wel wordt ingeënt. Op een aantal gemeenten na, zijn de niet gevaccineerde kinderen echt in de minderheid. Wat betekent dat het aantal vaccinatie vrije instellingen veel kleiner gaat zijn dan de “reguliere” instellingen. Wat dus betekent dat je daarmee een groot gedeelte van de keuzevrijheid wat betreft school en opvang weg haalt. Je kunt niet meer gaan rondkijken welke school of opvang het beste aansluit bij jouw kind. Je bent namelijk aangewezen op 1 school. En ik vind het juist heel belangrijk dat een kind op een school terecht komt die aansluit bij zijn of haar behoeften.
Ja dat is ook wel weer zo ze komen overal en dat maakt het zo gevaarlijk zeker voor mensen die niet gevaccineerd kunnen worden.
Dus eigenlijk zie ik wel wat in de plannen om verplicht te vaccineren.
JaGeThGeEd hahaha ik dacht nu komen we een beetje dichter bij elkaar, trek je een hele andere conclusie. Heerlijk hè zo’n forum
Ik geef eerlijk toe ik ben soms echt heel bang dat de vaccinatie graad te ver omlaag gaat en bepaalde ziektes ook hier weer terug komen. Ook omdat ik zelf niet volledig ben gevaccineerd. Dus dat is ook meer uit zelf behoud.
Daardoor reageer ik vaak fel in topics over vaccineren maar dat zou ik buiten tegen iemand die ik ken ook doen. Technisch gezien heb ik al genoeg aandoeningen daar hoeft niet nog een extra complicatie van een ziekte bij te komen. Heel egoïstisch van mij dat weet ik.
Ik ben voor verplichten maar weet ook wel dat, dat er niet zal komen. Dan zullen er namelijk teveel wetten aangepast moeten worden.