Vulpen Absoluut, echt niet twijfelen aan jezelf hoor!

[verwijderd] Zeker, wij vaccineren wel vaker mensen die als kind niet, of niet volledig zijn gevaccineerd. Helaas wordt dit niet door je zorgverzekering vergoed, tenzij je een aanvullend pakket hebt voor reizigers vaccinaties. Wel kan je het bij de belastingaangifte opvoeren als zorgkosten.

Vulpen
zoals je net zei ging je er vanuit dat gevaccineerden niet ziek kunnen worden.
In dit stukje zie ik dat ook niet terug.
sterker nog; op de site van het RIVM staat het ook gewoon. Het is namelijk geen garantie, zoals iemand anders net zei.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Ik ben dus zelf een medisch geval waarom ik niet volledig ben ingeënt. Mijn lichaam reageert te heftig op bepaalde bestanddelen daardoor kan ik mezelf nu nog steeds niet laten vaccineren anders zou ik dat achter elkaar doen. Enige waar ik nu nog niet bestand tegen ben is de difterie, kinkhoest en polio. De rest heb ik of als vaccin gekregen of als ziekte.

• [verwijderd]

JaGeThGeEd O, op die manier. Ja, dat lijkt me inderdaad best eng. Dat je weet dat je dat soort heftige ziektes kunt krijgen en dat het risico daarop natuurlijk groter wordt zodra de vaccinatiegraad daalt.

Ik wil gewoon even zeggen dat ik de sfeer in dit topic fijn vind! Er wordt wel kritisch gediscussieerd, maar er is nog niemand levend gefileerd zoals ik wel eens eerder heb meegemaakt 👍😁

Sevenof9 en dat je ziet dat mensen die “in hetzelfde kamp” zitten, het helemaal niet met elkaar eens zijn. En de mensen die niet tot dezelfde groep behoren het wel met elkaar eens kunnen zijn. Vooral dat vind ik eigenlijk wel grappig om te lezen 🙂

Betsy ja inderdaad! Dat is ook het nadeel van sterk het onderscheid maken tussen pro en anti. Er is een groot gebied in het midden en mensen kunnen hetzelfde doen met een andere reden.

Sevenof9 ik denk ook dat het vooral een acceptatie van een andere denkwijze is. Ik accepteer dat niet iedere ouder zijn kind vaccineert. Ik vind dat heel moeilijk, maar ik accepteer het wel.

Mammielove Waar op de site staat dat, ik kan het zo gauw niet vinden en lijkt me handig als we het over hetzelfde hebben 🙂 Mijn zin was wat kort door de bocht, ik weet bijvoorbeeld dat ik alsnog griep kan krijgen maar dan minder erg ook al heb ik de griepprik gehaald, maar ik reageerde hierop:

rebekka1984 Beide keuzes geven geen garantie op het niet krijgen van de ziektes waarvoor wordt ingeënt.

En dat lijkt me nóg korter door de bocht, omdat een vaccin de kans dat je ziek wordt wel veel kleiner maakt & ziektes milder doet verlopen (iig voor een aantal jaar). En als het niet werkt bij mensen met problemen met hun immuunsysteem lijkt me dat een extra reden om de mensen die daar geen problemen mee hebben (en dus 'sterk genoeg zijn om de ziekte door te maken' wat vaak het argument is) wel in te enten.

Mammielove Ja! Zo werkt dat in een goede discussie, dan word je steeds genuanceerder 😉

[edit] Wat ik in de quote van rebekka1984 vooral gek vond is die 'beide keuzes', dat suggereert dat als je niet vaccineert je ook kans hebt om niet ziek te worden, alsof het een soort van willekeur is, of je nu wel of niet vaccineert, het blijft fifty fifty, zo interpreteerde ik het in elk geval.

Vulpen Mja, maar eigenlijk is dat toch ook zo? Ligt eraan hoe je het zegt, maar als je niet vaccineert heb je net zo goed kans op dus niet ziek te worden natuurlijk. Dus in dat opzicht is dat toch hetzelfde?

Mammielove

De kans op infectie is voor niet vaccineerders groter, maar nog steeds niet heel groot, vanwege de hoge vaccinatiegraad. Je lift daar nu in feite op mee.
                  Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je dezelfde keuze zou maken als kans op een infectie vele malen groter zou zijn.

[verwijderd] ja oke, dat snap ik.
                    Maar duidelijk is dus dat je niet per definitie niet meer ziek kan worden na vaccinatie, zoals je bv niet meer ziek wordt als je de mazelen hebt doorgemaakt.

nelta wij hebben de keuze in de situatie gemaakt zoals die nu is.
                      Lastig te zeggen dus wat ik had gedaan als er elk jaar epidemieën waren zoals we dat met de griep kennen. Misschien wel gevaccineerd? Alhoewel ik denk van niet, want dan zouden de vaccinaties hun werking dus helemaal niet doen 😉 Zoals al vaker aangehaald draait het niet alleen om die vaccinaties, maar zeker ook een groot gedeelte hygiëne en andere leefomstandigheden.

• nelta hebben hierop gereageerd.

Mammielove Maar duidelijk is dus dat je niet per definitie niet meer ziek kan worden na vaccinatie, zoals je bv niet meer ziek wordt als je de mazelen hebt doorgemaakt.

Maar de kans dat je als niet-gevaccineerde ziek word is heel veel malen groter, en je zult dan ook veel zieker zijn. Ik zie niet vaccineren hetzelfde als geen gordel dragen in de auto. Het gaat goed zolang je geen ongeluk krijgt, en je lift mee op alle verkeersregels. Maar zodra er wel een ongeluk gebeurd, heb je een enorme kans dat het ernstig afloopt. Tegelijkertijd is er een enorm kleine kans dat je door de gordel juist beschadigd raakt. Maar de kans dat de gordel je leven redt is heel veel malen groter. Dus draag je een gordel in de auto, want dat is de verstandige en rationele keuze.

Mammielove Met een lagere vaccinatiegraad heb je juist meer bescherming van een vaccin, want de kans dat je als gevaccineerde dan krijgt is een stuk kleiner dan een niet gevaccineerde.