Trees Voor mij is dat geïrriteerd raken, onrustig, brain fog en het gevoel dat ik weg wil of mezelf wil afsluiten. Geen zin hebben om te praten met wie dan ook. Als mensen of m’n kinderen me iets vragen raak ik in de war op zo’n moment. En dan komt die irritatie opzetten van laat me met rust, ik weet het niet. Ook onmiddellijke irritatie als mensen me bellen of appen (dat, wat nou weer gevoel).

• Trees hebben hierop gereageerd.

Bloem
    CrazyCatLady
    Toch6
    Vulpen
    iMoeder

Hier zitten zeker bruikbare dingen tussen! Ik heb de punten die jullie noemen aan mijn man voorgelezen en hij herkent er echt veel meer dan ik. Over sommigen twijfel ik nog, zoals hoofdpijn bijv. Ik denk echter dat deze wel logisch is (verhoogde basisspierspanning -> toverprikkeling -> meer spierspanning & meer spierspanning -> hoofdpijn).

Ik denk dat afsluiten ook een belangrijke is, maar deze heb ik zelf vaak niet door. Mijn man wel. Ik sla dan ook niks meer op en ben dan soms complete gebeurtenissen kwijt, dus op zich logisch dat ik het zelf niet door heb.

Mensen niet meer aankijken bedenk ik mij nog. Vind ik sowieso lastig, want ik moet het verhaal volgen en ondertussen beweegt dat gezicht en moet ik al die info daarvan ook nog verwerken en onthouden. Als ik wat overprikkeld begin te raken, is het vaak helemaal teveel info in 1 keer om te verwerken.

Ik bedacht zelf nog gapen. Is dat iets wat jullie herkennen of ben ik dan gewoon ook moe? Boertjes laten is voor mij wel een duidelijke. Al begrijp ik niet zo goed waarom (ga ik nog uitzoeken). Misschien door verkeerd ademhalen door de verhoogde basisspierspanning waardoor er meer lucht in je maag komt, wat er weer uit geboerd moet worden?

Ik vind het echt een lastige opdracht, maar wel waardevol. Ik heb eerder Assitt gehad, maar daar kan ik mij nauwelijks nog iets van herinneren (ik zal wel overprikkeld zijn geweest 😜). Ik denk dat ik er nu echt veel meer uit kan halen. We gaan echt trainen dat ik de verschillende sensorische input weer wat beter kan integreren ipv enkel richten op compenseren. Er zit natuurlijk een max aan, wat haalbaar is in mijn situatie, maar ik denk dat ik het zeker nog wel kan verbeteren.

Trees Misschien door verkeerd ademhalen door de verhoogde basisspierspanning waardoor er meer lucht in je maag komt, wat er weer uit geboerd moet worden?

Dat is bij mij inderdaad het geval ja. Zowel het gapen als boeren. Als het te lang aanhoudt ook opgeblazen buik + pds.

Ik bedacht er eerder nog een paar, maar toen viel ik in slaap en nu ben ik ze vergeten 😝
      Als het me te binnen schiet laat ik het weten.

Maar hopelijk kan je er inderdaad weer stappen mee zetten, dat zou fijn zijn!

Edit: kaakklemmen bij het in slaap vallen! Ook weer die spierspanning dus.

Trees Ik denk dat afsluiten ook een belangrijke is, maar deze heb ik zelf vaak niet door. Mijn man wel.

Mijn vriend ziet sommige dingen ook eerder aan mij dan dat ik zelf merk. Vooral de ‘adhd-freeze’, dan blokkeer ik even omdat ik overspoeld ben en het even niet meer weet. Maar juist doordat hij het dan benoemd, en ik het dan vervolgens herken. Ben ik beter geworden in het herkennen. Ook spanningen en afgeleid raken ziet hij eerder dan ik. Vooral spanningen merkte ik vroeger altijd pas als ik bijv spierpijn kreeg.

@Trees hier hoofdpijn, en soort staren. Ik heb het ondertussen wel door als ik weer wakker wordt, maar ik kan echt even stilstaan zeg maar. En steeds meer knipperen, of eigenlijk meer langer knipperen denk ik, of langzamer dus, dat je ogen dus langer dicht zijn. En gapen ook wel, maar dat is bij mij al wel laat in de overprikkeling. Zeg maar mijn eerste volgende reactie na gapen is teveel uitvallen dan naar iedereen om me heen.

Trees bedacht zelf nog gapen. Is dat iets wat jullie herkennen of ben ik dan gewoon ook moe?

Gapen herkrn ik ook wel ja. Maar dat gapen voelt anders dan moe-gapen. Geen idee hoe precies, gevoel he🤪 misschien omdat het een psychische oorzaak heeft ipv fysiek?

Trees ik ga ook gapen, raak snel afgeleid (geluiden, bewegingen) en krijg focus op mijn lichaam (dorst/honger heel erg voelen), en dan het gevoel weg te willen.

• Trees vindt dit leuk

Super bedankt! Ik ben al best ver. Tot zoverre heb ik aan de wat meer ‘subtielere’ symptomen:

• ogen tot 70% sluiten
        • staren
        • schokkerige oogbewegingen
        • grove motoriek schokkerig en onhandig
        • enkel antwoorden met ja/nee
        • zinnen niet meer afmaken
        • slechter lopen
        • fijne motoriek rechts wordt minder
        • boeren
        • gapen (anders dan gewoon gapen? Op gaan letten)
        • minder gevoel rechterkant/ meer cva tintelingen
        • hoofdpijn
        • vol watterig hoofd
        • file effect bij het verwerken van info
        • mensen niet/ minder aankijken
        • meer oorsuizen of het valt meer op dan normaal?
        • duizelig (rocking boat gevoel)
        • rode wangen
        • meer last van apraxie
        • koud / gloeiend koorts gevoel bovenbenen
        • weeïg gevoel maag /minder eetlust
        • meer spasme bovenbeen + toename spasticiteit bovenbeen
        • meer zenuwpijn bovenbeen
        • plassen wordt moeilijker

Nu nog in de fases zetten.

Nescio en dan het gevoel weg te willen.

Ik lees dat bij meer. Ik denk dat mijn alternatief mij afsluiten is, maar dat dit uiteindelijk op hetzelfde neerkomt. Ik denk alleen dat weggaan beter is dan wat ik nu doe. Het is nu echt nog een automatisme. Mijn man ziet het aan mijn ogen, want die zijn bijna dicht, maar ik merk het zelf niet.

Edit: ik zit mijzelf nu te observeren, maar ik zit nu heel veel te knipperen. Misschien is dit de fase ervoor? Ik las dit ook bij een van jullie. Nooit bewust van geweest 😬

Ik vind jullie trouwens allemaal zo fijn! Ik zat dus al 24 uur na te denken over deze opdracht en er kwam gewoon niks uit. Met dank aan jullie input, is het voor mij in een paar uur tijd echt een stuk meer duidelijk geworden. Voor mij was overprikkeling echt het ziek zijn / niks meer kunnen, wat vaak heel plotseling voelde. Ik ben nu aan het oefenen met allerlei ‘dempingsoefeningen’, maar die hebben weinig zin als ik te ver heen ben. Dit is dus echt super helpend!

Trees heeft zij niet een lijst van dingen waar je op kan letten? Ik kreeg dat van mijn psycholoog. Ik kan die even opzoeken, maar dat was wel specifiek gericht op autisme. Misschien zit er wat overlap in en heb je er toch iets aan.

Trees Io vind het juist goed dat je het hier vraagt. Dat opent mij ook weer de ogen en zet mij aan het denken.

• Trees vindt dit leuk

Vulpen Oh wat een grappig verschil, ik heb echt meerdere verjaardagen per jaar van mensen. Ook niet allemaal uit dezelfde vriendengroep ofzo, echt mensen los van elkaar.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Toch6 klopt, ik ben het met je eens 😝

Bloem Dat opent mij ook weer de ogen en zet mij aan het denken.

Bijzonder toch. Dat had ik dus ook.

Sevenof9 ik denk dat er wel een overlap in zit. We hebben het bijv ook gehad over switchen/ schakelen, want daar heb ik heel veel moeite mee, maar dat zal voor jou denk ik ook gelden? En dat had ook weer een link met het verwerken van nieuwe informatie. Wat weer sneller kan leiden tot overprikkeling enz.

Misschien dat ik nog wel een lijst krijg. Eigenlijk gaf ze aan dat ik er alvast over na moest denken en de volgende keer gaan we er verder mee. Ik ben natuurlijk weer zo strebertje wat volgende week al een volledig uitgewerkt signaleringsplan wil overhandigen 😬.

Ik ben gewoon enorm gemotiveerd. Ik ben zaterdagnacht weer heel erg ziek geweest. Dat kost mij vervolgens weer mijn hele zondag en sijpelt daarna nog dagen door. Terwijl ik zaterdag een heel leuk etentje /feestje had met familie. Ik wil dit soort dingen niet opgeven, maar ik wil er ook niet elke keer zo ziek van worden. Ik wil daarom ook echt 100% voor dit traject gaan. Volgens mij is dit ook de enige therapie die niet enkel gericht is op compenseren/ermee leren omgaan, maar ook echt op het trainen van het beter gaan integreren van sensorische prikkels.

Sevenof9 Ja volgens mij hebben we het daar wel eerder over gehad. Ik heb helemaal geen tijd/energie voor zulke vriendschappen. Ik heb wel een vriendengroep, daar spreken we tegenwoordig een paar keer per jaar mee af (was eerst 1x of zo), verder een paar losse die ik nog wat minder zie, behalve eentje die ik regelmatig in de supermarkt tref. En collega's dan, degene die nu dat feest geeft is ook een collega. Daar heb ik eigenlijk nog het meest contact mee omdat we vaak appen als we aan het werk zijn 🙂

Trees Ja ik heb ook moeite met schakelen idd. Ik hoop in ieder geval dat dit traject voor je gaat werken, dat zou zo fijn zijn!

6 dagen later

Ik ben overstag. Over 9 dagen komt mijn meisje. Ze is prachtig. Ze kwam met heel veel korting. Mijn hart danst en ik straal en ben dolgelukkig. Maar ze heeft nog geen naam..
                  Dus help: hoe heet jullie robotstofzuiger?

Op dit moment gaan aan kop:
                  Taylor Swiffer
                  Katniss EverClean
                  The Grim Sweeper