[verwijderd] Wat goed! En wat een fijne constructie dat hij toch ook nog naar de kleuters kan als hij wil.

Kent hij al wat kinderen uit groep 3?

15 dagen later

Onze dochter N. nu 7 jaar is altijd erg pienter en snel met alles geweest. Al vanaf dat ze baby was hebben wij altijd het idee gehad dat ze wel eens erg slim kon zijn. Informatie over van alles en nog wat zuigt ze op en ze is enorm leergierig. In groep 2 heeft ze zichzelf leren lezen en schrijven. Ze zit nu in groep 3 en de eerste cito toetsen zijn geweest overal scoorde ze I op. Juf gaf ook aan dat ze regulier werk ook snel en foutloos af heeft dus besloten om haar extra werk te gaan geven. Naast dit alles is ze ook nog eens enorm atletisch 🙈 ze is een kei in basketbal en er word nu al voorspelt dat als ze zo doorgaat erg ver gaat komen.

Maar de keerzijde is dat ze enorm maar dan ook echt enorm gevoelig is, en daar struggelt ze enorm mee. Ze huilt snel en veel, overdenkt alles, wat mensen tegen over haar zeggen kan ze weken mee zitten. Nu doet ze elke avond voor het slapen gaan al kinderyoga en gaat daarna uiteindelijk slapen met slaapmuziek, dit doet al een hele hoop. Maar toch zou ik haar meer willen helpen om haar te leren hoe ze het beste om kan gaan met haar emoties zodat het haar minder in de weg gaat zitten. Hebben jullie tips?

2 maanden later

Ik kan wel janken (en doe dat nu ook).
Wordt ongetwijfeld een lang en van de hak op de tak verhaal maar weet even niet waar ik het kwijt moet.

31 januari is dochter versneld van groep 2 naar groep 3. Vanaf april begon ze weer slechter te slapen (pas om 21:15/21:30 in slaap vallen en om 6 uur al wakker zijn) langzaamaan doen in de ochtend voor school etc.
In de vakantie heeft ze gezegd dat de vakantie nog wel langer mocht duren. Normaal wil ze liever geen vakantie want school! Zelfs bij de kleuters heeft ze dat nog nooit gezegd.
Opvallend de keren dat we het over school hadden was het een half uur/ uur daarna dat ze buikpijn had.

De afgelopen maanden heeft ze ook in een externe klas gezeten onder andere om te onderzoeken welke zijnskenmerken aanwezig zijn etc en wat voor haar belangrijk is in onderwijs.
HB is overigens nog niet geheel officieel vastgesteld, maar er is wel een iq onderzoek geweest (waarvan de betrouwbaarheid te wensen overlaat omdat deze niet met HB in het achterhoofd is afgenomen 2 jaar geleden) waarop ze wel een hoger iq liet zien met uitschieters beide kanten op. En vanuit de externe klas is er gekeken of ze aan de overige criteria voldeed voor HB wat ze dus wel doet.

Wij hadden zelf al de conclusie getrokken dat school niet kan bieden wat ze nodig heeft en dus dat het een andere school wordt.
Maandag gesprek gehad op school en zij trokken dezelfde conclusie. Dus we gaan zoeken naar een andere school.

Maar voor nu is ze niet gelukkig met school. De juf is al wel aan het kijken of ze het schoolwerk kan compacten en haar projecten kan laten doen. Maar dat is niet 1 2 3 geregeld. Dochter is ook niet open in hoe ze school vind. Ze zegt dat ze het leuk vindt, maar het is elke ochtend gedoe en strijd om haar naar school te krijgen. Ik weet het niet meer.

We hebben in de begin periode van dat ze in groep 3 zat gezien hoe ze is als ze lekker in haar vel zit en dan zijn we nu eigenlijk weer net zo ver als vlak voor de overstap. En dat zo snel al. Het maakt me heel verdrietig en ik voel me zo machteloos daarin.

Ietjuh

Allereerst een dikke knuffel! Wat een zoektocht! Wat zou het alternatief zijn ipv deze school en is dat er in jullie regio? Gaat het dan nu om de overbrugging tot aan de zomervakantie? Is er iemand (die dichtbij staat maar net wat minder dichtbij dan jullie) die met haar in gesprek zou kunnen?

😘

• Ietjuh hebben hierop gereageerd.

Hier is het herkenbaar. Onze jongste is van november (zit dus nu een half jaar op school). Doet nu alles al met groep 2 mee en school wil volgende week woensdag met ons en ib’er in gesprek over zijn ontwikkeling en wat hij nodig heeft na de zomervakantie. Hij is echter al de jongste van de klas en meegaan naar groep 3 is absoluut voor ons geen optie (nog).
      Het lastige is dat ik er zelf ook een trauma van heb uit mijn jeugd, dus ik wil ook niet alles projecteren.

1986Lynn dank je.
        Het is zeker een zoektocht.
        En ik lees het bij meer hier. Zodra je kind afwijkt van gemiddeld/ “standaard” is het zoeken. En vaak dan ook nog zoeken om hulp te krijgen bij het zoeken.
        En dat maakt dat ik mij daar machteloos door voel. En het liefst ergens samen met dochter in een hoekje wil kruipen deken over ons heen en wachten tot het beter gaat. Alleen is dat geen optie en raap ik mezelf weer bij elkaar (soort van) en gaan we verder.

De nieuwe school is sowieso pas voor volgend schooljaar. We gaan bij drie scholen kijken nu in de komende 2 weken. 1 jenaplan, 1 voltijd HB en 1 regulier met goed HB aanbod. En als dat niet goed voelt gaan we verder kijken.
        Wij wonen in Noord-Holland grens zuid-Holland.

Huidige school is dus wel aan het kijken wat ze kunnen doen/aanbieden om iets tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van dochter voor de rest van het schooljaar. Alleen zal dit beperkt zijn omdat ze dit eigenlijk niet kunnen bieden en we dus ook afhankelijk zijn van de juf die gelukkig wel wil.

Meerdere hebben al geprobeerd met haar te praten helaas zonder succes. Zowel haar juf als een goede vriendin van mij die de moeder van haar beste vriendinnetje is.
        Ze staat op de wachtlijst voor individueel begeleiding. En ze is binnenkort aan de beurt. In maart was het eind april/begin mei. Maar goed we hebben daar dus nog niks over gehoord.

1986Lynn ojeee dat is ook geen makkelijke situatie. Heeft je jongste wel vrienden in groep 2 of vooral aansluiting bij groep 1. Misschien dat dat nog van invloed is?

Lastig hè om je eigen ervaringen er uit te laten qua beslissingen. Ik herken je gevoel.

• [verwijderd]

Ietjuh goed dat jullie opzoek gaan naar een passende school.
          Heeft ze vriendinnetjes op school?
          Hoe zijn haar schoolresultaten?
          Heeft ze buiten school activiteiten waar ze voldoening uit kan halen? Sport, club, activiteit, vriendjes?

Wat is haar profiel? Waar is ze goed is, waar liggen haar interesses?
          En waarin loopt ze vast en waarin vindt ze geen aansluiting?

Ik zou deze laatste weken focussen op haar interesses, wat ze leuk vindt, en daar de aanpassingen doen. Bijvoorbeeld: vindt ze het leuk om werkstukken te maken (informatie zoeken, ordenen, samenvatting maken, conclusies maken) dan kan school daar haar misschien in onderwijzen. Hoe maak je een werkstuk? Hoe zoek je informatie?

Of vind ze groepsprojecten leuk maar is het niveau te laag (te weinig diepgang) dan kan ze misschien groepsleider zijn. Haar beoordeling gaat het dan niet perse om de informatie zelf (dat is dan ‘bijzaak’) maar bijvoorbeeld om hoe de informatie gepresteerd wordt. Creativiteit, overzichtelijkheid, materiaalkeuze, waarom-vragen.

Lastig dat ze zelf niet weet wat haar precies dwars zit op school. Ze moet zich denk ik best verloren voelen. Ze weet niet waarom ze zich zo voelt want op zich vind ze school wel leuk, maar toch voelt ze zich duidelijk niet goed.
          Ze is ook nog heel jong natuurlijk, niet gek dat ze het niet weet hoor! Ze zal misschien meerdere gedachten en emoties hebben over eenzelfde situatie.

Wel super dat jullie haar zien en besluiten maken voor haar <3

[verwijderd] 😢met name het laatste stuk raakt me enorm. Je geeft woorden aan het gevoel wat ik heb en wat niet lukt(e) om te omschrijven. Het is bijna alsof ze school nu al opgeeft ofzo qua leren😭
            En dan is ze pas net 6.

Ik ga proberen antwoord te geven op je vragen. Want sommige weet ik zelf ook niet zo goed. Lief dat je de moeite genomen hebt om zo uitgebreid te reageren.

Heeft ze vriendinnetjes op school?

Haar beste vriendinnetje zit ook op deze school alleen nu een groep lager en ze zaten al niet bij elkaar in de klas. Ze kennen elkaar al van baby af aan.
            Verder wel sociale contacten en dat ze soms bij iemand gaat spelen of iemand bij ons. Maar dat is vaak maar 1x per week en ook rustig weken niet. Behalve dan met haar bestie ☺️

-gedeelte weggehaald-

Ze gaf toevallig vandaag ook wel aan dat ze veel saai vind op school. Het gaat te langzaam en ze kan het al. Ze wil dit nog wel tot groep 8 blijven doen qua sommen zei ze. Maar dan wel gewoon tot 10. In de volgende zin was het ik wil keersommen gaan leren.
            Maar in hoeverre ze dus ook echt bijvoorbeeld foutloos werkt en ze het ook echt kan weet ik dus niet zo goed.

Wat in de externe klas is gebleken is dat ze vooral de breedte in moet en niet de hoogte omdat ze een enorme leerhonger heeft. Dus een werkstuk zou daar zeker in kunnen passen. Ze zijn op school al aan het kijken of ze iets van een project kan maken. Alleen zijn degene die ze hebben niet geschikt voor haar.
            Groepsprojecten is de school niet voor geschikt. De focus ligt teveel op klassikaal onderwijs en de standaard “vakken” zeg maar. Dit is dan ook precies de reden waarom we op zoek gaan naar een andere school.

Liever overigens niks quoten misschien haal ik straks wel antwoorden weg.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

@Ietjuh"#p430456
            Het is inderdaad erg verdrietig. Nu projecteer ik ook hoor. Ik ben zelf heel erg bezig met mijn eigen alles op dit gebied. Ik herken veel in (met name) hb meisjes die op hele jonge leeftijd al in de knoop raken.

Mijn persoonlijke mening: de reden waarom kinderen op jonge leeftijd in de knoop raken is omdat ze niet krijgen wat ze nodig hebben. Hun behoeftes worden niet aan voldaan. Mentaal, sociaal en emotioneel. Meisjes (zeker die sterk gericht zijn op het sociale; de groep, de eenheid, de maatschappij, en het zorgen voor elkaar) zijn sneller geneigd zich aan te passen aan de groep, en verliezen uiteindelijk zichzelf (dat ligt oa ook aan de hoogte van het IQ - hoeveel ze gemeen hebben met de groep, en dus hoeveel ze van zichzelf moeten opgeven (even simpel zwart-wit))
            Ze maskeren om geaccepteerd te worden.

Zoals ik het zie: Als kinderen niet kunnen leren over zichzelf door te spiegelen, en niet kunnen leren van anderen over zichzelf (van ouders, school). Dan trekken ze hun eigen conclusies, vormen ze hun eigen coping strategieën. Dan vormt dat zelfbeeld scheef, en het zelfvertrouwen keldert.

De dingen die hb kinderen te leren krijgen sluiten niet goed aan, niet alleen op schoolniveau (lezen, schrijven, rekenen) maar ook op emotioneel en sociaal gebied.

Bijv. Pietje (hb) moet huilen want Jantje krijgt straf.
            De juf / de ouder observeert en ziet verdriet. Conclusie: Pietje is verdrietig want Jantje kreeg straf. Pietje krijgt van de juf / zijn ouder te horen dat Pietje niet verdrietig hoeft zijn want de situatie heeft niets te maken met Pietje.
            Of bot: Pietje doe niet zo dramatisch, het gaat niet om jou.
            Maar pietje is niet verdrietig omdat Jantje straf kreeg. Dat is een correcte observatie, maar verkeerde conclusie, en gevolg is dat Pietje zijn emoties niet goed leert herkennen, erkennen en benoemen.
            Het zit namelijk zo:
            Pietje voelt onrecht want Jantje kreeg een zwaardere straf dan Marietje voor dezelfde overtreding. Hij verplaatst zich in Jantje en voelt verdriet want het is niet eerlijk voor Jantje. En hij voelt zich gefrustreerd over de situatie want waarom zijn de regels opeens anders? En wat betekent dat voor de volgende keer dan? zijn de straffen dan willekeurig? Wie bepaalt dat dan? Wat is een goede straf? Enz enz.
            Maar Pietje is pas 6 en weet niet hoe het allemaal heet dat wat hij voelt, en weet niet wat hij ermee moet doen.
            Want dat krijgt hij niet te leren want hij is pas 6 en 6jarigen redeneren zo niet.
            Pietje moet huilen want hij loopt vast.
            Pietje is niet dramatisch of overgevoelig of een bemoeial. Pietje is aan het leren over empathie en autoriteit. Het is een behoefte, en daar wordt niet aan voldaan.
            Als hij daar geen begeleiding in krijgt dan gaat Pietje zelf conclusies trekken: ik ben raar, ik stel me aan, ik moet niet zo denken, ik moet niet zo voelen. De juf is niet betrouwbaar. Volwassenen zijn net zoals kinderen; waarom zou ik moeten luisteren?

Hoogbegaafdheid is zoveel meer dan goed kunnen leren en snel verbanden kunnen zien.
            Regulieren scholen sluiten niet aan op het gebied van leerniveau, maar ook niet op het gebied van emotionele en sociaal niveau. Die laatste 2 zijn minstens net zo belangrijk maar lijken vaak te worden vergeten. Of als minder belangrijk te zien.

Vaak geld hoe hoger het IQ hoe complexer het redeneren, en dus vaak hoe groter het verschil in behoeftes in sociale en emotionele ontwikkeling in vergelijking met gemiddelde kinderen.
            (Ik zeg vaak; want geen hb’er is hetzelfde)

Lang verhaal, sorry 😊

[verwijderd]

Je omschrijving van Pietje is zeer treffend (moet er bijna van huilen) en hier heel herkenbaar voor onze 6 jarige en zeker ook al voor onze 4 jarige (en ik zelf vroeger 🙈).

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

1986Lynn Het is super lastig om daarmee om te gaan want je weet niet hoeveel zo'n kind voelt en hoeveel hij denkt, en wat het precies voelt en wat het precies denkt. Hetzelfde geld voor het kind zelf; het weet niet hoeveel hij voelt, wat hij voelt, wat het denkt. Het is chaos.

De gemiddelde 6 jarige weten we van wat het ervaart. Wat je nu voelt is verdriet. Wat je nu voelt is frustratie. Enz.
                Maar met hb kinderen is het vaak een raadsel. En al weet je het wel; hoe leg je het uit? Het is super complex! Meerdere lagen, meerdere invalshoeken. En ook: dan kan je wel zeggen dat een kind machteloosheid voelt maar begrijpt een 6 jarige wat dat precies inhoudt? Want voelen en begrijpen zijn 2 verschillende dingen. Loopt het IQ redelijk gelijk op alle domeinen dan heb je kans dat het kind het wel zal begrijpen (misschien? geen idee) , maar disharmonische profielen... die voelen wellicht heel erg veel maar snappen er de ballen niet van.

Dus nou kijk Pietje; je voelt verdriet voor Jantje want je kan je voorstellen dat hij zich slecht voelt omdat hij straf krijgt. Je voelt ook boosheid/frustratie over de situatie omdat het niet eerlijk is dat Jantje deze straf krijgt. Je voelt je ook machteloosheid voor Jantje omdat hij niets kan veranderen aan de oneerlijke straf. Er is ook twijfel: heb je het wel goed gezien? En je voelt verwarring want de juf houdt zich niet aan de regels. En je voelt onveiligheid want de juf heeft de autoriteit en zou concequent moeten zijn. En je voelt daarover misschien ook wat angst: er is geen vastigheid meer. Dat alles is overweldigend en daarom moet je huilen.
                Het kind denkt vanuit zichzelf, vanuit het grote plaatje (de groep), vanuit het jongetje. Daarover heeft het meerdere emoties en gedachtes die al die posities ook weer beinvloeden en weer nieuwe vragen oproepen.

Maar misschien denkt het kind maar de helft van deze dingen, of een derde, of alles maar met andere emoties of trekt het andere conclusies. De kans dat je het verkeerd benoemd is misschien net zo groot? (weet ik niet hoor, gewoon een vraag die nu opkomt)

Daarom denk ik dat community zo belangrijk is. Ze kunnen niet leren van 1 ouder, of 1 vriendinnetje, of 1 psycholoog. Ze moeten spiegelen; en ze moeten 10 leraren hebben die ze allemaal een soort van hetzelfde vertellen. Zoals neurotypische en gemiddelde kinderen die hebben.

[verwijderd]

Eens we weten het niet hoe het precies zit, maar we kunnen ze wel laten weten dat wij ook niet precies weten hoe het zit en ze dus helpen door verschillende opties te verwoorden.

• [verwijderd]

1986Lynn Ik denk dat dat een hele goede manier is inderdaad 🙂

[verwijderd]
                    Je benoemt inderdaad een heel belangrijk iets. Dat ze niet krijgen wat ze nodig hebben, alleen wat ze nodig hebben is zo’n zoektocht. Want wat je al benoemd eigenlijk geen hb’er is het zelfde.
                    En dat maakt het soms zo ongrijpbaar om te bepalen wat de juiste keuze is.

En heel herkenbaar wat je schrijft over Pietje, dat het verder gaat dan wat er zichtbaar is.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Ik heb vanmorgen een kort gesprekje gehad met de juf van kleine R.
                    (Hij gaat eigenlijk voor spek en bonen naar school, na de zomer gaat hij pas starten in groep 0 (3 jaar) )

Ze heeft vermoedens van hoogbegaafdheid en vroeg of wij thuis ook dingen zien.
                    Het was een fijn gesprekje. Er zijn geen zorgen op dit moment maar zijn ontwikkeling valt wel op zeg maar.

Hij doet het sociaal gezien steeds beter in de klas. Hij kan zich (met heel heel veel moeite 😆 ) inhouden om niet naar voren te schieten om dingen te verbeteren, en hij accepteert vaker als dingen niet gaan zoals hij het wil.
                    Maar het blijft wel lastig. Zijn spraakontwikkeling loopt achter en dat frustreert hem. Hij slaat en bijt andere kindjes en zelfs de juf. Ondanks dat de juf begrijpt waar het vandaan komt is het natuurlijk niet oké.
                    Maar zoals de juf ook zei: hij is pas net 3 jaar, het is geen ongewoon gedrag en zeker niet zorgelijk.

[verwijderd]

Zou nu al logopedie niet helpend zijn om zijn taalproductie meer in verhouding te krijgen met zijn (taal)begrip?

• [verwijderd]

1986Lynn we willen zeker starten!

7 juni gaan we weer een poging doen tot een gehoortest (poging 4 geloof ik 🤪 )
                        De dag daarna hebben we een afspraak in het ziekenhuis om buisjes te bespreken.
                        Een paar weken geleden waren we bij de kno-arts voor controle. Er was geen actieve ontsteking maar het is nog steeds chronisch ‘ontstoken’, zijn gehoorgang (beide oren) zitten nog steeds bijna helemaal dicht. De oplossing is buisjes zei hij.
                        Dus ik wil ik.. gehoortest of niet 😬

En dan daarna kunnen we eindelijk logopedie gaan starten.
                        Op dit moment ga ik elke dinsdagochtend met hem naar een soort logo-groep. Een klein groepje peuters en hun ouders, en dan doen we onder begeleiding van 2 logopedisten activiteiten en zo.

[verwijderd]

Goede voorbereiding idd al en zou heel fijn voor hem zijn als hij buisjes krijgt, meer hoort en daardoor ook meer taal kan produceren, dan is het dubbelop!

Hier vanmiddag gesproken over beide jongens.

De oudste gaan ze vooral helpen met zijn faalangst, zeer hoge lat voor zichzelf en zijn rechtvaardigheidsgevoel. Hij is sociaal erg gevoelig. Hij krijgt individuele talentles en een sociale vaardigheidstraining in een extern groepje, omdat ze dit zelf niet voor 6 jarigen hebben en ook hij komt in 2 verschillende plusgroepjes om te observeren of het handig is dat hij daar juist de jongste is of de oudste.

Bij jongste gaan ze flink verbreden en hem in 2 verschillende plusgroepjes zetten. Ze spraken ook nog even over versnellen, maar al snel genoemd dat we dat eigenlijk geen optie vinden, dan zou hij al met 10 jaar van de basisschool gaan. Hij is nog maar 4 (november 2018) en dan nu al groep 3 of vanaf 2 naar 4 (omdat hij komend jaar in een groep 2/3 komt). Begrijpen ze helemaal, dus verbreden!