Wat ik me afvraag hè...

Als mijn kind niet wordt ingeënt omdat hij in de groep valt die medisch gezien liever niet kan worden ingeënt (zoals aangegeven door de CDC@usa en ik denk ook wel het RIVM), en hij gaat naar de basisschool. Moet ik me dan voor hem verantwoorden en hopen dat de directeur mijn verhaaltje goed genoeg vindt??

Dat kán toch niet waar zijn?

1981mama Ik neem aan dat je daar dan wel een medische verklaring voor zou krijgen, mocht zo'n regeling hier worden ingevoerd?

@Aries
    @Mammielove
    Iedere kinderarts denkt er weer anders over dus ik vraag me af of ik dan overgeleverd ben aan een keuringsarts ofzo. Ben je mooi klaar mee.

• Mary hebben hierop gereageerd.
      • [verwijderd]

Als ze vaccineren gaan verplichten, waar ik het al helemaal niet mee eens ben.
      Vind ik sowieso dat ze eerst alle zwangeren die roken mogen aanpakken.
      Dan ben je helemaal bewust je kind slecht aan het verzorgen.
      Ik ben eens aangesproken over dat ik mijn kind niet liet inenten, door iemand die peuk na peuk wegpafte, sorry maar dat neem ik niet serieus

Mammielove dat kan gewoon door het medisch dossier te laten inzien. Desnoods alleen betreffende de vaccins.

1981mama Als jouw kind een medische achtergrond heeft waardoor er niet gevaccineerd kan of mag worden, dan lijkt mij dat je even een verklaring aan de huisarts vraagt waarin die diagnose staat. Dat doen mensen nu ook al, en ik heb nog nooit gehoord dat dit niet geaccepteerd werd. Maar goed, nu is er natuurlijk nog geen officiële plicht.

Ik vind niet dat het verplicht moet worden. Mijn kinderen zijn niet volledig gevaccineerd en mijn jongste is helemaal niet gevaccineerd.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Vulpen
        Bij de eerste heb ik het programma van het rivm gevolgd (tot 4 jaar) omdat "het zo hoort", nooit bedacht dat ik hier überhaupt over na moest denken of een keuze in moest maken. Bij de 2e ook begonnen met het standaard vaccinatieprogramma (tot 14 maanden).

Daarna kwam ik informatie tegen over mogelijke schadelijke gevolgen van vaccineren, de ernst (of juist niet) van kinderziektes en over hoe vaak en waar die kinderziektes nog voorkomen.
        De meeste van deze ziektes zijn onschuldige kinderziektes. De verschijnselen die ik ken van die ziektes zijn vaak complicaties bij mensen die al zwakker zijn of ziektes die verkeerd behandeld worden waardoor zich complicaties voordoen.

Bij de 3e niet meer gestart met vaccineren. Ik heb me wel verdiept in hoe ik moet handelen als mijn kind wel een ziekte oploopt.

Ik zeg niet dat ik nu perse de juiste keuze maak, het voelt voor mij als kiezen tussen 2 kwaden. Beide keuzes geven geen garanties op het wel of niet krijgen van de ziektes waarvoor wordt ingeënt.

De onderzoeken die er over te vinden zijn voelen voor mij ook een beetje als "wij van wc eend adviseren wc eend" snap je?

Ik heb ook nog wel gedacht aan een aangepast schema, maar de meeste dingen kan je niet meer als monovaccin krijgen en alleen in cocktails.

Ik merk wel dat ik geen duidelijke info meer paraat heb, maar voor mij was dit een logische keuze.

Weet nog wel dat ik op fb op vaccinvrij veel info kreeg, op de fb natuurlijk gezond leven en uit het boek kinderspreekuur van wolfgang goebel en michaela glöckler

Mary
          Maar als je juist alle niet gevaccineerde kinderen bij elkaar op school/kdv zet, dan lijkt me dat juist een broeinest voor infecties. Je kunt beter de niet vaccineerders spreiden om een zo laag mogelijk infectie kans te houden.

nelta Idd en zo bescherm je die kinderen juist ook, doordat ze profijt hebben van de omgeving die wel gevaccineerd is.

• nelta hebben hierop gereageerd.

nelta
              En dat is juist wat de overheid wil. De kans op besmetting verkleinen.

Stel het wordt gesplitst en ik heb een baby in huis. Echt niet dat ik dan de oudste met de baby naar school ga brengen, waar veel kinderen zitten die niet gevaccineerd zijn mocht er een uitbraak zijn.

En velen willen dat hun kind gevaccineerd wordt maar dat gaat medisch gezien gewoonweg niet. Zij horen wel op een school tussen allemaal gevaccineerde kinderen omdat zij de groep zijn die beschermd moeten worden.

rebekka1984 Beide keuzes geven geen garanties op het wel of niet krijgen van de ziektes waarvoor wordt ingeënt.

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik zou zelf voortdurend doodsbenauwd zijn door zo'n keuze dat mijn kind dan toch bij de pechvogels hoort dat komt te overlijden door mazelen of zo, en dat ik dat dan had kunnen voorkomen, geloof ik. En bovenstaande zin lijkt me discutabel; als je bent gevaccineerd kun je toch (in elk geval voor een aantal jaar) die ziekte niet krijgen?

En ik vind het RIVM niet vergelijkbaar met een commercieel bedrijf als wc-eend, maar ik ben dan ook een uitzonderlijk gezagsgetrouw persoon 🙃

• [verwijderd]

rebekka1984 ,

Dit is heel herkenbaar. Alleen hebben wij bij de oudste de keuze gemaakt om niet te vaccineren en twijfelen we nu al een tijdje of we het wel moeten laten doen.
                Ik vind het nog steeds moeilijk en ben er niet over uit.

Vulpen als je bent gevaccineerd kun je toch (in elk geval voor een aantal jaar) die ziekte niet krijgen?

Nee zo werkt dat niet. Vaccinatie is geen immunisatie. De kans dat je het krijgt is wel kleiner, de ziekte verloopt dan (meestal) ook milder. Maar vaccineren is dus geen garantie dat je het ook echt niet krijgt.

Vulpen

Ik verbaas me heel erg over je stelling dat je denkt dat als je gevaccineerd bent, de ziekte de eerste jaren niet kan krijgen.
                Aan de andere kant schrik ik er ook weer niet van, maar hieruit blijkt wel dat er zo veel mensen zijn die uit gewoonte vaccineren omdat ze denken dat dat zo hoort. Want als je zelf meer onderzoek had gedaan had je dit geweten.
                Niet om jou persoonlijk aan te vallen, maar jij benoemt het nu toevallig. Ik heb het namelijk al wel vaker gehoord/gelezen.
                En daarom kan ik er nooit zo goed tegen dat de personen die niet vaccineren vaak uitgemaakt worden voor van alles en nog wat, terwijl mensen die niet vaccineren die keuze echt bewust hebben gemaakt, om welke reden dan ook.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

nelta hoezo niet bij elkaar zetten. De ouders willen niet vaccineren dan graag allemaal bij elkaar. Alleen de kinderen die niet gevaccineerd kunnen worden omdat ze er verkeerd op reageren, wat een ontzettend kleine groep is, mogen wel bij gevaccineerde kinderen. Als niet wilt vaccineren omdat welke reden dan ook behalve het medische aspect lekker bij elkaar brengen dan.

JaGeThGeEd hoe zou je dat praktisch voor je zien? Ik woon in een dorp, ik denk dat er weinig kinderen niet gevaccineerd zijn. Zou je dan een klasje willen met 6 kinderen ofzo?