Ysabella Ja ik zou er vooral ook echt een keer heen gaan (als dat nog of weer mag) Wij waren niet echt bekend met Dalton maar waren daarna echt heel enthousiast. Ik vond sfeer en gevoel wel erg belangrijk. Wij hadden er 3 in de buurt. Deze sprong er echt uit door hoe ze onderwijs vorm geven.

Hier is het een enorm populaire school (is er maar 1 en is groot terwijl er 8 scholen zijn) Gelukkig zijn juist door de grootte de klassen juist “klein” (groep 3 22 kinderen)

Ysabella valt mee hoor, wij moeten 4km, met twee kinderen (als ze zelf fietsen) doe je er wel even over maar ik vind t goed te doen.

Hopsatee is voor dafne daarom ook juist goed. Die is heel autonoom, maar heeft wel kaders nodig waarin dat kan. Werkt perfect zo.

Ysabella Nee hoor. Is het ook te lopen? Ik doe nu ook wel dat ik loop en zij stept 🙂

Hopsatee Hier geen Dalton-school maar wel ook overal bakjes en stickers en pictogrammen en alles hoor! Een en al structuur, hebben die kleuters ook wel nodig 🙂 Zeker als er binnen die structuur ook veel zelfstandig gewerkt moet worden.

    Vulpen Ja klopt, is ook niet voorbehouden aan Dalton dat bedoelde ik ook niet. Maar omdat mensen soms het idee hebben dat Dalton heel vrij en zonder structuur is. Dat is niet zo.

    Overigens zie je op regulier onderwijs ook al jaren veel invloeden vanuit Dalton (zoals die kleuren klok en weekschema)

      Hopsatee Ja ik bedoelde het als aanvulling op de vergelijking Nederland/België 🙂

      Dat vind ik trouwens wel fijn aan regulier onderwijs, die pakken van alles het beste 🙃

        Vulpen het zou 38 minuten lopen zijn. Op zich is voor ons 38 minuten lopen niet ver ( wij lopen zo 2 uur buiten) maar voor naar school toe gaan wel. Als we toch voor dalton onderwijs gaan kiezen zou ik wel een elektrische bakfiets willen, maar laat ik dat nog maar niet tegen mijn man zeggen. 🤣

        Hopsatee dus afval krijg je mee terug als je pakjes drinken mee geeft

        Hier mogen pakjes gewoon niet... en eigenlijk is het ook een kwestie van een beker kopen en gaan. Veel goedkoper ook.

        1986Lynn daarnaast beweegonderwijs, dus bijvoorbeeld met sommetjes doen ze dat in de gymzaal en moeten ze op het juiste cijfer springen oid

        Is dat nog bijzonder? Ik heb eigenlijk wel het idee dat dat de nieuwe standaard is. Zeker in groep 1-2-3 komt er heel vaak een foto voorbij in de app, maar ook zoon in groep 4-5-6 doet heel vaak levend memory en andere korte beweegspelletjes.

        @Ysabella Hier ook heel tevreden over onze Daltonschool! Is meteen ook de enige van Arnhem. Duidelijke structuur, maar daarbinnen ook veel mogelijkheden om hier zelf vorm aan te geven. Op onze school wordt ook echt goed gekeken naar wat bij het niveau van het kind past. Toen Sara een week op die school zat (ging er vanaf groep 3 heen ivm verhuizing), hoorde ik dat ze al met de intern begeleider had gelezen om haar AVI te checken omdat ze meteen merkten dat ze goed was in lezen. Ben iig erg blij met onze keuze! En 11 min fietsen valt zeker mee hoor, mits het (veelal) vlak is 😛

          Ysabella wij geen Dalton school maar wel bewegingsonderwijs! Dus als je dat bij N. Vind passen zou je evt nog breder kunnen kijken.

          Zuremat ook een positief verhaal, wat fijn dat ze daar zo op haar plek is.😊 Ik denk dat ik maar eens een intake ga aanvragen. Krijgt S ook bewegingsonderwijs?

          Zuremat ja hier pakken ze dat ook goed zelf op. S kwam van de week thuis dat hij plus rekenen heeft omdat hij zo snel er doorheen gaat. Hadden ze gelijk samen opgepakt.

          Vulpen Hopsatee hier ook veel Dalton-invloeden als ik het zo bekijk. Pictogrammen, de dagen van de week in een andere kleur, hoekenwerk waarbij een kind zijn symbool pakt en bij de juiste aanduiding moet zetten, kimspel, muzische vorming.. en in het lager onderwijs gaat zelf plannen door.

          Ons schooldomein is ook heel groen en groot dus er wordt van alles buiten gedaan. Nu is er de heraanplanting van bomen, dan mogen de kinderen helpen, etc.

          Nescio de wiskunde lessen waren veel 'wiskundiger', hele formele wiskunde taal, in Nederland is t veel meer verhaaltjes sommen (kort door de bocht maar in grote lijnen voel dat op).

          Hele ander niveau verdelingen, k denk dat leerlingen die wat zwakker zijn in Nederland eerder op hun eigen niveau les krijgen en veel praktijk, wat ik er van gezien heb was dat in België minder.

          Ik vond de afstand tussen docent en leerlingen in België wel meevallen, ik dacht dat het in België heel anders zou zijn, maar dat viel me juist mee.

            Noordeling dat van die formele wiskundetaal herken ik, S. kwam bijv. thuis met het begrip quotiënt. In groep 5 vind ik dat al best wat.

            Op eigen niveau werken doen ze (gelukkig) wel. Er is een plusgroepje wiskunde en ook kinderen die niet zo goed meekunnen, werken op eigen niveau en krijgen extra ondersteuning. Wat dat betreft ben ik heel blij met onze school, er worden echt tijd en middelen vrijgemaakt hiervoor.

            • [verwijderd]

            Mijn zoon zit op een school die niet specifiek als Dalton beschreven is. Zijn juf is echter Dalton juf en geeft aan dat ze nog nooit op een school heeft gewerkt waar Dalton zo wordt toegepast. 😁

            Wij hebben gekozen voor montessori onderwijs. Is dat er eigenlijk ook in België? (Vast wel)

            Idee is dat kids gestimuleerd worden om veel zelf te doen, vrijheid in gebondenheid, veel eigen keuzes mogen maken (waar ze willen werken, waar aan ze willen werken) binnen de grenzen van de redelijkheid kan er veel, zelfontdekkend leren en weinig klassikale lessen. Groepen zijn gemengd dus zitten met 2 of 3 verschillende leeftijdsgroepen in 1 klas. Idee is dat men van elkaar kan leren en ieder zo ook makkelijker op z’n eigen niveau kan werken.
            Ligt ook veel nadruk op zelfstandigheid in het dagelijks leven dus bij de kleuters hangt er een bord waar ze kunnen oefenen met knopen, strikken, aan het uitkleden etc en ze moeten allemaal voor hun eigen plantje zorgen bijv. Er is overigens juist veel structuur en er zijn duidelijke kaders, al begrijp ik dat dat nog wel kan wisselen per montessori school.

            Kids lopen op school op sloffen (vond ik zo huiselijk) omdat ze ook veel op de grond werken. Op deze school is ook veel aandacht voor werken met thema’s waar de rest van de lessen omheen gebouwd zijn en is er veel aandacht voor muziek.

            N. moet nog beginnen maar ze mocht laatst al even kijken en vond het helemaal leuk.