Leuk topic. Wat leg je het goed uit @Toch6
Wat betreft sterren die dingen aangeven. Dit klopt inderdaad (Genesis 1:14 hadden jullie het over toch?).
Aan de stand van de sterren en maan konden de mensen zien in welke seizoen ze leefden. Dus welke dag, die trouwens begint bij zonsondergang volgens Genesis, wanneer het sabbat (rustdag) was, wanneer ze moesten zaaien, oogsten, bepaalde feesten vieren etc. De sterrenhemel was de kalender.
Ook duurde het jaar korter dan ons jaar. Wij hebben de gregoriaanse kalender, de joodse kalender is nog steeds korter dan ons jaar.
Ik weet niet of dit ook betrokken kan worden op hoe oud mensen werden. Want zelfs als je uitgaat van de joodse kalender werden ze nog behoorlijk oud.
Wat ik me wel in zou kunnen denken als je er vanuit gaat dat de bijbel klopt (maar dit zijn mijn eigen hersenspinsels dus het kan ook nergens op slaan): God schiep alles en het was goed. Het verval van de natuur en van de mensen was nog niet zoals nu. Dus schonere lucht, geen smog, milieuvervuiling etc. En ook de mens was genetisch sterker omdat er veel minder mutaties waren dan nu.
Adam en Eva werden geschapen om eeuwig te leven, maar doordat ze van de verboden boom aten kwam de dood over hen en begon de degeneratie. Omdat Adam en Eva in perfecte staat geschapen waren duurde het, na de zondeval, een tijd voordat verschillende en meerdere ziektes zich ontwikkelden.
Ook moesten ze de aarde bevolken, daar was tijd voor nodig. Als ze jong zouden sterven met zijn allen zou het wellicht niet lukken.
Ik weet dat er ook theorieën bestaan dat het niet de leeftijden van individuen zijn die worden genoemd, maar de leeftijd van de stam waartoe deze persoon behoorde. Maar ik heb er te weinig inhoudelijke kennis van
Er zullen vast meerdere redenen zijn waarom ze zo oud werden, ik vind het wel fascinerend.