[verwijderd] ik snap ook gewoon nog niet goed hoe dit bij haar werkt. Ik heb zelf deze verdediging ook bijna niet meer. Ik ben meer een emotionele wipwap, maar als het echt teveel wordt, dan komt het nog even boven. Eerst extreem boos en vervolgens een emotionele ijskonijn.

Is het voor haar ook te complex en te onbetrouwbaar? Wat bedoel je daar precies mee? Emoties zijn voor mij namelijk niet betrouwbaar of onbetrouwbaar. Deze termen link ik niet aan emoties. Ik kan mij hier weinig bij voorstellen, maar misschien werkt het bij mijn dochter ook wel zoals bij jou?

Trees Overigens vindt ze het bij anderen ook lastig te zien en te benoemen.

Ik zat hier ook nog over te denken, want dit klopt ook niet. Ze kan bot reageren, maar voelt wel goed aan wat wel en niet handig is in bepaalde situaties. Ze is denk ik vooral niet zo zorgzaam (wat natuurlijk helemaal niet erg is). Ze zal gewoon niet zo snel iemand troosten, geruststellen etc. Dat is natuurlijk wat anders dan emoties niet goed kunnen lezen. Ze is gewoon niet enorm empathisch. Wat van mij ook niet perse hoeft.

Net was ze nog even heel erg boos, omdat ze haar zin niet kreeg. Vervolgens heel boos op bed liggen schreeuwen. Ik ben er naast gaan liggen. Eerst wendde ze zich van mij af, maar uiteindelijk stelde ze zich toch open en begon ze te huilen. Uiteindelijk bleek het ook om iets heel anders te gaan. Ze wilde al heel lang een slush puppy beker. Eindelijk gekregen op haar verjaardag en na 2 dagen al kapot. Gewoon enorm verdrietig en teleurgesteld. Ik vond het heel positief dat we hier na een kwartier al op kwamen ipv enkel boos zijn. Normaal blijft ze hier uren in hangen en is ze compleet onbereikbaar.

[verwijderd] we hebben pas samen een collage gemaakt met waar word je blij van. Dat lukt haar wel heel goed. Ik kan daar mogelijk nog wel meer mee doen. Ik denk dat ze zich visueel beter uit kan drukken. Ik vroeg trouwens pas wat voor kleur een emotie had, toen werd ik keihard uitgelachen 🤣. Ik denk dat ik wat minder expliciet moet doen.

[verwijderd] Altijd je armen open houden en haar vertellen dat ze altijd bij je mag komen <3

Deze blijf ik ook herhalen en vertellen hoeveel ik van haar hou en hoe trots ik ben dat zij mij dochter mag zijn. Het is super lief kind vol met humor. Ik wil gewoon dat ze gelukkig is en zich fijn voelt.

[verwijderd] maar emoties hebben voor heel veel mensen wel een kleur 🤓. Boosheid is vaak rood, blijdschap geel, rust wordt geassocieerd met groen bijv.

Ik dacht misschien lijkt ze op mijn man. Bij hem heeft alles een kleur, cijfers, letters, maanden etc. en zelfs een plek in de ruimte. Maandag is bijv rood en staat rechtsachter hem. Ik kan mij hier echt niks bij voorstellen. Het heet trouwens synesthesie. Dochter kan zich hier alleen dus ook niks bij voorstellen 😂

Net oudergesprek gehad op school met haar erbij. We hebben het hier niet specifiek over gehad, maar was verder wel zinvol. Haar resultaten zijn wisselend en dat heeft te maken met stampwerk (is ze niet voor gemotiveerd) en zelf nadenken (vindt ze wel leuk). Hun voorstel was dat ze volgend jaar deels naar een speciale klas gaat op het vo. Dit is voor kinderen uit groep 8 met vwo advies. Hier krijgen ze oa vakken zoals filosofie, ondernemerschap, een vreemde taal etc. Ik hoop dat haar dit ook al wat gaat helpen om weer wat meer plezier te ervaren.

[verwijderd] Bedoelde hem meer sarcastisch, 🙈

Oh sorry, had ik weer helemaal niet door 😂.

[verwijderd] Praat hij er dan ook zo over of dat niet, lijkt mij wel hele bijzondere gesprekken opleveren

Het grappige is dat hij vaak bepaalde oogbewegingen maakt en dan letterlijk kijkt naar bijv de rode maandag in de ruimte. Hij heeft ooit meegedaan aan onderzoek. Dat moest hij dan zoveel maanden later weer herhalen en hij was inderdaad heel consequent in zijn antwoorden. Hij vindt het vooral ook heel lastig, want hij heeft bij alles een beeld. Een boek lezen is hierdoor wel heel lastig.

[verwijderd] Fijn dat jullie een gesprek op school hebben gehad, hoe heeft zij dit ervaren. Kan zij (en jullie) zich een beetje vinden in het advies?

Ik kan mij hier wel in vinden. Ze vindt het wel heel spannend om daar volgend jaar naar toe te gaan. Het is gelukkig op de school waar ze straks ook naar toe gaat en al wat kent door haar zus. Mijn oudste dochter gaf net ook aan dat dit gegeven wordt door de leukste docent van de school. Dat was ook wel helpend.

Koekie83 wisselend. Er zijn goede en minder goede momenten. Vervelende is dat het mij de laatste tijd ook niet goed gaat en juist afgelopen week weer 2 pittige migraine aanvallen moet krijgen 😖. Ik ben daardoor ook minder ‘aanwezig’, dan ik graag zou willen. Ik heb al mijn afspraken voor komende week afgezegd, zodat ik zelf wat kan bij tanken en daardoor ook meer voor haar kan zijn.

Trees hè wat een tegenvaller zeg. Heel vervelend. Heeft de spanning rondom je dochter daar ook mee te maken?
    Goed dat je rustig aan doet.

• Trees hebben hierop gereageerd.

Koekie83 wij kunnen nog geen verband ontdekken, maar ik sluit het niet uit. Het zijn ook wat sociale situaties, die ze spannend vindt. Gisteren mocht ze verkleed naar school. Daar is ze dan al weken druk mee. Ze heeft haar eigen broek gemaakt en bijpassende sieraden bij haar outfit.

Gisterenochtend echt super boos aan tafel, maar ze is gewoon vreselijk onzeker. Sommige kinderen in haar klas vinden verkleden stom. Vriendinnetje had die ochtend aan niet te verkleden. Zodra mijn man haar afzet op school, ziet ze een klasgenoot in een over de top verkleed outfit. Ze klaart meteen op, want ze is dus niet de enige. Dit vullen we overigens voor haar in, want zelf kan ze het niet aangeven.

Een hele kleine tip, maar soms helpt het bij pubers om te spreken over een (eventueel fictief) ander persoon om te spiegelen of ergens achter te komen.

Dus je ziet bij je dochter een bepaald gedrag en denkt dat het misschien oorzaak A heeft. Ipv direct te spreken over haar en hoe zij er naar kijkt, bespreek eens hoe nichtje blub of iemand van vroeger ofzo in een situatie kwam en er zus en zo mee om ging of altijd dit zo lastig vond.
      Oké beetje vage uitleg misschien maar t hangt nogal van de situatie af hoe je 'm inkleed. Maar doordat puber zich niet persoonlijk aangesproken voelt is er "veilige" ruimte om er van binnen iets mee te doen.

Ook merk ik regelmatig dat als vriendin en ik praten over vroeger dat haar pubers duidelijk mee luisteren en er iets mee doen. En soms is er van daar uit ruimte om te vragen hoe zij dat ervaren, vaak vanuit "is dat nu ook zo of werkt dat anders tegenwoordig?"
      Dat geeft een andere lading aan het gesprek.

• Trees hebben hierop gereageerd.
      • Trees vindt dit leuk

Pimpelmeesje nee hoor helemaal niet vaag. Ik gebruikte deze techniek regelmatig in het werk als ik voel dat er meer is, maar iemand het lastig vindt om het uit te spreken. Ik doe het bij haar nog weleens in de zin van: sommige kinderen (of ik gebruik mij zelf als voorbeeld) worden verdrietig als ze…. heb jij dit ook weleens? Het standaard antwoord is nee of weet ik niet.

Pimpelmeesje Ook merk ik regelmatig dat als vriendin en ik praten over vroeger dat haar pubers duidelijk mee luisteren en er iets mee doen. En soms is er van daar uit ruimte om te vragen hoe zij dat ervaren, vaak vanuit "is dat nu ook zo of werkt dat anders tegenwoordig?"

Op deze manier heb ik het nog niet geprobeerd. Dit is nog indirecter en daardoor misschien nog veiliger? Ik ga dit zeker nog proberen. Hiermee spreek ik haar ook aan op haar ‘kennis’ of ‘expertise’ (ik kan het even niet zo goed verwoorden) en misschien dat dit beter werkt.

Ze heeft een speelafspraakje gemaakt 🙏. Echt sinds tijden weer. Wel wat onder lichte druk van mij, maar hopelijk wil ze dan weer wat vaker. Ze heeft er nu ook echt zin in. Ze had dit weekend een kinderfeestje en het contact met andere kinderen doet haar echt wel goed. Ze kwam weer helemaal blij thuis. Ze hoeft van mij echt niet een paar keer per week af te spreken. Ik heb zelf ook die behoefte niet en vermaak mij prima alleen, maar af en toe vind ik wel belangrijk. Anders sluit ze zich steeds verder af (en ook die neiging herken ik bij mijzelf).

Trees Wat fijn! Hier moeten we ook vaker de kinderen aansporen om af te spreken. Anders verzand het in binnen hangen, gamen, slapen, liggen en eten. Veel meer is het dan niet. Dus van ons moeten ze ook verplicht 3x per week naar de sportschool en werken. Zodat ze in elk geval soms de deur uit zijn.

3 maanden later

Het gaat nog steeds niet erg lekker. Wel wat beter. Ze is zeker minder boos, maar trekt zich nog steeds erg terug. Speelt heel af en toe spontaan met een buurmeisje, maar spreekt verder niks af. Durft nog steeds geen mensen aan te kijken of iets terug te zeggen als haar iets gevraagd wordt. Huilt om hele kleine dingen. Vooral (kleine) veranderingen vindt ze lastig. Bijv vanavond vroeg ze hulp bij haar huiswerk. Ik vroeg of ze naast mij wilde gaan zitten op de bank ipv aan de eettafel, maar dat is direct huilen. Vakantie willen we volgend jaar een klein beetje anders doen, ze begint direct te huilen bij het voorstel. Man gaat naar een andere winkel dan normaal, is huilen. Waarom? Omdat het anders is dan anders zegt ze.

Wil niet meer aan tafel eten ivm de eetgeluiden. Wil niet mee in de auto ivm geluiden. Idem voor bij ons zitten in de kamer. Ik friemel heel veel met mijn handen, maar ze trekt het niet om naar te kijken. Geluiden in de klas vindt ze vreselijk. Ze wordt er echt woest om, maar probeert zich nu wel in te houden en loopt direct weg.

Volgens juf gaat het nog steeds geweldig op school. Wat ik echt heel moeilijk snap. Ze gaat niet meer om met haar vriendinnen, ik zie aan haar gezicht dat ze zich continue inhoudt vanwege geluiden, haar cijfers zijn extreem hoog of extreem laag. Ze is in de klas niet lastig, lekker stil en teruggetrokken, dus dat is volgens juf goed denk ik 🙄.

Dat sociaal angstige heeft ze altijd wel gehad, maar de rest is echt van de afgelopen 1 a 2 jaar en is langzaam erger geworden. Ze wil nog steeds geen hulp. Als ik het voorstel, dan begint ze echt keihard te gillen en te huilen. Dat is namelijk te eng.

Toch overwegen wij om haar hierin toch te gaan overrulen en naar de huisarts te gaan. We maken ons zorgen. Ik weet nog steeds niet in hoeverre mijn cva hierin een rol speelt. Ze zegt van niet, ik zie geen duidelijke aanwijzingen hiervoor, maar het is wel gelijktijdig begonnen. Daarnaast is ze extreem perfectionistisch (ze vindt zelf van niet) en dat is ook niet helpend.

Trees Toch overwegen wij om haar hierin toch te gaan overrulen en naar de huisarts te gaan.

Zou ik denk ik ook doen. Dit klinkt wel aanhoudend ernstig en complex. Wat ontzettend vervelend vooral voor haar maar ook voor jullie. Zo machteloos…

Het klinkt alsof “iets” aan stress/angst haar zenuwstelsel compleet overbelast en ze strak staat van de spanning waardoor iedere prikkel/verandering er eentje te veel is. Alles is teveel en ze kan niet anders dan zich terugtrekken.

Is ze rustiger in vakanties? Of maakt dat eigenlijk niet uit? Weet school wel dat het echt niet goed gaat?

Mijn neiging zou testen/brede diagnostiek zijn, maar de vraag is wel of dat op dit moment een representatief beeld geeft. Denk t niet eigenlijk.

Iets laagdrempeligs aan hulp? Lichaamsgerichte fysio? Sensorische integratie? Pmt? Creatieve therapie of iets met dans of dieren?

Koekie83 Iets laagdrempeligs aan hulp? Lichaamsgerichte fysio? Sensorische integratie? Pmt? Creatieve therapie of iets met dans of dieren?

Hierop voortbordurend; misschien een paar opties bedenken (eventueel na overleg met huisarts) en haar dan de keus geven? Zodat ze wel een beetje gevoel van controle heeft?

Ik vind het wel zorgelijk dat de juf geen probleem ziet. Dan ziet ze je kind echt niet, misschien vragen om observatie?

Ik snap dat jullie overwegen haar te overrulen, wat ontzettend moeilijk 😔

Koekie83 Alles is teveel en ze kan niet anders dan zich terugtrekken.

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik vind haar ook al langere tijd gespannen overkomen. De misofonie achtige klachten zijn ook wel behoorlijk heftig vind ik. Ze vindt dit zelf ook vreselijk. Ze is de laatste tijd ook vaak verdrietig dat het haar niet lukt om met ons samen te eten. Ze wil wel heel graag. Ze flipt echter compleet bij eetgeluiden, ze knijpt zichzelf dan om rustig te blijven, maar uiteindelijk rent ze in paniek weg.

Koekie83 Is ze rustiger in vakanties? Of maakt dat eigenlijk niet uit? Weet school wel dat het echt niet goed gaat?

Ik vond haar afgelopen vakantie zeker meer ontspannen. Ze was beter bereikbaar en heeft in de vakantie ook regelmatig met haar buurmeisje gespeeld. Zelfs 2 a 3 keer op haar initiatief. Na de vakantie werd dit direct weer minder. Ik denk nu 1x in de twee weken en dan enkel in de avond een uurtje. Na schooltijd vindt ze te druk.

Ik heb het op de 2 oudergesprekken vorig schooljaar proberen bespreekbaar te maken. Nadeel is dat dochter er dan bijzat. De juf reageerde de eerste keer ook wat verontwaardigend of aangevallen?!? Het was een wat vreemd gesprek en werd heel snel afgekapt. Ik gaf aan dat dochter soms wat moeite had met emoties en juf zei direct dat ze dit op school anders prima kon. Het was de toon waarop. Naast het feit dat het ook gewoon niet waar is dat ze dat prima kan. Ik vroeg nog door hoe ze verdriet of angst op school dan toonde. Het antwoord was gewoon normaal. Toen ik vroeg wat normaal was, raakte juf geïrriteerd. De tweede keer heb ik het zo proberen te sturen dat het vanuit dochter kwam, maar dat was natuurlijk kansloos.

Nu vind ik zelf dat dochter hier de laatste maanden wel wat stappen in gezet heeft. Minder boos en ik zie vaker verdriet. Ze zei vanavond ook dat ze iets spannends vond. Dat was een half jaar geleden nog ondenkbaar. Dan was alles standaard ‘boos’. Het is alleen niet genoeg. Ze zit gewoon nog steeds niet lekker in haar vel. Haar reactie op mensen is ook vreemd. Als iemand tegen haar praat, draait ze gewoon haar hoofd om en kijkt ze boos of ze loopt weg (ik weet dat het angst is). Negeert de ander echt compleet. Ze is 11 jaar en dat vind ik echt niet meer passend.

Koekie83 Mijn neiging zou testen/brede diagnostiek zijn, maar de vraag is wel of dat op dit moment een representatief beeld geeft. Denk t niet eigenlijk.

Ik zou sowieso wel graag een IQ test willen. Ik vind haar een stuk slimmer dan haar zus en zus scoort al relatief hoog. Ik vraag mij echter af of ze überhaupt haar mond open durft te doen of anders zo kort mogelijk antwoord geeft, waardoor het niet representatief is. Heb overwogen om haar zelf te testen, maar op mijn werk hebben we enkel de Son R 6-40 liggen.

Koekie83 Iets laagdrempeligs aan hulp? Lichaamsgerichte fysio? Sensorische integratie? Pmt? Creatieve therapie of iets met dans of dieren?

Aan zo iets zit ik ook te denken. Wat zou het meest geschikt zijn denk jij? Heb jij ergens positieve ervaring mee? Het moet niet te zweverig zijn of een of andere kindercoach met een vage opleiding.

Pimpelmeesje Zodat ze wel een beetje gevoel van controle heeft?

Dat vind ik zeker een goeie. Ik denk dat we het zo ook gaan doen. Het wordt waarschijnlijk eerst heel veel paniek, maar als ze er eenmaal doorheen is, lukt het haar wel. Ze zegt dat ze zich niet schaamt, maar volgens mij schaamt ze zich dat zich schaamt. Dat ze nu aangeeft dat ze het spannend vindt, is echt al een behoorlijke stap. Ik heb er vanavond over gehad en dan gaat ze heel hard huilen en zegt ze dat ze gaat beloven beter haar best te doen. Ik probeer haar duidelijk te maken dat ze al super goed haar best doet en dat het hier niet aan ligt 😥.

Pimpelmeesje Ik vind het wel zorgelijk dat de juf geen probleem ziet. Dan ziet ze je kind echt niet, misschien vragen om observatie?

Ik zit naar aanleiding hiervan nu te denken dat ik de ib-er misschien moet gaan vragen. Deze geeft haar klas sinds dit schooljaar ook een paar dagdelen les. Daarnaast deed de ib-er eerder ook de plusklas en kent haar dus wel redelijk goed.

[verwijderd] mijn oudste heeft adhd. Ik zie daar bij jongste verder ook geen kenmerken van. Heeft een goede focus, altijd haar spullen op orde (of ik ieder geval wat je kan verwachten op haar leeftijd 😅), ook haar denken is gestructureerd etc.

ASS is bij mij het afgelopen jaar ook weleens door het hoofd geschoten, maar ook dit klopt maar mijn idee niet. Daarvoor had ik mijzelf zelfs keihard uitgelachen om het idee, want ik zie er ook niks van terug in haar vroegere ontwikkeling. Behalve dat ze toen al erg verlegen was, maar ik vond dat als kleuter dat dit nog prima paste binnen wat normaal is. Het was toen ook nog niet echt angstig.

[verwijderd] Maar vanwege haar angsten, sociaal (on)aangepast gedrag & moeite met haar eigen emoties herkennen / omschrijven en uiten zit ik meer te denken aan autisme.

Wat juist opvalt is dat zodra zij zich op haar gemak voelt, ze sociaal en communicatief juist sterk is. Ik vind haar sociale intuïtie bovengemiddeld ontwikkeld. Ze voelt super goed alle verbale en non-verbale signalen van de ander aan en reageert daar dan ook heel adequaat op. Ook de emoties van anderen duidt ze echt perfect. Zelfs sterker dan mijn oudste. Verschil is alleen dat ze dit enkel laat zien als zij zich prettig (veilig?) voelt. En van zichzelf kan ze het juist niet goed. Ik vind dit zelf heel tegenstrijdig.

Haar intelligentie vind ik een lastige om te duiden. Ik was op haar leeftijd cognitief verder dan haar, waardoor ik de neiging heb om het bij haar af te zwakken. Het is voor mij namelijk nooit iets negatiefs geweest. Nog sterker ik besefte al heel jong dat dit een kracht was en ik hierdoor mijzelf een ander leven kon geven dan dat van mijn ouders. Ik vind het daardoor lastig om het in haar geval juist als een mogelijke oorzaak van de problemen te zien. Duidelijk dus dat ik niet objectief ben en dat we het juist daarom wel moeten meenemen, want anders zien we misschien wat over het hoofd door mijn eigen bias.

Bleh ik heb er echt weer een slapeloze nacht van gehad, maar man en ik zijn er nu echt van overtuigd dat we wel hulp gaan inschakelen. We hebben het nu lang genoeg zelf geprobeerd en ik denk beter nu dan straks op het vo. Daar wordt het vaak nog meer ingewikkeld.

Trees Toch overwegen wij om haar hierin toch te gaan overrulen en naar de huisarts te gaan. We maken ons zorgen.

Een moeilijke beslissing maar wel goed denk ik…..
                  een meisje van 11 kan nog niet overzien wat het beste voor haar is. Het lijkt mij heel moeilijk om te zien hoe moeilijk ze het heeft met de dingen waar ze tegenaan loopt. Iets ondernemen voor ze naar het vo gaat lijkt mij verstandig…. Sterkte, ik hoop dat ze er, ondanks misschien in eerste instantie weerstand, er toch voor open kan gaan staan en het haar gaat helpen.