School heeft ons en de docent van zoon een dhh-vragenlijst laten afnemen. Zoon heeft zelf ook een vragenlijst ingevuld. Ik vond het een beetje raar, want we hebben een volledig rapport van de orthopedagoog.
Gisteren gesprek met de hb coördinator en ik begreep toen eigenlijk heel goed waarom ze dat heeft gedaan. Het gaf een goed beeld van waar wij en de docent zich zorgen om maken. Er kwamen veel dingen overeen en er zijn dan ook op 5 van de 5 onderwerpen duidelijke zorgen. De hb dame benoemde dat, zelfs als we het rapport van de orthopedagoog niet hadden gehad, zoon nu wel alle checkboxjes voor hb aanvinkt op gebied van problematiek.
Niet fijn natuurlijk, maar voor mijn gevoel wordt de complexiteit en grootte van het probleem nu eindelijk gezien.
Er worden een aantal aanpassingen gedaan bij rekenen, omdat hij daar echt wat in achterblijft.
Daarnaast gaat hij vanaf volgende week elke week naar de meer-en hoogbegaafden klas waar ze gaan focussen op die probleemgebieden. Denk aan procesgericht werken ivm enorm perfectionisme, werken aan zelfbeeld, leer- en werkstrategieën etc. Zoon is geen hoogvlieger op gebied van schoolresultaten, maar ze denkt juist dat die extra ondersteuning en uitdaging hem wel goed kan doen.
We hebben samen een heldere visie dat zijn welzijn het belangrijkste is, en dat schoolresultaten pas daarna komen. (Overigens zit hij op alle gebieden rond de f1 lijn nu half groep 6.)
Ze heeft een duidelijk plan en heeft de risico's ook goed in kaart gebracht. En zoon is ook enorm enthousiast. Hij kent die kinderen uit dat klasje en kent het extra werk een beetje. Hij vindt dat ontzettend leuk.
Heel blij met deze dame.
Ondertussen is de ggz opgestart, waarbij toch ook verder gekeken wordt naar een mogelijke adhd en waar ze de psycho educatie gaan oppakken.
Alles loopt.. en nu is het een kwestie van kijken welke effecten dit allemaal gaat hebben.