Wij zitten met een dilemma en misschien willen jullie meedenken;
N. (5,5, is van augustus) zit deels in groep 2 en een dag per week in groep 3 (combigroep 3,4,5 montessorischool). Ze heeft wel wat aansluiting in groep 2, speelt ook buiten school met een paar kindjes en gaat op zich niet met heel veel tegenzin. Komt over het algemeen wel vreselijk chagrijnig uit school. De stap groep 3 is gezet op verzoek van N. zelf, een meisje uit haar klas van vorig jaar deed dat ook en ze vindt het wel stoer geloof ik... Juf kon zich er gelijk in vinden, ziet dat ze een voorsprong heeft op vrijwel alle vlakken (van ongeveer een jaar - 1,5j) dus cognitief kan ze het aan. Ze gaat nu sinds januari op de vrijdagen naar de middenbouw en dat gaat onwijs goed. Ze vindt het elke keer spannend om te gaan, maar komt blij terug uit school. Klaagt steen en been over de hoeveelheid werkjes die ze moet maken, maar ik zie haar wel opbloeien op die dagen...
Als we het aan N. overlaten blijft ze veilig in groep 2 waar ze de hele dag kralenplankjes maakt en - in haar woorden - "lekker aan het chillen" is... (lees: ze duikt waanzinnig onder en zet geen stap extra). Enerzijds prima, je bent kleuter, je kan nog lang genoeg serieus aan het werk zijn, anderzijds wordt ze steeds passiever, gaat alles wat ook maar riekt naar uitdaging uit de weg en wordt een soort doffe zombie die om niks explodeert en thuis alle regie pakt.
Wat te doen?
Nog een dag extra groep 3? Helemaal over, terwijl wel al zover in het jaar zijn en ze eigenlijk dus in groep 2 wil blijven? Dit jaar uitzitten en volgend jaar verder kijken en dan eventueel groep 3,4,5 in twee jaar doen? Of niet... Pfff ik weet het niet...
(we gaan hier uiteraard nog met juffen over in gesprek, maar ben benieuwd naar de ervaringen/overwegingen van anderen)