Toch6 ik heb even een bijbelverklaring opgehaald bij mn ouders.

Daarin wordt het anders uitgelegd. Niet dat de mensen niet ouder zullen worden dan 120 jaar maar dat de mensen die toen leefden 120 jaar uitstel kregen, tijd om hun leven te verbeteren. Maar in die 120 jaar was er geen verandering ten goede geweest. Daarna volgt het besluit voor de zondvloed.
Ook de kanttekening geeft dat aan, 120jaar tijd om te verbeteren, daarna zal straf volgen.

In de verklaring van de buurman staat wel dat daar gezegt wordt dat de maximale leeftijd verkort wordt. Vanaf de zondvloed zie je de leeftijden ook teruglopen. Dus een oordeel wat niet direct voltrokken is.
En het is ook denkbaar dat de reuzen niet ouder mochten worden en dat de hoge leeftijden van de aartsvaders een teken waren van Gods zegen

Toch6 Gewoon het idee dat er vroeger reuzen waren, en nu niet meer, dan vraag ik me af wat de herkomst daarvan is en of er wetenschappelijke bronnen zijn die het ondersteunen enzovoorts.

Toch6 waar heb je dat gelezen? Dat is me nooit opgevallen.

Dat is in de NBV21, Genesis 14.

• Toch6 hebben hierop gereageerd.

Vulpen ben nu te moe om nog verder te spitten, zal morgen eens kijken wat ik kan vinden

Vulpen Dat is in de NBV21, Genesis 14.

genesis 1 vers 14 denk ik? Wil je daar ook de uitleg bij? 😛

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Toch6 genesis 1 vers 14 denk ik? Wil je daar ook de uitleg bij? 😛

Uuh sorry, tikfoutje. Inderdaad 1 vers 14 ja!

Kom maar door met je uitleg hoor🙃

De Bijbel is vastgelopen 😱 Hij start niet meer op.

Toch maar de papieren versie proberen misschien 🙃

Vulpen over de reuzen en de sterren niet heel veel kunnen vinden nog. Boek van de buurman is daar ook beknopt in. En hij wist het zo ook niet (hij vroeg net of ik klaar was met studeren, boek van 1000 bladzijden 😅)

Toch6 Ik heb laatst toevallig wel een roman gelezen waarin die thematiek van de reuzen ook voorkwam, De stenen Goden van Jeroen Windmeijer. Vond ik ook een fascinerend boek, ook wel een aanrader voor @iMoeder misschien?

Toch6 ik wil ‘m echt voor mezelf hebben zodat ik ook meer weet wat er op school besproken word en zodat als hij vragen heeft we dat samen kunnen opzoeken. Dus ik denk inderdaad dat een kinderbijbel wel een goed idee is. Zou de bieb verschillende hebben? Dan kan ik er eens doorheen bladeren en samen met N kijken.

Zonnebloem Zou de bieb verschillende hebben? Dan kan ik er eens doorheen bladeren en samen met N kijken.

Dat denk ik wel hoor! 🙂

Zonnebloem online heeft de bieb er ook verschillende (mocht je een e-reader hebben). Oa ook een kinderbijbel, de bijbel voor ongelovigen en de bijbel voor dummies 😂.

Ik zag deze staan. Deze lijkt mij heel erg interessant. Ik ga denk ik een poging wagen.

Leuk topic. Wat leg je het goed uit @Toch6

Wat betreft sterren die dingen aangeven. Dit klopt inderdaad (Genesis 1:14 hadden jullie het over toch?).
            Aan de stand van de sterren en maan konden de mensen zien in welke seizoen ze leefden. Dus welke dag, die trouwens begint bij zonsondergang volgens Genesis, wanneer het sabbat (rustdag) was, wanneer ze moesten zaaien, oogsten, bepaalde feesten vieren etc. De sterrenhemel was de kalender.
            Ook duurde het jaar korter dan ons jaar. Wij hebben de gregoriaanse kalender, de joodse kalender is nog steeds korter dan ons jaar.

Ik weet niet of dit ook betrokken kan worden op hoe oud mensen werden. Want zelfs als je uitgaat van de joodse kalender werden ze nog behoorlijk oud.
            Wat ik me wel in zou kunnen denken als je er vanuit gaat dat de bijbel klopt (maar dit zijn mijn eigen hersenspinsels dus het kan ook nergens op slaan): God schiep alles en het was goed. Het verval van de natuur en van de mensen was nog niet zoals nu. Dus schonere lucht, geen smog, milieuvervuiling etc. En ook de mens was genetisch sterker omdat er veel minder mutaties waren dan nu.
            Adam en Eva werden geschapen om eeuwig te leven, maar doordat ze van de verboden boom aten kwam de dood over hen en begon de degeneratie. Omdat Adam en Eva in perfecte staat geschapen waren duurde het, na de zondeval, een tijd voordat verschillende en meerdere ziektes zich ontwikkelden.
            Ook moesten ze de aarde bevolken, daar was tijd voor nodig. Als ze jong zouden sterven met zijn allen zou het wellicht niet lukken.

Ik weet dat er ook theorieën bestaan dat het niet de leeftijden van individuen zijn die worden genoemd, maar de leeftijd van de stam waartoe deze persoon behoorde. Maar ik heb er te weinig inhoudelijke kennis van
            Er zullen vast meerdere redenen zijn waarom ze zo oud werden, ik vind het wel fascinerend.

Roodkapje Wat betreft sterren die dingen aangeven.

Feesten dus, volgens de vertaling die ik las. Dat vond ik wonderlijk, om over feesten te spreken terwijl er nog geen mensen waren.

Vulpen niet alleen feesten. Ook seizoenen, maanden, weken, dagen, uren..
                En volgens mij lag het in de planning om die mensen te maken, dan is er dus goed over nagedacht. Daarnaast is dit niet als teken voor de mens, maar ook voor de dieren, zie bv psalm 104 : 19Hij heeft de maan gemaakt voor de vaste tijden, de zon weet wanneer hij ondergaat.
                20 U brengt de duisternis teweeg en het wordt nacht; daarin gaan alle dieren in het woud naar buiten.
                21De jonge leeuwen brullen om een prooi
                en verlangen van God hun voedsel.
                22 Wanneer de zon opgaat, trekken ze zich terug
                en leggen zich neer in hun holen.
                23 De mens gaat dan op weg naar zijn werk,
                naar zijn dienstwerk, tot de avond toe.

Maar er staat óók dat de de hemel en alles wat hierbij hoort, vertelt over de grootheid van God (psalm 19 is hier een voorbeeld van).

Vulpen Oja, het Hebreeuwse woord (in de grondtaal) is moadiem, dit zijn vastgestelde tijden.
                Moadiem is een afgeleide van mo'ed, wat ontmoeting betekend. Moadiem zijn dus alle vastgestelde tijden (feesten, Shabbat, nieuwe maan, etc) die wijzen op een ontmoeting met God. Ditzelfde woordje wordt in de grondtekst ook gebruikt wanneer in Genesis 18:14 wordt gezegd dat Sara op de vastgestelde tijd haar kind zal baren.

Soms vallen betekenissen door taalverschil weg. Het Hebreeuws is qua betekenis van woorden veel rijker dan het Nederlands. Vaak hebben woorden meerdere betekenissen en is de vertaling niet altijd helemaal fijn omdat het dan niet de gehele betekenis van de grondtekst omvat.

Torah is hier een voorbeeld van. Torah wordt in de bijbel vertaald als "wet". De Torah is echter instructie/onderwijs/leermeester en omvat veel meer dan alleen wetten. Dit kan het lezen van de bijbel soms lastig maken. Want wanneer wordt er een wet uit de Torah bedoeld (en dan zijn er ook nog verschillende soorten wetten) en wanneer gaat het om wetten die de bijbel niet noemt (de mondelinge wet, de joodse wet opgesteld door de leiders van die tijd. Er zijn bv wetten rondom eten, zoals ritueel handen wassen. Dit is echter een menselijke wet en geen bijbelse wet. In de vertaling valt helaas dit onderscheid weg). Maar oke, ik dwaal af.

Ik ben nog niet afgehaakt hoor! Integendeel, ik heb zelfs gisteren gedroomd dat ik met mijn Religiewetenschapvrienden een discussie had over bij welke kerk ik me het beste aan kon sluiten 🙃

De leesplanner is na Genesis overgegaan op Matteüs. Gisteren heb ik de Bergrede gelezen 🙂

11 dagen later

Na Matteüs lees ik nu Job. Dat valt blijkbaar onder de wijsheidsliteratuur en het bevalt me heel erg 👍 Ik had er eerder in het kader van mijn studie al delen van gelezen maar dat was echt vanuit een ander perspectief, nu lees ik gewoon het verhaal 🙂

10 dagen later

Ik lees nu Exodus.
                Wat me opvalt is dat er, ook al in Genesis, steeds zo gesproken wordt over de God van Abraham, de God van de Hebreeën enzovoorts. Wist ik natuurlijk al wel, maar nu ik het echt lees voelt het anders. Het suggereert zo'n beetje dat elk volk z'n eigen God heeft, terwijl het Christendom toch een monotheistische godsdienst is. En ook dat de verhalen niet over 'mijn' God gaan, want mijn voorouders waren lekker door Europa (en een paar in Indonesië) aan het dwalen.
                Ik moet er (ooit) nog meer over lezen en uitzoeken, het is me allang duidelijk hoe het kan dat mensen hun hele leven lang de Bijbel blijven lezen 😉 Maar wel benieuwd hoe jullie hierover denken?

Vulpen
                  Ik vind zelf de hypothese uit het boek van Harari (sapiens - geschiedenis van de mens) wel aannemelijk. Het is wel meer een antropologische verklaring, die er vanuit gaat dat religie bedacht is door de mens.

Het is al heel wat jaren geleden dat ik het boek heb gelezen en weet niet zeker of het echt zijn hypothese is. In het boek wordt iig geschetst dat mensen in steeds grotere groepen gingen samenleven en zich steeds vaker langdurig gingen vestigen op vaste plekken. Hierdoor ontstaat er steeds meer behoefte aan een georganiseerde religie. Binnen deze gemeenschappen ontstonden namelijk allerlei machtsstructuren en om een volk aan je te binden werd er gebruik gemaakt van ‘religie’ door de machthebbers. Als volk deel je dan namelijk een verhaal met regels, weten, richtlijnen, overtuigingen etc, waar iedereen in gelooft en ervan overtuigd is dat ze zich eraan moeten houden. Vervolgens noem je ze ook nog uitverkoren en bind je dmv een verhaal een complete samenleving aan elkaar, die samen ook nog ten strijde wil trekken voor de goede zaak. Hoeven ze elkaar niet eens voor te kennen, maar enkel door het delen van hetzelfde verhaal. Er wordt in deze hypothese dus vanuit gegaan dat religie bedacht is door machthebbers om een volk te laten gehoorzamen.
                  Mijn idee is dat al deze volken inderdaad van oudsher hun eigen goden hadden. Pas veel later is dit verworden tot een God, zoals we deze nu in het christendom kennen.

Ik ben overigens ook wel benieuwd hoe er vanuit het christendom zelf tegenaan wordt gekeken, want die zullen het vast niet eens zijn met bovenstaande.

Vulpen het is de God van de Hebreeën/Israël maar vanaf het nieuwe testament bij de Hemelvaart van Jezus worden de discipelen uitgezonden over de wereld en zij hebben dus het evangelie verder de wereld over gebracht.