Trees het is belangrijk om je voeten op een krukje te hebben en om met je bovenlichaam richting je knieën te gaan. (Natuurlijk niet helemaal) of net boven je schaambot in je buik te drukken.

Misschien ook even de hap contacten.

Trees Ik hoop dat je inmiddels de hap gebeld hebt. Want als het echt niet lukt om het uit te plassen helpt een bad ook niet meer.

Trees ik hoop dat het inmiddels beter gaat en dat je de dokter gebeld hebt!

Qua yoga zou ik eerder gaan voor actieve, staande houdingen waarbij je veel kracht uit je benen haalt, zoals de stoel of de krijger of de yogi squat bijvoorbeeld. Deze houdingen stimuleren allemaal de apana prana, dat is de neerwaartse energiestroom in je lichaam die helpt met loslaten en het stimuleren van ontlasting, menstruatie en ook het plassen.

• Trees hebben hierop gereageerd.
  • Trees vindt dit leuk

Het is uiteindelijk een soort van gelukt onder een warme douche. Hygiëne leek mij even wat minder belangrijk. Daarna nog 15 inimini plasjes gedaan, maar echt van harte gaat het nog steeds niet. Spierontspanner begint alleen nu uit te werken en ik voel de spasticiteit alweer toenemen in mijn been en bips. Ik hoop dus niet dat het weer opnieuw begint. Ik heb heel vaak moeite met plassen, maar nooit gehad dat het helemaal niet lukte. Dit was in ieder geval geen aanrader en niet voor herhaling vatbaar.

Sevenof9 waarbij je veel kracht uit je benen haalt, zoals de stoel of de krijger of de yogi squat bijvoorbeeld.

Zijn hier eventueel ook zittende opties voor of maakt het veel uit als ik bijv wel een stoelleuning vasthou en /of mijn benen veel wijder plaats (anders pleur ik om)?

Trees als je iets vast moet houden voor je balans kan dat hoor! Ik stuur je even wat screenshots van aanpassingen van houdingen met een stoel, je kunt de stoel vasthouden of erop zitten (maar als het lukt om te staan en vasthouden zou ik dat doen ipv zitten)

• Trees vindt dit leuk

Trees Ik zou toch maar naar de HAP gaan, anders wordt het misschien nachtwerk. Blaasretentie is echt super pijnlijk dus dat ga je geen hele nacht volhouden. En als je niet durft te drinken krijg misschien ook nog een blaasontsteking.
        Op de hap is dat zo opgelost met een kleine katheter. Ik zou dat sowieso eens voorleggen aan je huisarts. Of je die niet voorgeschreven kan krijgen. Is geen moeilijke handeling om te leren al klinkt dat misschien wel zo. En dan kun je dat bij jezelf doen als het even niet lukt.

Sevenof9 dank je wel. Ik ga er zo mee aan de slag!

iMoeder ik heb gisterenavond nog een spierontspanner genomen en dan lukt het redelijk. Ik heb vannacht ook maar geluisterd na elk beetje aandrang (normaal vermijd ik ‘s nachts plassen) met het idee dat alles wat ik kwijt raak goed is.

Ik moet er wel een keer wat mee. Ik heb eigenlijk altijd wel wat moeite met plassen of in ieder geval sinds een paar jaar. Het is ergens kort na mijn cva begonnen, maar ik weet niet meer of het direct daarna was of een paar maanden later. Het komt moeilijk op gang, elke paar seconden stopt het en naar mijn gevoel krijg ik mijn blaas nooit goed leeg. Alsof er geen druk meer op de ketel staat en ik moet echt ‘persen’. Er is iets wat niet klopt (denk ik), maar voor langere tijd echt niet kunnen plassen is nieuw.

Als het even kan vermijd ik wel de hap. Ik heb niet zulke fijne herinneringen aan die hap (ik raak al in paniek van het idee dat ik daar heen moet 😬).

Trees Als het even kan vermijd ik wel de hap. Ik heb niet zulke fijne herinneringen aan die hap (ik raak al in paniek van het idee dat ik daar heen moet 😬).

Ach. Ja dat is natuurlijk ook zo.

Dan zou ik inderdaad zeker maandag even langs je eigen huisarts gaan. Ik heb geen idee hoeveel mensen dit soort klachten hebben en hoe het zou kunnen komen. Maar ik weet wel dat het echt heel simpel is op te lossen met eenmalige katheter setjes en dat dat heel goed aan te leren is om bij jezelf te doen. Zijn een soort kokertjes met een klein stug slangetje van 15 cm of zo, met een zakje er aan. Je brengt dat slangetje in, plas loopt in het zakje en daarna kan je het zo weggooien. Een vriendin van mij gebruikt ze en volgens haar doet het ook geen pijn of zo

Trees misschien kan je katheters krijgen via de huisarts. Ik moest het na de bevalling van de oudste met 1 keer oefenen in het ziekenhuis, thuis 2 weken zelf doen…

iMoeder
                Zonnebloem

Ik heb het ooit met de revalidatie arts over zelf kateriseren gehad, maar er zaten best wel wat risico’s aan als je het regelmatig /langdurig moest doen. Vooral bij een neurogene blaas zijn er meer risico’s aan verbonden. Het heeft dus niet echt mijn voorkeur en wil ik eigenlijk voorkomen. Al vermoed ik dat het bij mij een combinatie is van een neurogene blaas icm de blaasverzakking die ik al had. Ik had toen geen puf om het verder te laten onderzoeken door een uroloog, dus ik weet het niet zeker. Misschien is het wel compleet wat anders. Ik denk dat ik er nu wel wat mee moet (maar ik wil eigenlijk niet en heb er zo geen in).

Trees Dat snap ik heel goed dat je daar liever niet aan begint wanneer het voor jezelf nog houdbaar is.

Trees ja er zitten zeker risico’s aan vast, ook bij een katheter die een X aantal dagen geplaatst kan worden.
                  Ik snap dat de hap alles behalve veilig voor je voelt en is, misschien dan toch is bij de huisarts deze vraag neerleggen zodat je verwezen kan worden naar de goede afdeling in het ziekenhuis? Ik kan mij voorstellen dat dit ook bepaalde emoties oproept en natuurlijk niet te vergeten telkens het energie slurpende gezeik van de medische molen.

Hoe gaat het plassen vandaag? Ik geloof dat ik laatst ergens hier op het forum las dat je bezig was met een lijst wat betreft overprikkeling, zou dit ook onderdeel kunnen zijn van overprikkeling?

Zonnebloem de revalidatie arts gaf aan als ik naar een uroloog verwezen wil worden, dat zij de verwijzing wel wilde regelen. Nu heb ik wel een andere revalidatie arts, maar ik neem aan dat dit wel ergens in mijn dossier staat. Ik denk dat dit dan de kortste klap is, omdat zij denk ik gerichter de verwijzing kan schrijven dan een huisarts. In ieder geval dat hoop ik en dan hoef ik ook niet langs te komen.

Zonnebloem Ik kan mij voorstellen dat dit ook bepaalde emoties oproept en natuurlijk niet te vergeten telkens het energie slurpende gezeik van de medische molen.

Beiden inderdaad en ik merk dat ik daardoor geneigd ben om het weer uit te stellen. Ik heb er gewoon echt geen zin in. Het gaat vandaag ook weer wat beter, dus dan voel ik nog minder motivatie 😬.

Zonnebloem Ik geloof dat ik laatst ergens hier op het forum las dat je bezig was met een lijst wat betreft overprikkeling, zou dit ook onderdeel kunnen zijn van overprikkeling?

Ik ben inderdaad bezig met sensorisch integratie therapie. Overprikkeling veroorzaakt inderdaad meer spasticiteit en daarin zit zeker een verband met de plasproblemen. Mijn been heeft de afgelopen dagen er ook even geen zin meer in. Ik ben ook behoorlijk moe en ik voel mij ‘raar’ in mijn hoofd. Ik denk dat dit er allemaal wel aan bijdraagt.

Ik bedenk mij echt nu pas dat ik vrijdagochtend naar een symposium ben geweest en dat was qua prikkels en wat het qua energie kostte heftig. Yup daar zit zeker een verband.

Ik heb een soort eczeem op mijn bovenste ooglid.
                    Omdat ik niet bekend ben met eczeem, wat smeer ik daarop?

June Cetomacrogol creme 20% vaseline. Kun je bij de apotheek halen zonder recept. Als het helemaal uitbreekt en over een week/twee weken nog zo is als nu kan je de huisarts bellen voor een -lichte- hormoonzalf als dat nodig is, maar dat moet de huisarts beoordelen. 😜

@June mijn dochter heeft het ook rondom de ogen. Ze moest dit toen twee weken proberen. Bij haar werkte het niet en ze smeert nu 1 a 2 dagen hormoonzalf als het weer opkomt en anders elke avond vaseline. Ik heb toen trouwens gewoon foto’s naar de huisarts gestuurd. We zijn er nooit langs geweest.

Ze mocht trouwens ook een paar weken geen crèmes en oog make-up gebruiken. Dat zou het kunnen triggeren. Overigens is dat niet het geval bij dochter, maar misschien kan jij daar nog wel iets mee.