The Good Terrorist
https://www.npostart.nl/2doc/06-11-2019/VPWON_1240455
Jason W., een vooraanstaand lid uit de Nederlandse terreurcel, spreekt zich uit over zijn tijd bij de Hofstadgroep. Kan iemand echt deradicaliseren?
Een documentaire die het verhaal vertelt van Jason W., in een wat breder kader waarbinnen de vraag gesteld wordt wat nu eigenlijk radicalisering is.
Jason en ik hebben het er veel over gehad: over het geloof, over filosofisch verdwaald zijn, over het prangende gevoel dat kunt hebben - eigenlijk een gevoel van noodzaak - om je leven een hoger doel te geven.
Het is een bijzondere tijd geweest die me altijd bij zal blijven. Praten met Jason, en met andere gedetineerden wat dat betreft, heeft me meer geleerd dan ik ooit had kunnen vermoeden toen ik aan mijn werk als docent binnen de PI begon.
Wat ik mooi vind aan deze documentaire, is dat je als kijker maar minimaal meegenomen wordt in de gedachtenwereld van "de terrorist". Dat lijkt me een verstandige keuze, voordat er weer heel veel conclusies getrokken worden. Wat ik opmerkelijk vond, was de zeer sceptische toon van de geïnterviewden aan het einde. Noem mij naïef, maar ik denk niet dat die terecht is.