Bijbel lezen
Trees Ik denk dat er sowieso nog weinig origineel aan is
.
Ik begin door jou te fantaseren wat het origineel dan zou kunnen zijn, heb jij je gedachten daar al op los gelaten?
- Bijgewerkt
Zonnebloem Er is geen origineel, de Bijbel is een verzameling verhalen/weergave van gebeurtenissen. Anders dan de Koran, waarbij het idee is dat de tekst geciteerd is door God aan Mohammed.
Ik bedoelde origineel in mijn verhaal dus meer als: het oorspronkelijke verhaal, niet als: de oorspronkelijke tekst.
- Bijgewerkt
Zonnebloem nu wel dankzij jou
Ik denk sowieso dat de leeftijden niet altijd even goed kloppen. Noach was geloof ik iets van 500 jaar oud ten tijden van de zondvloed. Sara was 90 jaar toen ze beviel van haar zoon. Abraham stierf op zijn 175e. Hoe worden deze leeftijden binnen het geloof geïnterpreteerd? Is er een bepaalde verklaring /theorie voor de absurd hoge leeftijden zoals deze in de bijbel genoemd worden?
- Bijgewerkt
Trees Genesis 6 zegt daar wat interessants over:
https://debijbel.nl/bijbel/NBV/GEN.6/Genesis-6
Op een gegeven moment zegt God dat mensen maximaal 120 jaar mogen worden. Maar het verhaal van Abraham komt pas van na die tijd, dus hij was een uitzondering nog.
De regel daarna is ook curieus want daarin staat dat er vroeger reuzen waren.
Er zijn uiteraard theorieën: https://historiek.net/waarom-werden-mensen-volgens-de-bijbel-vroeger-zo-oud/89220/
In dit artikel staat: " Dit was gewoon het antieke wereldbeeld: ooit was alles beter was geweest, ooit waren de mensen wijzer geweest en omdat wijsheid met de jaren komt, moesten de mensen destijds eeuwenoud zijn geworden."
- Bijgewerkt
Vulpen dit is echt informatie, waarvan ik smul. Dit vind ik echt super boeiend.
Interessant ook dat er verschillende redactielagen zijn vastgesteld:
-Al sinds de negentiende eeuw onderscheiden wetenschappers in Genesis diverse redactielagen en hoewel er nog altijd geen consensus is over wie wanneer waarom wat schreef, is er duidelijkheid dat de namen in Genesis 5 en 11 eerst zijn opgeschreven en dat later iemand daar leeftijden aan heeft toegevoegd.
En:
Er werd geen correctie op gedaan, zodat de som van de leeftijden van de diverse aartsvaders verschilt in de drie grote overleveringstradities-
Dit is toch fascinerend! Heb vroeger nog getwijfeld om geschiedenis te gaan studeren. Ik blijf dit heel interessant vinden.
Zonnebloem Ik begin door jou te fantaseren wat het origineel dan zou kunnen zijn, heb jij je gedachten daar al op los gelaten?
Precies. Dat is de reden dat ik die oud religies en heel vroege teksten zo interessant vind.
Vulpen De regel daarna is ook curieus want daarin staat dat er vroeger reuzen waren.
En daarin is de Bijbel dus ook niet de enige!
Trees Dit is toch fascinerend! Heb vroeger nog getwijfeld om geschiedenis te gaan studeren. Ik blijf dit heel interessant vinden.
Jup, ik ook. Ik ga echt heel goed op alle theorieën en verbanden en lijnen leggen is al helemaal m’n ding. Het is ook gewoon super interessante materie allemaal.
Vulpen ik heb even een bijbelverklaring opgehaald bij mn ouders.
Daarin wordt het anders uitgelegd. Niet dat de mensen niet ouder zullen worden dan 120 jaar maar dat de mensen die toen leefden 120 jaar uitstel kregen, tijd om hun leven te verbeteren. Maar in die 120 jaar was er geen verandering ten goede geweest. Daarna volgt het besluit voor de zondvloed.
Ook de kanttekening geeft dat aan, 120jaar tijd om te verbeteren, daarna zal straf volgen.
Trees Noach was geloof ik iets van 500 jaar oud ten tijden van de zondvloed
600 (genesis 7:6). Daarna leefde hij nog 350 jaar, dus 950 geworden (genesis 9:28/29).
Ik ben nog niet klaar met spitten maar ik las net wel in "moderne wetenschap in de bijbel" dat de levensverwachting in de tijd van Mozes niet hoger was dan 30, 50% stierf voor hun 18e. Vooral door slechte hygiëne, endemische ziekten, epidemieën.
Ik weet zo niet hoeveel jaar er tussen Noach en Mozes zat maar de meiden komen zo thuis dus kan nu even niet verder
- Bijgewerkt
Even nieuwsgierig. Wordt er dan ook daadwerkelijk aangenomen door christenen dat mensen 950 jaar oud werden? Of wordt het meer gezien als iets symbolisch of wordt er ook een andere interpretatie aan gegeven? Of verschilt dat ook weer per stroming? Of stel ik nu hele moeilijke vragen
Toch6 levensverwachting in de tijd van Mozes niet hoger was dan 30, 50% stierf voor hun 18e.
Ik heb weleens gelezen dat mensen biologisch net zo oud als de hedendaagse mens kon worden, maar dat dit inderdaad zeer zeldzaam is door ziekte etc. Dus dat de gemiddelde levensverwachting fors is gestegen, maar niet dat mensen nu ouder worden (gemiddeld dus wel, maar bij hoge uitzondering konden mensen dezelfde leeftijd bereiken als nu, maar dan moet echt alles mee zitten in je leven qua gezondheid).
Toch6 dankjewel dat je dit allemaal uitzoekt en aan ons vertelt!
Trees ik mag hopen dat het niet met 3 jaar al was
Zonnebloem ik vind het zelf ook interessant en leerzaam. En top dat het hier op avdk mag/kan