Toch6 ik zou niet zozeer naar het bedrag kijken maar meer naar iets wat je echt bij die vrienden vind passen en waarvan je weet dat ze dat leuk vinden. Dat hangt natuurlijk heel erg af van wat voor mensen het zijn 🙂 hoe oud ze worden vind ik niet zo relevant, ik zou voor 40 niet meer geven dan voor 39 ofzo.

Sevenof9 hoe oud ze worden vind ik niet zo relevant, ik zou voor 40 niet meer geven dan voor 39 ofzo.

Maar dan geven ze waarschijnlijk geen feest, dus heb je sowieso geen cadeau nodig...

@Toch6 Ik heb binnenkort ook zo'n soort feest maar ben nog heel inspiratieloos...

Toch6 Is er iets dat ze leuk vindt om te doen (evt met jou?) Ik vind zelf uitje/belevenis geven het leukst.

• Toch6 hebben hierop gereageerd.

Honkeytonk Nou ja, die zeggen meer zo van ja zijn katten en die gaan op onderzoek. Ja weet ik ook wel en ik heb ook niet perse last van ze als ze zich gedragen in mijn tuin 😜 maar wel als ze mijn spullen slopen🤣

Wat wel een keer gedaan omdat ik er eerst ook een had die steeds naar binnen kwam.

Maar ik zoek idd zoiets als planten of geuren…

Toch6 ligt er een beetje aan wie, maar bv een avondje/dagje oppassen op hun kinderen en ze uit eten laten gaan, of bioscoop oid. Of ik heb een vriendin laatst een dagje sauna gegeven en haar man een dagje quality time met de kinderen (met al geplande datum) (en ik ga met haar mee naar de sauna 😉). (haar man werkt veel en vind een hele dag met de kinderen altijd ingewikkeld, is een altijd een leuke grap in de groep, dus hij kon het ook wel waarderen)

Ik ben opnieuw begonnen met de ASITT therapie bij de ergotherapeut (sensorische integratie therapie om overprikkeling te verminderen). Voor mij is overprikkeling koorts, duizelig, misselijk, overgeven etc. Heel fysiek, maar er zitten natuurlijk nog meerdere fases voor. Nu zag ze gisteren in de sessie de overprikkeling bij mij toenemen, terwijl ik bleef aangeven dat het prima ging. Zo voelde het ook. Ik herken de fases daarvoor gewoon niet, omdat ik eraan gewend ben. Ik herken wel de fase voor de fysieke klachten, namelijk dat alles te fel, te hard is en je weinig kan verdragen, maar niet de aanloop daarvoor.

Ik moet dit nu in kaart gaan brengen van haar. Ik heb geen flauw idee waar ik op moet letten. Ik kom niet verder dan continue boertjes laten en ik krijg rode wangen, maar ja rode wangen voel je weer niet. Er moet natuurlijk veel meer zijn. Wat zijn voor jullie heel concreet subtiele tekenen van naderende (zintuiglijke) overprikkeling. Hoe merken jullie het?

Sevenof9 O echt? Ik heb al jaren geen verjaardag meer gehad van een vriendin, dit jaar dus voor het eerst in lange tijd weer omdat ze 40 wordt en echt een groot feest gaat geven 🙂 Verder is het hooguit een berichtje met 'Gefeliciteerd!' 🤣

Trees Dat ik mezelf wil afsluiten. Dus wegkijk en soms mijn oren dicht doe en soms ook wegloop. Misschien is dit al veel verder dan subtiel maar ik zeg maar gewoon wat in me opkomt.
              Dat mijn hoofd vol voelt.
              Ik zal er eens wat beter op gaan letten. Dan hebben misschien wat meer input.

Trees zoals het voor mij werkt:

Stap 1: ik word gevoeliger voor sociale angsten. Van die stomme dingen als "ik zei iets stoms tegen de caissière", of "ik heb iets gepost op het forum wat ik beter niet had kunnen doen" (en dan heb ik het niet meteen over een heel land arrogant noemen, maar iets wat jullie waarschijnlijk niet eens op zal vallen 😅).
                Ga meer twijfelen aan mezelf, een soort dipje in zelfvertrouwen.
                Ik word ook rustelozer, en kan juist níet stil zitten. Ga afleiding zoeken omdat ik perse vandaag nog een kandelaar wil hebben van een winkel aan de andere kant van de stad. Of reddit lezen tot 2 uur 's nachts in plaats van slapen. Vermijden, niet willen voelen.

Stap 2: ik word chagrijniger, dan snauw ik sneller. En ik ga me irriteren aan alle bejaarden in het winkelcentrum die niet doorlopen. Dan krijg ik ook meer last van mijn nek/schouders. Eten word lastiger, sneller vol (hyperventilatie, veel lucht in maag).
                Ook intrusies soms. En ik ga enorm stressen over mijn agenda die ineens overvol lijkt. Huishouden blijft liggen. Vermoeidheid.

Stap 3: geluiden, lichten niet meer kunnen verdragen. Overgeven. Alles 'draait' in mijn hoofd, soort mist ook, gedachten rollen door elkaar heen, niet meer kunnen nadenken. In het ergste geval paniekaanval, maar gelukkig tegenwoordig zeldzaam.

Ik zit nu ergens tussen 1 en 2, dus ik ga een dutje doen 🙈

• Trees hebben hierop gereageerd.

Sevenof9 bij 39 was er geen feestje, nu hebben ze wel een echt feest gepland.

Noordeling en voor de man dan? Want die is ook 40 geworden. Zij en ik kunnen zat dagen weg vol maken, voor haar man/de mannen vind ik het lastiger.
                  Pas wel met zn 4e (+ N) wezen lunchen, dat was heel gezellig en kwam het wel ter sprake dat we vaker zoiets moeten doen. Dus misschien dan bon van lunchroom ofzo? (Lunch is makkelijker te plannen voor hen dan diner)

Sevenof9 is hier erg afhankelijk of ze het vieren. En dat is bij deze dus vaak niet🤪

Honkeytonk gezien het aantal kinderen ga ik dag oppassen nog even niet aanbieden 😅 Gelukkig hebben ze wel zelf een fijne oppas dus een uitje is wel een optie.

Overigens vind ik uitstapjes wel goed idee om zelf ook te vragen als ik zelf jarig ben. En dan vooral in de vorm van "als vriendinnen wat doen dus een beetje van je tijd". Lunch ofzo zelf betalen vind ik geen probleem 😉 doordat alle vriendinnen ook (kleine) kinderen hebben en niet in hetzelfde dorp wonen zien we elkaar niet veel.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Bloem ik zat ook al te denken aan wat ik als eerste, subtiel voel. Maar ik weet het ook niet echt. Wel dat het ook afhankelijk is van de locatie.
                    Thuis word ik bijv kortaf, in een groep sluit ik me meer mentaal af, in een openbare ruimte begint het vaak met zweten/oorsuizen/duizelig worden

Toch6 Pas wel met zn 4e (+ N) wezen lunchen, dat was heel gezellig en kwam het wel ter sprake dat we vaker zoiets moeten doen. Dus misschien dan bon van lunchroom ofzo? (Lunch is makkelijker te plannen voor hen dan diner)

Uitstekend idee.

Toch6 Thuis word ik bijv kortaf, in een groep sluit ik me meer mentaal af

Ik vond het een moeilijk te beantwoorden vraag maar ik denk dat het bij mij ook zo werkt 🙂 En hoofdpijn.

Trees Voor mij is dat geïrriteerd raken, onrustig, brain fog en het gevoel dat ik weg wil of mezelf wil afsluiten. Geen zin hebben om te praten met wie dan ook. Als mensen of m’n kinderen me iets vragen raak ik in de war op zo’n moment. En dan komt die irritatie opzetten van laat me met rust, ik weet het niet. Ook onmiddellijke irritatie als mensen me bellen of appen (dat, wat nou weer gevoel).

Bloem
                          CrazyCatLady
                          Toch6
                          Vulpen
                          iMoeder

Hier zitten zeker bruikbare dingen tussen! Ik heb de punten die jullie noemen aan mijn man voorgelezen en hij herkent er echt veel meer dan ik. Over sommigen twijfel ik nog, zoals hoofdpijn bijv. Ik denk echter dat deze wel logisch is (verhoogde basisspierspanning -> toverprikkeling -> meer spierspanning & meer spierspanning -> hoofdpijn).

Ik denk dat afsluiten ook een belangrijke is, maar deze heb ik zelf vaak niet door. Mijn man wel. Ik sla dan ook niks meer op en ben dan soms complete gebeurtenissen kwijt, dus op zich logisch dat ik het zelf niet door heb.

Mensen niet meer aankijken bedenk ik mij nog. Vind ik sowieso lastig, want ik moet het verhaal volgen en ondertussen beweegt dat gezicht en moet ik al die info daarvan ook nog verwerken en onthouden. Als ik wat overprikkeld begin te raken, is het vaak helemaal teveel info in 1 keer om te verwerken.

Ik bedacht zelf nog gapen. Is dat iets wat jullie herkennen of ben ik dan gewoon ook moe? Boertjes laten is voor mij wel een duidelijke. Al begrijp ik niet zo goed waarom (ga ik nog uitzoeken). Misschien door verkeerd ademhalen door de verhoogde basisspierspanning waardoor er meer lucht in je maag komt, wat er weer uit geboerd moet worden?

Ik vind het echt een lastige opdracht, maar wel waardevol. Ik heb eerder Assitt gehad, maar daar kan ik mij nauwelijks nog iets van herinneren (ik zal wel overprikkeld zijn geweest 😜). Ik denk dat ik er nu echt veel meer uit kan halen. We gaan echt trainen dat ik de verschillende sensorische input weer wat beter kan integreren ipv enkel richten op compenseren. Er zit natuurlijk een max aan, wat haalbaar is in mijn situatie, maar ik denk dat ik het zeker nog wel kan verbeteren.

Trees Misschien door verkeerd ademhalen door de verhoogde basisspierspanning waardoor er meer lucht in je maag komt, wat er weer uit geboerd moet worden?

Dat is bij mij inderdaad het geval ja. Zowel het gapen als boeren. Als het te lang aanhoudt ook opgeblazen buik + pds.

Ik bedacht er eerder nog een paar, maar toen viel ik in slaap en nu ben ik ze vergeten 😝
                            Als het me te binnen schiet laat ik het weten.

Maar hopelijk kan je er inderdaad weer stappen mee zetten, dat zou fijn zijn!

Edit: kaakklemmen bij het in slaap vallen! Ook weer die spierspanning dus.