Manque Vrijwel alle atleten hebben genetische voordelen ten opzichte van anderen, daarom komen ze zo ver in de sportwereld.
Dat denk ik ook.
Ik ben er sowieso vrij makkelijk in denk ik. Is je 'voordeel' iets waar je mee bent geboren en geen controle over hebt (lengte, lichaamsbouw, chromosomen) mag je van mij lekker mee doen.
Aangeboren kenmerken kunnen ook een nadeel zijn, waardoor een sporter harder moet werken om dit te compenseren. Dat is ook niet eerlijk ten opzichte van de concurrentie die dat nadeel niet heeft, dus waar leg je dan de grens?
Is het iets waar je wél controle over hebt (doping, training, dieet) dan pas je dat maar aan.
Om topsporter te worden heb je gewoon ijzersterke discipline nodig, het is een enorme investering vanuit de hele omgeving, het vraagt veel opofferingen, en vanuit dat opzicht mogen ze van mij allemaal een medaille krijgen. Ik doe het ze niet na.
Maar ik heb heel makkelijk praten, als ze vandaag alle topsport zouden afschaffen zou het totaal geen effect hebben op mijn leven.
Sterker nog, ik zou het waarschijnlijk niet eens weten, omdat ik het nieuwsartikel nog niet eens open omdat ik het niet interessant genoeg vind omdat het over sport gaat 😅
Dus of mijn mening nou echt relevant is, ik betwijfel het..