[verwijderd]
Blue Wat vind ik het erg om dit te lezen. Ik ben echt een beetje geschokt en weet niet zo goed wat ik moet zeggen. Ik vind het heel erg dat dit jou overkomen is. Ik vind het ook erg dat je nu dat gevoel op je voelt drukken dat je je ouders verdrietig hebt gemaakt. In theorie is het makkelijk om te zeggen dat jij dat niet hebt gedaan, maar dat de dader dat heeft gedaan, maar blijkbaar voelt dat voor slachtoffers niet zo. Dat zag je ook in de documentaire. Haar vader was heel erg boos op de dader, maar ook op haar, want hij voelde zich verraden. Hij vond dat zijn dochter het hem had moeten vertellen. Ik vind dat met alles wat we weten over hoe kinderen reageren op seksueel misbruik zo enorm onredelijk, maar zij zelf snapte het wel. Dat vond ik naast hartverscheurend ook heel moeilijk te begrijpen. Maar als ik jouw post zo lees, begrijp jij dat waarschijnlijk wel.
Manque Bedankt voor die links, die ga ik vanmiddag eens op mijn gemakje bestuderen. Ik was de laatste tijd al weer meer aan het denken hoe we dit onderwerp met onze dochter moete bespreken. Aandacht voor persoonlijke fysieke grenzen hebben we altijd al wel. We hebben vanaf dat ze heel klein is de regel dat iedereen bepaald over zijn eigen lichaam. Dat geldt voor heel simpele dingen, zoals wanneer ze met vriendinnetjes met de verkleedkist speelt. Dan mag iedereen zelf bepalen wat ie aan of op doet, dat bepaalt niemand voor een ander. We hebben daar ook aandacht voor bij het geven van kusjes en knuffels bij het afscheid van vriendinnetjes en familieleden. Ook over het hebben van geheimen hebben we het met enige regelmaat, waarbij we inderdaad de afspraak hebben dat ze nooit geheimen mag hebben waar ze niet blij en vrolijk van wordt. En dat als iemand zegt dat ze iets geheim moet houden, zij het altijd toch tegen ons moet komen vertellen, tenzij het een leuk geheim is (zoals een cadeau dat iemand voor de verjaardag voor papa/mama heeft gekocht). We hebben het echter nog nooit over onvrijwillige seks gehad en al helemaal niet tussen een volwassene en een kind. We lichten haar seksueel voor, ze weet hoe geslachtsgemeenschap werkt, maar voor zover zij weet vindt dat alleen plaats tussen twee volwassenen die van elkaar houden. Ik weet niet zo goed hoe ik bespreekbaar moet maken dat het ook gedwongen kan gebeuren. Ik vind haar daar eigenlijk zo jong voor. Ik merk dat ik haar helemaal niet met die kennis wil belasten, dat ik wil dat ze nog lekker onschuldig blijft. Ik wil ook niet dat ze er bang van wordt. Maarja, in het kader van preventie zal het vroeg of laat toch een keer moeten...