- Bijgewerkt
Trees zoals het voor mij werkt:
Stap 1: ik word gevoeliger voor sociale angsten. Van die stomme dingen als "ik zei iets stoms tegen de caissière", of "ik heb iets gepost op het forum wat ik beter niet had kunnen doen" (en dan heb ik het niet meteen over een heel land arrogant noemen, maar iets wat jullie waarschijnlijk niet eens op zal vallen ).
Ga meer twijfelen aan mezelf, een soort dipje in zelfvertrouwen.
Ik word ook rustelozer, en kan juist níet stil zitten. Ga afleiding zoeken omdat ik perse vandaag nog een kandelaar wil hebben van een winkel aan de andere kant van de stad. Of reddit lezen tot 2 uur 's nachts in plaats van slapen. Vermijden, niet willen voelen.
Stap 2: ik word chagrijniger, dan snauw ik sneller. En ik ga me irriteren aan alle bejaarden in het winkelcentrum die niet doorlopen. Dan krijg ik ook meer last van mijn nek/schouders. Eten word lastiger, sneller vol (hyperventilatie, veel lucht in maag).
Ook intrusies soms. En ik ga enorm stressen over mijn agenda die ineens overvol lijkt. Huishouden blijft liggen. Vermoeidheid.
Stap 3: geluiden, lichten niet meer kunnen verdragen. Overgeven. Alles 'draait' in mijn hoofd, soort mist ook, gedachten rollen door elkaar heen, niet meer kunnen nadenken. In het ergste geval paniekaanval, maar gelukkig tegenwoordig zeldzaam.
Ik zit nu ergens tussen 1 en 2, dus ik ga een dutje doen