Fantykoekie Dit is wat ik logisch vind en waardoor ik vind dat het verplicht moet worden op openbare scholen en dagverblijven. We hebben de plicht om kinderen te beschermen die om wat voor reden dan ook, niet gevaccineerd kunnen worden. En ouders van 'sterke' kinderen die er bewust voor kiezen om niet te vaccineren, verhogen indirect de risico's voor kinderen die geen keuze hebben.
Hoe de huidige situatie is, moet als ouder van een kind dat een kwetsbaar immuunsysteem heeft, de gok maar nemen... Je hebt (gelukkig) niet het recht om van de andere kinderen in de klas het medisch dossier op te vragen, je legt het lot van jouw kind blind in de handen van de ouders van diens klasgenoten. En die ouders hebben indirect de beslissing genomen om jouw kind aan een medisch risico bloot te stellen omdat ze twijfelen of omdat ze geen vertrouwen hebben in een instituut etc.
Het blijft voor mij enorm schuren met de aantasting van lichamelijke integriteit en ook voor de gezondheidsrisico's van het bij elkaar zetten van niet-gevaccineerde kinderen. Het voelt echt als een keuze tussen twee kwaden die niet per sé gemaakt zou hoeven worden als de realiteit anders was.