Pimpelmeesje Ik vind een mandarijn in iemands oog duwen anders wel een ander pijn doen 😅
De oorzaak is misschien wel anders (verveling vs grenzen opzoeken) en dat is wel belangrijk om duidelijk te hebben zodat je gericht kan aanpakken.
R doet alleen kinderen pijn trouwens, hij is nooit fysiek naar ons of naar andere volwassenen. Ik vind dat wel een goed teken. Het is tot op zekere hoogte ook normaal dat ze onderling uitvinden hoe de sociale regels gaan natuurlijk.
4 is ook nog heel jong he?
Het klieren herken ik niet bij R., ook het gooien van eten en dat soort gedrag doet hij niet. Specifiek kan ik daarover geen tips geven denk ik. Maar ik moet wel denken aan tips die de psycholoog van Rémy ons gaf vorig jaar (specifiek voor jonge hb kinderen). Op school passen ze dit toe en dat gaat geloof ik over het algemeen erg goed. Het zijn 5 regels waar aan 'moet' worden voldaan welke een kind kunnen helpen om een regel of grens te accepteren (gericht op autoriteit is dit trouwens, niet op leeftijdsgenootjes) Ook voor jou als ouder een goede houvast. (vond ik wel iig)
Als je wil dan ga ik ze morgen voor je zoeken (en vertalen) 🙂