@smax Wat fijn dat jouw kinderen gezien worden en dat er oog is voor wat ze nodig hebben! Echt enorm belangrijk. Het staat en valt inderdaad met de aandacht die er voor is. Zoals Femkes ook al benoemt.
Femkes Er was uiteindelijk te weinig kennis en te weinig gevoel van urgentie om het voldoende te krijgen. Een goede leraar maakt veel uit, maar een ib-er die doorpakt is ook van belang. En uiteindelijk gebeurde dat nooit.
Herkenbaar dit. De school heeft bij zoon vooral reactief gehandeld op mijn vragen/klachten en vermoedens. Maar ze hebben achteraf gezien bar weinig gekeken naar wat er echt nodig was. Pas nadat wij zelf met een onderzoeksuitslag kwamen werd er meer actie ondernomen. En nog vind ik het weinig. Ze vermoeden onderpresteren, maar ik zie weinig actie om hier iets mee te doen. Bij dochter zie ik het nu ook gebeuren.
Zonnebloem De jongste gaat nu naar een 2/3 combinatie en is deze vakantie opeens begonnen met schrijven?!
Ah wel fijn dat hij dan naar die combiklas gaat. Sowieso beter dan een gewone groep 2. Stimuleer je hem thuis ook in het leren schrijven?
Bij mijn oudste stimuleerden wij hem wel; zowel met rekenen als lezen en schrijven. Puur omdat hij dat zelf wilde. Maar uiteindelijk hadden we een ongelukkig kind in groep 3 omdat er voor hem geen uitdaging meer was.
Nu ben ik daar met de jongste voorzichtiger in.
Zonnebloem Hoe zijn jouw kinderen nu in de vakantie? Want ik heb echt 2 totaal andere kinderen, alles is veel relaxter de oudste heeft nog geen straf gehad, hij kan ook opeens uitleggen wat hij van ons nodig heeft. Eigenlijk zoals je hoopt dat het altijd zou zijn.
Ik merk vooral aan mijn dochter dat ze thuis meer rust heeft. Ze lijkt que eigenwijzigheid, niveau verbaliteit en interesse in andere dingen ineens veel sterker. Ze is veeeeel minder overprikkeld en ze zit vooral minder in haar eigen cocon. Het viel vorig jaar in de klas op dat ze zich dissocieert van de andere kinderen en vooral in haar eigen gedachten is. Is natuurlijk ook niet zo gek dat ze na een schooldag met bso wel in haar coconnetje gaat. Een ander groot verschil is dat ze dus ineens niet meer in haar broek plast. Afgelopen jaar zagen we dit vaker tijdens de schoolvakanties, maar was het verschil minder prominent. Nu kan ik wel overtuigend zeggen dat ze thuis vrijwel geen ongelukjes meer heeft, waar ze op een schooldag gerust 4x in haar broek plast.
Zonnebloem Wat heb jij nodig van school zodat ze de schoolperiode door kunnen?
Mijn kinderen zijn dus niet het type HB die klassen overslaan, zichzelf leren lezen etc. Ze zijn vooral creatief in hun manier van denken. Ik schaar mijzelf ook meer onder dat type. Deze site schrijft eigenlijk precies waar wij tegenaan lopen:
Creatief hoogbegaafden worden ook wel de veranderaars en verbeteraars genoemd. Ik noem een creatief associatief brein ook wel een vlinderbrein; het brein fladdert graag weg. Het is een talent waar ik erg van geniet, maar dat ook voor uitdagingen kan zorgen. Terwijl jij wil dat jouw kind zijn boterham smeert en opeet, ben je opeens in een gesprek over kerstbomen beland. Je kunt je voorstellen dat het talent op school ook niet altijd gewaardeerd (of gezien) wordt. Zeker op momenten of bij taken waarbij een kind moet volgen, uitvoeren en reproduceren. School vraagt om andere vaardigheden. Associatief en out-of-the box wordt dan ervaren als ongefocust en afgeleid.*
Hierdoor is dus ook niet op tijd onderkend dat mijn zoon HB is en bij dochter zie ik dit nu ook gebeuren. Het is namelijk niet terug te zien in hun schoolresultaten die enorm goed of slecht zijn.
Er zijn echt weinig scholen die voldoende kennis en kunde in huis hebben om deze denkers te ondersteunen. Die Hb klas van zoon doet dit wel heel goed. Maar dit is 3 uur per week en pas vanaf groep 4.
Wat mijn kinderen nodig hebben is een manier van leren en denken waarmee ze met de rest mee kunnen, zonder alleen op IQ te varen en later uit te vallen door onvoldoende leer strategieën. Dit is namelijk echt hun grootste valkuil, ook volgens de onderzoeken van zoon. (Overigens is dit exact met mij ook gebeurd in 2/3 vwo.)
Nog mooier zou zijn als ze onderwijs kunnen volgen die hun manier van denken ondersteund, maar dat hebben we hier niet zonder veel te reizen.
Zoon zou ik dat overigs ook niet meer aan willen doen. Na jaren met sociale struggles gaat dit nu eigenlijk heel erg goed en heeft hij een vast vriendengroepje.
*https://www.vurigekinderen.nl/creatief-hoogbegaafd-kind/