(Hoog)begaafd
We hebben net een MDO gehad met school, wijkteam en schoolondersteuningsorganisatie. En het gaat gewoon nog steeds niet beter met midi. We zien teveel hetzelfde, toch gewoon weer standaard huiswerk, te weinig begeleiding bij projecten, te weinig aansluiting. Midi is tegenwoordig elke zondag vreselijk prikkelbaar en huilerig. Hij gaat graag naar de externe plusklas, maar op de weg naar school zien we hem dan alweer in elkaar zakken. We hebben met hem middelbare scholen bekeken en hij ging eindelijk een beetje aan op alle prikkels. Op de projecten die er zijn, op de lessen die er dan gegeven worden, op de dingen die hij zou moeten uitzoeken. Maar ja, we moeten nog 1,5 jaar.
Maar nu gooit de dame van schoolondersteuning erin of we wel moeten willen dat hij nog 1,5 jaar naar de basisschool gaat. Moeten we niet kijken naar een alternatief? Nog een klas overslaan? Maar hij is gewoon nog maar 9, bijna 10. Hij is klaar met de basisschool, maar niet klaar voor de middelbare school, maar de enige tussenvorm zit 20km verderop en is gewoon ook wel weer een hele belasting voor hem. Dus we weten het weer niet, hebben weer afgesproken om meer hulp in te schakelen, gaan weer afspreken strenger te zijn op welke taken hij wel of niet moet doen, maar ik word er zo moedeloos van om een kind te hebben dat niets liever doet dan kennis opdoen en dat hij gewoon geen kennis kan opdoen in het huidige schoolsysteem.
Femkes wat ontzettend moeilijk zeg. Wat is de rol van school hierin? Het klinkt ook alsof zij het wat laten versloffen of lees ik dat verkeerd? En die tussenvorm? Het is een belasting, maar zoals het nu gaat klinkt het ook als een enorme belasting. Zal daar toch geen winst voor hem te behalen zijn?
Trees School doet zijn best, is hartstikke welwillend, maar heeft de expertise niet voldoende. Probleem is dat die er in de hele regio eigenlijk niet is, de varianten die er waren zijn gestopt en waren al redelijk op afstand of gewoon echt wel heel ver weg. Er is sprake geweest van een particuliere school voor de doelgroep, maar ik heb geen €10.000 klaar liggen per kind per jaar. De gemeente heeft zelfs al een aantal gemeenteraadsvergaderingen eraan besteed omdat de hele gemeente onderpresteert, het gegeven dat we dus een welwillende school hebben is al heel wat. Dat is het erge.
De tussenklas 20km verderop staat wat mij betreft nog steeds op de lijst van mogelijkheden, maar het blijft ook maar opbouwen in ons gezin. We zijn al zo lang bezig, eerst met maxi, nu met midi, het vraagt ook nogal wat van ons allemaal. En zeker nu mini qua taal juist weer heel moeilijk gaat en ik de kans aanwezig acht dat we met haar op een andere manier aan de gang moeten, begin ik wel heel veel beren op de weg te zien.
Maar inderdaad, we kunnen zo niet nog een jaar nog verder aanmodderen, dit is ook vreselijk voor hem.
- Bijgewerkt
Femkes het is fijn dat school welwillend is. Ik vroeg mij dan wel af hoe het kan dat school dan toch weer standaard huiswerk geeft, te weinig begeleiding biedt bij projecten etc.? Weet je waar dit aan ligt? Dat is natuurlijk wel erg jammer. Ik neem aan dat hier afspraken over gemaakt waren, maar dat het ergens toch misgaat.
Ik snap dat een school 20km verderop ook weer een enorme belasting is. Er is geen perfecte oplossing .
Femkes Maar inderdaad, we kunnen zo niet nog een jaar nog verder aanmodderen, dit is ook vreselijk voor hem.
Ook voor jullie hè. Het zijn heel veel zorgen en dat is voor ouders ook enorm zwaar. Heb je voor jezelf duidelijk wat een volgende stap is? Dat kan natuurlijk ook zijn nog even afwachten.
iMoeder hmm ik ga voor je duimen dan.. Heb het al wel vaker gehoord, blijf maar testen en observeren en vervolgens niets doen met al die info. Hopelijk kan iemand ze activeren
Femkes ah kutzooi joh
De zoon van m'n vriendin is wel als mini naar de middelbare school gegaan, hij vond daar juist voor het eerst aansluiting, ook sociaal. Hoewel het ook allemaal niet van een leien dakje is gegaan verder hoor. Het was wel stedelijk gym, dat is natuurlijk een bepaald type leerlingen
Trees er is te weinig personeel om genoeg te kunnen begeleiden, er zijn teveel andere kinderen die die tijd ook nodig hebben. Het is op zich een kleine klas, maar in totaal wordt er gewoon teveel van de juf gevraagd. Qua huiswerk weten we het niet zo goed, of het nou gebrek aan communicatie of toch gewoon het gevoel dat hij toch altijd even moet bewijzen dat hij het ook echt kan.
Het is gewoon zo slopend om te zien dat hij eigenlijk steeds gedesillusioneerder wordt. We hebben nu toch een mail gestuurd naar de tussenklas, als we die optie open willen houden moeten we daar nu al achteraan.
Pimpelmeesje De zoon van m'n vriendin is wel als mini naar de middelbare school gegaan, hij vond daar juist voor het eerst aansluiting, ook sociaal. Hoewel het ook allemaal niet van een leien dakje is gegaan verder hoor. Het was wel stedelijk gym, dat is natuurlijk een bepaald type leerlingen
Ik vermoed dat hij dan naar de school ging waar maxi nu ook zit. Maxi is in zijn klas ook 1 van 4 die een klas heeft overgeslagen en hij kent ook een jaargenoot die twee klassen heeft overgeslagen, daar heeft hij wat contact mee in de pauzes. En het is inderdaad heerlijk voor ze om een keer de norm ipv de uitzondering te zijn. We hebben ook met maxi aardig moeite moeten doen en veel hulp gehad van een fantastische mentor, maar ik sta er nog steeds volledig achter om hem te versnellen. Hij is nu inmiddels zo goed geland daar.
Femkes Kunnen ze daar niet gewoon wat extra hulp voor inzetten? Voor mijn zoon en nog wat andere kinderen in de klas heeft school een hulp in de klas budget aangevraagd bij de WMO. Van alle ‘rugzakjes’ bij elkaar is er een klassenassistente bij gekomen. Die een aantal middagen per week komt helpen en met kleine groepjes of 1 op 1 iets gaat doen met kinderen.
iMoeder ze hebben nu een interne plusklas gemaakt en zijn juf 2 uur per week uitgeroosterd speciaal voor midi, maar dat is van de NPO gelden. Als die vervallen kunnen ze niks garanderen. Midi heeft officieel geen rugzakje en er zijn ook andere kinderen die wel extra begeleiding nodig hebben, maar geen rugzakje hebben. De kinderen met een rugzakje, daar heeft school rt, jeugdpsycholoog en kleine klassen voor. Midi's klas is 18 of 19 leerlingen. Daar zit veel geld in.
De gemeente betaalt 1 dag externe plusklas uit de jeugdwet, de scholenkoepel 1 dag uit de eigen fondsen en er wordt jeugdhulpverlening ingeschakeld vanuit de jeugdwet. Alleen het laatste is standaard, de andere 2 zijn tijdelijke subsidie. De gemeente geeft nu een extra budget omdat ze een proef doen om schooluitval te voorkomen bij hoogbegaafde kinderen, maar het is bepaald niet zeker dat ze de proef verlengen en als ze dat doen of het met dezelfde partij is. Dat is de extra complicatie die we gisteren hoorden, er is een goede kans dat alles wat we nu op gezet hebben, volgend schooljaar niet beschikbaar is ivm financiering. Heel officieel heeft midi alleen recht op sociaal-emotionele begeleiding uit de jeugdwet en observatie en advies vanuit de scholenkoepel ondersteuning. Alle andere zijn tijdelijke subsidies en de reden waarom het voor maxi niet beschikbaar was een paarjaar geleden. Ik verwacht dat school alles op alles zal zetten om de interne plusklas beschikbaar te houden, het gebrek aan uitdaging is voor meer kinderen een probleem en omdat de wijk heel erg is veranderd in de afgelopen jaren is de populatie van school ook heel erg veranderd waardoor ze nu genoeg kinderen hebben om een groep te maken, maar de vraag is of dat voldoende zou zijn voor midi.
Femkes ik heb je een pb gestuurd
- Bijgewerkt
Wij zitten met een dilemma en misschien willen jullie meedenken;
N. (5,5, is van augustus) zit deels in groep 2 en een dag per week in groep 3 (combigroep 3,4,5 montessorischool). Ze heeft wel wat aansluiting in groep 2, speelt ook buiten school met een paar kindjes en gaat op zich niet met heel veel tegenzin. Komt over het algemeen wel vreselijk chagrijnig uit school. De stap groep 3 is gezet op verzoek van N. zelf, een meisje uit haar klas van vorig jaar deed dat ook en ze vindt het wel stoer geloof ik... Juf kon zich er gelijk in vinden, ziet dat ze een voorsprong heeft op vrijwel alle vlakken (van ongeveer een jaar - 1,5j) dus cognitief kan ze het aan. Ze gaat nu sinds januari op de vrijdagen naar de middenbouw en dat gaat onwijs goed. Ze vindt het elke keer spannend om te gaan, maar komt blij terug uit school. Klaagt steen en been over de hoeveelheid werkjes die ze moet maken, maar ik zie haar wel opbloeien op die dagen...
Als we het aan N. overlaten blijft ze veilig in groep 2 waar ze de hele dag kralenplankjes maakt en - in haar woorden - "lekker aan het chillen" is... (lees: ze duikt waanzinnig onder en zet geen stap extra). Enerzijds prima, je bent kleuter, je kan nog lang genoeg serieus aan het werk zijn, anderzijds wordt ze steeds passiever, gaat alles wat ook maar riekt naar uitdaging uit de weg en wordt een soort doffe zombie die om niks explodeert en thuis alle regie pakt.
Wat te doen?
Nog een dag extra groep 3? Helemaal over, terwijl wel al zover in het jaar zijn en ze eigenlijk dus in groep 2 wil blijven? Dit jaar uitzitten en volgend jaar verder kijken en dan eventueel groep 3,4,5 in twee jaar doen? Of niet... Pfff ik weet het niet...
(we gaan hier uiteraard nog met juffen over in gesprek, maar ben benieuwd naar de ervaringen/overwegingen van anderen)
- Bijgewerkt
Hier is het verzoek voor neuro psychologisch onderzoek afgewezen door de psycholoog van de kind en jeugdzorg waar we bekend zijn (waar de kinderarts adhd ook zit). Want die vind het een onderwijs probleem dus moet school zelf maar een onderzoek regelen/aanvragen. Het zou ook eens een keer makkelijk gaan.