Dit is natuurlijk een erg lastige situatie. Al denk ik zelf dat als er geen chromosomen onderzoek had plaats gevonden ze gewoon een vrouw geweest was met heel veel talent, net als Simone Biles.
Transgenders / genetische afwijkingen in topsport
LilyMilie het verschil zit hem volgens mij in aangeboren voordelen vs niet-aangeboren.
En de aangeboren beschouw je dan als eerlijk, toch?
Ik denk dat het wel begrijpelijk is dat ze een testosteron-gehalte aanhouden, al kan dat alsnog oneerlijk zijn voor de mensen die uit zichzelf een hoog testosteron-gehalte hebben. Ik ben in elk geval blij dat ik niet degene ben die de regels op moet stellen...
- Bijgewerkt
Voor de context: ik schreef een tijdje geleden iets over intersekse https://allesvoordekids.nl/d/4040-pride-2022/70
Mocht men niet duidelijk hebben wat dat is. Of via wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Intersekse
Ik vind persoonlijk dat intersekse personen gewoon mee moeten kunnen doen met sportwedstrijden. Vrijwel alle atleten hebben genetische voordelen ten opzichte van anderen, daarom komen ze zo ver in de sportwereld.
EDIT>> Imane Khalif is NIET intersekse.
Ook dit was misinformatie. Het enige dat meetbaar afwijkend was in haar situatie waren verhoogde levels testosteron, wat dus ook gewoon bij vrouwen kan voorkomen. Het is geen reden gebleken haar uit te sluiten van deelname.
Manque Vrijwel alle atleten hebben genetische voordelen ten opzichte van anderen, daarom komen ze zo ver in de sportwereld.
Ik kan mij hierin vinden.
Daarnaast, het is niet alleen te danken aan een genetisch voordeel, waardoor professionele atleten zo ver komen. Ze hebben er ook gewoon keihard voor gewerkt en veel voor gelaten om zo ver te komen. Alleen fysiek de potentie hebben om uit te blinken in een sport is niet voldoende.
Manque Vrijwel alle atleten hebben genetische voordelen ten opzichte van anderen, daarom komen ze zo ver in de sportwereld.
Dat denk ik ook.
Ik ben er sowieso vrij makkelijk in denk ik. Is je 'voordeel' iets waar je mee bent geboren en geen controle over hebt (lengte, lichaamsbouw, chromosomen) mag je van mij lekker mee doen.
Aangeboren kenmerken kunnen ook een nadeel zijn, waardoor een sporter harder moet werken om dit te compenseren. Dat is ook niet eerlijk ten opzichte van de concurrentie die dat nadeel niet heeft, dus waar leg je dan de grens?
Is het iets waar je wél controle over hebt (doping, training, dieet) dan pas je dat maar aan.
Om topsporter te worden heb je gewoon ijzersterke discipline nodig, het is een enorme investering vanuit de hele omgeving, het vraagt veel opofferingen, en vanuit dat opzicht mogen ze van mij allemaal een medaille krijgen. Ik doe het ze niet na.
Maar ik heb heel makkelijk praten, als ze vandaag alle topsport zouden afschaffen zou het totaal geen effect hebben op mijn leven.
Sterker nog, ik zou het waarschijnlijk niet eens weten, omdat ik het nieuwsartikel nog niet eens open omdat ik het niet interessant genoeg vind omdat het over sport gaat
Dus of mijn mening nou echt relevant is, ik betwijfel het..
CrazyCatLady Is je 'voordeel' iets waar je mee bent geboren en geen controle over hebt (lengte, lichaamsbouw, chromosomen) mag je van mij lekker mee doen.
Aangeboren kenmerken kunnen ook een nadeel zijn, waardoor een sporter harder moet werken om dit te compenseren. Dat is ook niet eerlijk ten opzichte van de concurrentie die dat nadeel niet heeft, dus waar leg je dan de grens?
Is het iets waar je wél controle over hebt (doping, training, dieet) dan pas je dat maar aan.
Zo denk ik er ook over. Vandaar de like en niet omdat je je eigen mening niet relevant vindt
Goede website met veel bronnen en casuïstiek, mocht iemand zich erin willen verdiepen https://www.seksediversiteit.nl/basis/sport-intersekse/
Heel ingewikkeld, maar ik vind dit verhaal toch anders dan bij een transvrouw/man in de topsport.
- Bijgewerkt
Ik zie nu al die vreselijke reacties van oa JD Vance, JK Rowling en Musk. Schandalig gewoon, zo fake news verspreiden.
Die Italiaanse was gewoon niet goed genoeg, klaar. Haar dekking was volledig weg bij her winnende punt. Om achteraf te komen klagen dat ze nog nooit zo hard is geslagen voor een professionele topbokser... tja.
Nescio Ik zie nu al die vreselijke reacties van oa JD Vance, JK Rowling en Musk. Schandalig gewoon, zo fake news verspreiden.
Die 3 nemen het vervangen van een wc rol nog aan als excuus om hun transgender-haat te verspreiden, dat verbaasd me helemaal niks
- Bijgewerkt
Het om te janken, de manier waarop dit geframed wordt online. Mensen zitten elkaar enorm op te stoken over iets dat niet eens klopt... Arme Imane. Keihard gewerkt om zo ver te komen en dan dit hatelijke circus.
Carini heeft haar excuses aangeboden: https://edition.cnn.com/2024/08/02/sport/who-is-imane-khelif-olympic-boxer-intl/index.html
- Bijgewerkt
Men wil zó graag haten op transmensen, dat ze op misinformatie duiken en het gebruiken om hun in- en in hatelijke retoriek verder te verspreiden. Rage bait. Het zegt alles over de conservatieve rechtse stroming die problemen creëert die er niet zijn en iedereen die niet in hun straatje past, dehumaniseert. Ze noemen haar ook helemaal niet bij haar naam.
Ze krijgt doodsbedreigingen.
CrazyCatLady het verbaast me ook niet meer, maar ik vind het zó walgelijk. Dat mensen zo debiel kunnen zijn.
- Bijgewerkt
Nescio oh daar zag ik gisteren nog shorts over met veel boze reacties. Maarja die man heeft zijn straf uitgezeten, en de kans dat hij het nog een keer doet is niet aanwezig las ik. Ik vind ook dat mensen hun leven weer op moeten kunnen pakken nadat ze hun straf hebben uitgezeten. Je kunt ze niet eeuwig blijven straffen.
Ik vind het ook erg dat er veel misinformatie verspreid wordt over Imane. Het werd geframed als een enorm oneerlijk gevecht, maar inmiddels heb ik ook gelezen dat zij al eerder meedeed en ook regelmatig verliest. Vind het echt erg.
Sevenof9 Maarja die man heeft zijn straf uitgezeten, en de kans dat hij het nog een keer doet is niet aanwezig las ik. Ik vind ook dat mensen hun leven weer op moeten kunnen pakken nadat ze hun straf hebben uitgezeten. Je kunt ze niet eeuwig blijven straffen.
Dat vind ik ook. Zeker als iemand zijn leven op de rit heeft en er geen recidive gevaar is. Hoe lang blijft het stigma dan hè.