CrazyCatLady ik ken dit niet vanuit de sggz/ tweede lijn, maar het kan best dat er wel instanties zijn die het doen. Ik zie er zelf niet direct de toegevoegde waarde van in.
Heel eerlijk zou ik zelf als rb-er ook niet akkoord gaan met 10 jaar behandeling, omdat je dan het risico loopt om te verzanden in vinger aan de pols gesprekjes ipv gericht behandelen op doelen. Uiteindelijk gaat het erom dat je iemand genoeg tools meegeeft om hier zelfstandig mee verder te kunnen. Niet dat alles is opgelost. Dat laatste lijkt mij sowieso onmogelijk, want er zijn weinig mensen zonder issues.
Als ik jouw beschrijving van de sessies lees, krijg ik het idee dat er helemaal niet gericht meer aan de doelen wordt gewerkt, maar dat het gewoon wat geklets is. Ik zeg dit nu zwaar oneerbiedig en zwart wit, het zal vast wat genuanceerder liggen, maar ik zou hier als rb-er niet akkoord mee gaan in de begeleiding aan mijn psychologen. Het klinkt doelloos en of het teveel over de waan de dag/ week gaat. Minimaal elke 5 sessies moeten de doelen van mij geëvalueerd worden en als er geen vooruitgang is, wil ik weten waarom en wat het plan is.
Wat betreft emdr. Ik heb altijd geleerd, geen geleuter vooraf en direct starten. Eventueel met de afspraak om de laatste 5 minuten open te houden voor geklets. De gemiddelde cliënt heeft daar na een emdr sessie toch geen zin meer in. Als je blijft kletsen, blijf je om de hete brij heen draaien zonder de kern aan te pakken. Het heeft geen enkele zin en hierin moet je gewoon streng zijn. Ook tijdens de sessies. Bij de vraag wat komt er in je op etc. moeten er ook geen gesprekken gevoerd worden. Kort antwoord met als enkel doel checken waar iemand zit en direct door. Het is geen praattherapie. Voor emdr plande ik ook altijd dubbele sessies. Ik wil spijkers met koppen slaan. Uit onderzoek blijkt ook dat het effect beter blijkt te zijn bij langere sessies dicht op elkaar. Je hebt dan uiteindelijk minder tijd nodig voor het hele traject.
Ik klink nu trouwens vet streng, maar niemand heeft er baat bij als er niet gericht behandeld wordt. De cliënt niet, de psycholoog niet en de mensen op de wachtlijst ook niet. Ik heb dus zelf een hekel aan structuurloos geklets tijdens sessies en werd daar doodmoe van. Er moet gewoon keihard gewerkt worden. Voor elke sessie maakte ik een agenda en een doel voor de sessie, die ik vervolgens met de cliënt verder afstemde. De punten schreef ik ook op mijn whiteboard en daar had ik zelf ook baat bij. Emdr bij ptss is de uitzondering, maar bij andere vormen van behandelen of andere indicaties van emdr moet er thuis ook geoefend worden met wat ook van toepassing is. Een uurtje per week naar de psycholoog gaat het verschil echt niet maken.
Als het mijn behandeling zou zijn, zou ik bij de psycholoog aangeven dat je het meer gericht wilt. Dat zij de grenzen daarin moet bewaken en in het geval van emdr de afspraak maken direct te beginnen en eventueel aan het einde tijd overhouden voor hoe was je week etc. geklets. Ik zou ook na elke paar sessies de doelen geëvalueerd willen hebben. Het zou leuk zijn als je eigen psycholoog dit zou oppakken, maar als zij het niet doet, zou ik daar zelf op gaan sturen. Het is jouw behandeling. Daar mag je best wat van verwachten.