een maand later

Wie heeft er ook naar De Villamoord gekeken? Echt heel interessant en bizar, zo benieuwd of de zaak heropend gaat worden.

Vulpen Ja bijna! Wat een rechterlijke dwaling en wat slecht recherche werk!!

Net een Australische film gekeken, gebaseerd op een echt verhaal. Lion, echt een aanrader. Gaat over een jongeman die op 5 jarige leeftijd is geadopteerd vanuit India en opzoek gaat naar zijn moeder en broer/zus. Aan de hand van herinneringen en destijds Google earth.

7 dagen later

Ik weet niet wat dat is, maar altijd als ik ziek ben wil ik hele langzame, oudelullen-tv kijken. En dus keek ik de afgelopen dagen een paar seizoenen van Hier zijn de Van Rossums.

Nu heb ik sowieso een zwak voor Maarten van Rossum, maar wanneer hij samen met zijn broer en zus is vind ik het echt genieten. Ik hou van architectuur, geschiedenis, kunst en cultuur én van gemopper en gezeik. En uiteraard van het schuldbewuste gezicht van Sis elke keer dat ze (buiten beeld) door de producer wordt aangesproken op haar sigaret, welke ze de rest van de scene met grote moeite buiten beeld probeert te houden.

https://www.npostart.nl/hier-zijn-de-van-rossems/VPWON_1246431

Manque lijkt mij wel grappig!

Ik kijk nu years and years via npo extra. Ik zit er echt helemaal in, kan niet meer stoppen met kijken 🙈

Manque Oh dan moet je ook eens de Britse tv kijken. Bargain hunt bijvoorbeeld. Heerlijk kneuterig maar zo leuk.

Manque Herkenbaar. Per seconde wijzer is dan ook fijn. Of Back in time for school. Of We zijn er bijna. Of Bed & Breakfast.

een maand later
        13 dagen later

De Monitor: Religieuze gemeenschappen in Nederland (2)
        https://www.npostart.nl/de-monitor/23-03-2020/KN_1713134

De titel dekt de lading niet, want het gaat expliciet over duiveluitdrijving bij kinderen in (excessen van) christelijke gemeenschappen. De stichting Kinderbescherming geeft toe dat dit onderwerp een blinde vlek is.

Tikva wordt uitgebreid aan het woord gelaten in deze aflevering en deelt haar ervaring met het opgroeien in een gesloten geloofsgemeenschap waar ze al op jonge leeftijd ingepeperd kreeg dat ze bezeten was door demonen. De kerkleider die haar op een gegeven moment in huis nam, zou haar wel 'helpen' om weer 'schoon' te worden...

Heel heftig, wees gewaarschuwd. Tikva deelt zelfs geluidsopnames van het seksueel misbruik en geluidsopnames van de reactie van de kerk nadat ze aangifte deed bij politie en justitie.

Ik wil deze aflevering tippen omdat ik Tikva waanzinnig moedig en sterk vind en ik vind dat ze erkenning moet krijgen voor wat haar is aangedaan door de fantasten en waanzinnigen die kinderen mishandelen en verkrachten uit naam van een god.

Deze jonge vrouw heeft heel haar gemeenschap en familie de rug moeten toekeren om op te komen voor zichzelf en voor wat rechtvaardig is.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

weg

• Manque hebben hierop gereageerd.

[verwijderd] Het is inderdaad het vervolg op die aflevering. Ik vond deze aflevering echt heel heftig hoor. Ik ken het gebazel over hoe de duivel zich aan ons opdringt uit de tijd dat we bij de Pinkstergemeente zaten, maar ik heb er zelf nooit zoveel last van gehad. Ik kan me voorstellen dat als je zelf aan 'uitdrijving' onderworpen bent, het moeilijk is om naar te kijken.

[verwijderd] Overigens is er in de kerkgemeenschappen waar ik ben opgegroeid voor zover ik weet nooit sprake geweest van seksueel misbruik als onderdeel van uitdrijving van demonen/de duivel.

Ik ga niet het tegenovergestelde beweren natuurlijk, maar je kunt je afvragen of zoiets in een gesloten gemeenschap, met haar eigen regels en gebruiken, überhaupt aan het licht komt. Wat je hoort en ziet in het verhaal van Tikva, is dat de kerkleiding niet eens stelling wil nemen tégen het misbruik.

• [verwijderd]

Manque Ik ga niet het tegenovergestelde beweren natuurlijk, maar je kunt je afvragen of zoiets in een gesloten gemeenschap, met haar eigen regels en gebruiken, überhaupt aan het licht komt. Wat je hoort en ziet in het verhaal van Tikva, is dat de kerkleiding niet eens stelling wil nemen tégen het misbruik.

Tuurlijk, het zal ook in die gemeenschappen ongetwijfeld voorkomen. Maar niet als onderdeel van dergelijke rituelen. In de kerken waar ik opgroeide werd seksueel misbruik echt wel sterk afgekeurd. Dat bedoelde ik meer te zeggen.

• Manque hebben hierop gereageerd.