Trees Juist daarom leek het me zo aannemelijk dat er daadwerkelijk bedoeld wordt dat mensen niet ouder dan 120 mogen worden. Omdat dat nu nog steeds zo'n beetje de maximunleeftijd is πŸ™‚

Trees ik ga straks de buurman die dominee is moeten inschakelen πŸ˜† ik zal proberen vanavond verder te zoeken.

Toch6 doe rustig aan hoor. Ik zat nog te denken dat ze misschien het aantal maanden telden en dat ooit verkeerd hebben vertaald in jaren. 950 maanden is dan 79 jaar en voor die tijd zeer indrukwekkend, maar waarschijnlijk denk ik nu veel te simpel.

• Toch6 hebben hierop gereageerd.

Trees ja, bereken maar eens hoe oud ze dan vader werden πŸ˜‰

Even doorgebladerd, genesis 11:12. Arfachsad kreeg Selah toen hij 35 was. In maanden is dat net geen 3 jaar.
      Na Selah leefde hij nog 403 jaar, dus 438 jaar.

Dit was zo even de eerste die ik zag. Nu moet ik koken

• Trees hebben hierop gereageerd.

Toch6 dankjewel dat je dit allemaal uitzoekt en aan ons vertelt!

Toch6 ik heb even gevraagd of hij een boek met uitleg heeft die ik mag lenen

Toch6 ik vind het zelf ook interessant en leerzaam. En top dat het hier op avdk mag/kan

Ik vind het ook heel interessant!

Ontzettend fijn dat het hier inderdaad kan en mag en buiten dat is het super dat er geen vervelende discussie ontstaat en dat iedereen elkaar in hun waarde laat.😊

Vulpen In de nieuwste worden sterren bijvoorbeeld beschreven als 'tekens die de feesten aangeven',

waar heb je dat gelezen? Dat is me nooit opgevallen.

Vulpen misschien had ik verwacht dat uit de tekst zou blijken dat hij het er iets moeilijker mee had πŸ™ƒ Nu is het alleen dat het hem dankzij haar goed ging

[verwijderd] Het was verplicht verkopen of dood zeg maar.

ik vatte het meer op als bruidsschat wat hij kreeg/afkopen. Abram die niet moeilijk doet omdat hij niet dood wil, Farao die gul geeft omdat hij geen gedoe wil met Abram. De kanttekening zegt "omdat hij (farao) voorgenomen had haar te trouwen en dat liever met abrams vriendschap dan onwil." Dat wekt bij mij niet de intentie dat farao abram bij tegenwerking had willen doden, al dacht hij natuurlijk dat hij de broer was. De verklaring die ik bij mn ouders heb gehaald stopt bij hoofdstuk 11 (is een serie van weet ik hoe veel boeken). Maar ik krijg zo een boek van de buurman (dominee), als de conclusie daarin anders is kom ik er nog op terug.

Inmiddels heb ik het boek van de buurman. Daar staat nog een waarschijnlijke reden. Als broer had hij het recht om te onderhandelen. Hij kan er dan voor zorgen dat het zo lang duurt dat de hongersnood voorbij is en ze terug kunnen naar KanaΓ€n. Maar dat is dan buiten farao om gerekend.
          En de geschenken zijn dan inderdaad de bruidsprijs.

Als ze Egypte in zullen gaan zal sarai 65 jaar zijn geweest en 127 toen ze stierf. Dus nu vergelijkbaar dan denk ik met een vrouw van 30-40 jaar?

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Zonnebloem ik zou denk ik, op basis van wat ik hier lees, een kinderbijbel doen. Liefst wel 1 met verwijzing naar het bijbelgedeelte. Dus zeg maar het verhaal verteld van Abram en sarai in Egypte en dan als sidenote de verwijzing naar genesis 12, zodat je indien gewenst makkelijk kan vinden waar en hoe het in de bijbel staat.
            Wil je er ook uit voorlezen of in eerste instantie echt voor jezelf?

Vulpen e regel daarna is ook curieus want daarin staat dat er vroeger reuzen waren.

Wil je nog vertellen wat je er curieus aan vindt? Reuzen worden wel vaker genoemd in de bijbel, de bekendste is Goliath. Maar ook toen het volk na 40 jaar rondzwerven in de woestuin in KanaΓ€n kwamen wordt er over reuzen gesproken

Toch6 ik heb even een bijbelverklaring opgehaald bij mn ouders.

Daarin wordt het anders uitgelegd. Niet dat de mensen niet ouder zullen worden dan 120 jaar maar dat de mensen die toen leefden 120 jaar uitstel kregen, tijd om hun leven te verbeteren. Maar in die 120 jaar was er geen verandering ten goede geweest. Daarna volgt het besluit voor de zondvloed.
                Ook de kanttekening geeft dat aan, 120jaar tijd om te verbeteren, daarna zal straf volgen.

In de verklaring van de buurman staat wel dat daar gezegt wordt dat de maximale leeftijd verkort wordt. Vanaf de zondvloed zie je de leeftijden ook teruglopen. Dus een oordeel wat niet direct voltrokken is.
                En het is ook denkbaar dat de reuzen niet ouder mochten worden en dat de hoge leeftijden van de aartsvaders een teken waren van Gods zegen

Toch6 Gewoon het idee dat er vroeger reuzen waren, en nu niet meer, dan vraag ik me af wat de herkomst daarvan is en of er wetenschappelijke bronnen zijn die het ondersteunen enzovoorts.

Toch6 waar heb je dat gelezen? Dat is me nooit opgevallen.

Dat is in de NBV21, Genesis 14.

Vulpen ben nu te moe om nog verder te spitten, zal morgen eens kijken wat ik kan vinden

Vulpen Dat is in de NBV21, Genesis 14.

genesis 1 vers 14 denk ik? Wil je daar ook de uitleg bij? πŸ˜›

Toch6 genesis 1 vers 14 denk ik? Wil je daar ook de uitleg bij? πŸ˜›

Uuh sorry, tikfoutje. Inderdaad 1 vers 14 ja!

Kom maar door met je uitleg hoorπŸ™ƒ

De Bijbel is vastgelopen 😱 Hij start niet meer op.

Toch maar de papieren versie proberen misschien πŸ™ƒ

Vulpen over de reuzen en de sterren niet heel veel kunnen vinden nog. Boek van de buurman is daar ook beknopt in. En hij wist het zo ook niet (hij vroeg net of ik klaar was met studeren, boek van 1000 bladzijden πŸ˜…)

Toch6 Ik heb laatst toevallig wel een roman gelezen waarin die thematiek van de reuzen ook voorkwam, De stenen Goden van Jeroen Windmeijer. Vond ik ook een fascinerend boek, ook wel een aanrader voor @iMoeder misschien?

Toch6 ik wil β€˜m echt voor mezelf hebben zodat ik ook meer weet wat er op school besproken word en zodat als hij vragen heeft we dat samen kunnen opzoeken. Dus ik denk inderdaad dat een kinderbijbel wel een goed idee is. Zou de bieb verschillende hebben? Dan kan ik er eens doorheen bladeren en samen met N kijken.