• [verwijderd]

Vulpen Ik benijd mensen zo die steun vinden bij hun geloof

Ik ook.
Ik heb zelf heel erg geloofd, maar ik kan het niet meer. Dat vind ik heel erg jammer want het is echt heel fijn! Het geeft je zoveel zekerheid en vertrouwen. Dood is niet dood, en er is een God, een vader, die onvoorwaardelijk van je houdt.

• [verwijderd]

Zonnebloem wil je meer weten over bijbelverhalen of over het geloof zelf?
Je hebt de kinderbijbel, dat zijnde bekende verhalen maar dan voor kinderen (iets minder gruwelijk zeg maar 🤓 )
Je hebt voor volwassenen dan ‘Het Boek’ , dat is een goed leesbare Bijbelvertaling. Maar wel een hele Bijbel dus.
Ik denk dat je op het internet ook verhalen en uitleg kan vinden. Als je een beetje weet wat N op school krijgt. Bijv kerst, of Pasen, of Hemelvaart, dan kan je op het internet het verhaal er misschien bij zoeken?

Verder heb je heeeeeeel veel boeken die de bijbel uitleggen, of het geloof zelf.

Wat bedoel je met ik-vorm? Wat vond je heftig?

Vulpen Ja, misschien had ik verwacht dat uit de tekst zou blijken dat hij het er iets moeilijker mee had 🙃 Nu is het alleen dat het hem dankzij haar goed ging. Nou ja, gelukkig greep God in.

De Bijbel geeft heel vaak een redelijk zakelijke beschrijving van geschiedenissen vind ik, niet heel veel over wat mensen er bij voelen/denken.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

[verwijderd] ik krijg elke week een weekbrief, waarin staat wat ze allemaal hebben gedaan. Dus ook over het stukje godsdienst. Vorige week stond dit er in: We lezen uit Johannes 18 en 19. Stopt het hier? Stadhouder Pilatus verhoort Jezus, maar kan niets vinden waaraan hij schuldig zou zijn. Onder druk van het volk wordt hij uiteindelijk toch veroordeeld tot de dood. Jezus wordt bespot en vernederd en uiteindelijk aan het kruis gehangen. Daar sterft hij. Is nu alles voorbij?
      Ik denk dus dat ik meer over de bijbelverhalen wil lezen/leren.

[verwijderd] Wat bedoel je met ik-vorm? Wat vond je heftig?

De pastoor praatte in de ik vorm dus bijvoorbeeld: Ik zag dat Maria Magdalena bloemen in haar hand had om bij het graf van Jezus neer te leggen tot ze bij het graf kwam en zag dat de steen weggerold was.

Zonnebloem Terwijl hij wel vragen heeft over wat hem vertelt is. Heeft iemand een koop suggestie?

Wat voor soort vragen?

Noordeling Ja, dat is natuurlijk ook wel weer mooi want dat geeft ruimte voor allerlei verschillende interpretaties 👍

Zonnebloem ik zou gaan voor een wat uitgebreidere kinderbijbel of een makkelijk te lezen vertaling. Anders mis je wellicht verhalen die ze op school vertellen

Vulpen nou als je ziet hoeveel stromingen van het christendom er zijn er is nog genoeg ruimte voor interpretatieverschillen.

Elsie89 Ja, maar ik bedoelde eigenlijk dat je sowieso al zo ongeveer elke zin op meerdere manieren kan interpreteren ook door het verschil aan vertalingen en dus omdat het vaak feitelijk is en je de emoties er zelf bij kan verzinnen.

Vulpen Ik snap dat Abram geen zin heeft om vermoord te worden maar nu geeft hij zijn vrouw gewoon weg? 🤷 Weet iemand daar meer over?

Ik wil hier morgen op terug komen. Nu eerst slapen. En wil meerdere vertalingen naast elkaar hebben

Toch6 hij vroeg laatst toen we aan het wandelden waren heel specifiek wie Jezus had gekruisigd. Maar heel eerlijk gezegd weet ik dat dan niet en eigenlijk wil ik hem dat soort dingen wel gewoon kunnen vertellen.

Zonnebloem ik denk dat je dan het beste een hedendaagse vertaling kunt nemen (kan je overigens ook allemaal online vinden). Kinderbijbels kleuren verhalen erg in en er 'wordt nog wel eens wat bij verzonnen ' om er een beetje een begrijpelijk verhaal van te maken. Dan lees je dus één versie van het verhaal.

Zonnebloem dat soort dingen Google ik altijd 🤣
                Hier geloven we niet in God. En zo voeden we Dafne ook op. Ik vertel wel dat ik best kan geloven dat er een Jezus heeft bestaan. Maar verder gaat het niet. Ik kan niks met een boek dat meerdere vertalingen of interpretaties heeft en iedereen dus anders leest. Iedereen heeft dan dus een andere waarheid. Dat vind ik dan raar.
                Daarbij wil ik dat ze niet alleen leert van het Christendom, maar okk de Islam en andere geloven.

Liekje81 idem hier. Ze zitten ook op een openbare basisschool die alle religies behandelen. Ze hadden nu bij filosofie dan wel het christelijke paasverhaal gehoord. Nou was ik wel the passion aan het kijken en M wilde iets weten over het paasverhaal dus heb ik een aflevering van schooltv opgezocht en samen gekeken.

Ze zitten of zaten wel allemaal op een christelijke opvang dus daar gaat het wat anders. Maar L snapt dat nog niet 😂

Liekje81 wij voeden ook niet christelijk op en hij vraagt wel eens of wij geloven en dan is het antwoord nee. Maar ik vind wel dat wij er een verantwoording in hebben omdat wij hem naar een christelijke school laten gaan. Ik vind dat net zoiets als rekenen/lezen/geschiedenis daar help en vertel je ook over.
                  Thuis vertellen we ook over de andere geloven. Maar goed, ik wil er dus meer over kunnen lezen zonder dat ik geloof. Ik vind dat belangrijk. Het geeft mij een naar gevoel dat ik daar niet zo veel over vertellen kan.

Liekje81 ik ben ook atheïst en mijn man is agnost en we vinden het ook belangrijk dat ze basale kennis over de islam, jodendom, hindoeïsme en boeddhisme hebben, maar kennis over bijbelverhalen gaat verder dan alleen het christendom zelf. Met kennis over de verhalen snap je Europese kunst beter, de ontwikkeling van de wetenschap in Europa, geschiedenis van Nederland op zich. En daarin is kennis over het christendom belangrijker dan de andere religies omdat onze geschiedenis er veel meer door is vormgegeven.
                  We zijn zelf van katholieke huize, terwijl we geen van beide echt religieus zijn opgevoed. Maar vinden het wel beide belangrijk dat ze die kennis op doen. Dat is niet de reden waarom ze op een katholieke school zitten, maar ik vind het wel handig dat ze op die manier wat kennis op doen. Het leidt ook altijd wel tot interessante gesprekken, in de kleuterklas worden ze allemaal heel gelovig en in groep 3/4 vallen ze dan weer van hun geloof. Dat vind ik wel een aparte ontwikkeling.

• [verwijderd]

Zonnebloem De pastoor praatte in de ik vorm dus bijvoorbeeld: Ik zag dat Maria Magdalena bloemen in haar hand had om bij het graf van Jezus neer te leggen tot ze bij het graf kwam en zag dat de steen weggerold was.

Dat is wel interessant 🤔
                    Ik ben heel erg aan het graven of ik een pastoor dat ooit heb horen doen. Volgens mij niet 😆

Dat is wel handig dat ze het verhaal van te voren doorgeven. Je kan hem dan gewoon opzoeken in Google.

Vulpen En anders heb ik de verhalen beter leren kennen, dat zou ook al heel mooi zijn want een beetje Bijbelkennis vind ik wel essentieel in onze maatschappij.

Dat vind ik dus ook. Onze geschiedenis en cultuur is hier toch grotendeels op gebaseerd. Overigens heb ik ook met veel interesse de islam voor ongelovigen gelezen en meerdere boeken over het levensverhaal van Boeddha en de boeddhistische levenswijze (boeddhisme is geen religie). Met het laatste kon ik inhoudelijk ook wat mee. Ik vind dat een hele fijne helpende manier van denken.

Ik heb de kinderen vroeger ook de kleuterbijbel voorgelezen. Wel daarin de vrijheid genomen om stukken tekst aan te passen of over te slaan. Het ging mij er enkel om dat ze de verhalen zouden leren en niet om ze te laten geloven.

Zonnebloem misschien de basisbijbel? Dat is echt een hele vrije vertaling en daardoor makkelijk leesbaar.

[verwijderd] Dat is wel interessant 🤔
                        Ik ben heel erg aan het graven of ik een pastoor dat ooit heb horen doen. Volgens mij niet 😆

Hij vertelde het dan alsof hij één van die personen was, maar kinderen van die leeftijd kunnen dat naar mijn mening nog helemaal niet filteren/onthouden. Ik vond hier stiekem wel iets van, al waren bepaalde boodschappen ook heel mooi en waardevol.

[verwijderd] Dat is wel handig dat ze het verhaal van te voren doorgeven. Je kan hem dan gewoon opzoeken in Google.

Ze vertellen dat pas op vrijdag. Ik weet niet of het brutaal is om te vragen of ze dat op maandag door kunnen geven?

Trees misschien de basisbijbel? Dat is echt een hele vrije vertaling en daardoor makkelijk leesbaar.

Ik ga daar eens naar kijken.

Zijn er geen boeken waarin uitleg word gegeven over de Bijbelse teksten?

Ik heb de Koran 2x uit gelezen en de bijbel 1x maar had hier ook echt hulp bij nodig om het te kunnen begrijpen, de vertaling van de Koran is sowieso al erg moeilijk omdat het vanuit het Arabisch vertaald. Maar zowel de Koran als de Bijbel zijn ook beide in een oude taal geschreven, waardoor het moeilijk te begrijpen is.