Ysabella Oh ja maar s onze oudste is enorm van structuur! Net als ik. De dagen zijn juist heel planmatig en gaan elke dag hetzelfde. Alleen daarbinnen is dus veel ruimte voor het individuele kind. Er zijn echt kaders zeg maar. Daarom was ik niet enthousiast over Jenaplan of Montessori maar wel over Dalton.

S. is enorm van patronen en details haha. Ze werken met stickers bij de kapstokken, bakjes op vaste plekken, eigen plan schema waar je je weektaakjes plant, eigen vaste plek (vanaf de kleuters) elke dag met dag van vandaag beginnen. Pictogrammen met de dag structuur. kleuren welke dag het is en welke juf er is, klok met kleuren (rood is in stilte zelf werken (juf helpt dan andere kinderen 1 op 1 of groepjes) groen is gewoon praten en geel is zacht fluisteren met je buddy. (Je hebt bij de kleuters een week maatje)

Hij vindt het prettig dat hij daarbinnen ook zijn eigen structuur kan volgen. Ik merk ook dat ze hem echt zien. Ik vond na zo’n raar half jaar zoals nu dat het echt spot om was hoe ze hem beschrijven en zien wat hij nodig heeft en dat ook geven.

Pepijn zit in groep 1a/1/2 op een dalton school. Dit zijn tezamen 44 kinderen. Ze hebben 3 lokalen waar ze zelf aan het werk kunnen aan de hand van de weekkaart. Dit is een gymzaal, een leslokaal met hoeken en een leslokaal die steeds van thema wisselt.

• Hier gaan ze 5 gelijke dagen van 08.30 tot 14.15 uur naar school.
    • Afval vrij, dus papiertjes etc komen mee naar huis. Ochtend groente/fruit, tussen de middag brood en evt groentes extra.
    • 2 keer per dag naar buiten en daarnaast beweegonderwijs, dus bijvoorbeeld met sommetjes doen ze dat in de gymzaal en moeten ze op het juiste cijfer springen oid.
    • Engels vanaf groep 1, andere talen voor kinderen die verbreding kunnen gebruiken.
    • 2 keer per jaar een voortgangsgesprek en 2 keer per jaar een soort pop gesprek met het kind zelf aan de hand van 5 vingers, waarvan de ene vinger bijvoorbeeld staat voor wat je leuk vindt, de andere voor wat je wilt leren en weer eentje voor het noemen van met wie je graag speelt.
    • Er wordt ook veel groepsoverstijgend gewerkt (nu niet vanwege Corona) en hebben dan bijvoorbeeld een leesmaatje uit groep 7.

1986Lynn hè wat herkenbaar! Ik vergat inderdaad ook leesmaatje (nu niet) en bewegingsonderwijs! Heel leuk rekenen terwijl ze buiten opdrachten doen of “sneeuwbal woorden” (briefjes schrijven met woorden met een bepaalde letter en dan in de lucht gooien en opvangen en voor lezen)

Hopsatee

Ja, dat inderdaad 😁
        Hopelijk mogen we binnenkort weer meer op school komen en kunnen wij het zelf ook zien hoe het gaat en is zeg maar. Pepijn is in oktober 4 geworden, dus hem nog nooit binnen gebracht 🙈.
        Zit nu wel in de MR, dus krijg op die manier vast ook meer mee.

Hopsatee het bewegingsonderwijs zou echt 100% bij N passen! Er zijn hier 2 dalton scholen in de stad, één te ver weg voor mij maar ik ga mij er toch maar eens in verdiepen. 🙈

Ysabella Ja ik zou er vooral ook echt een keer heen gaan (als dat nog of weer mag) Wij waren niet echt bekend met Dalton maar waren daarna echt heel enthousiast. Ik vond sfeer en gevoel wel erg belangrijk. Wij hadden er 3 in de buurt. Deze sprong er echt uit door hoe ze onderwijs vorm geven.

Hier is het een enorm populaire school (is er maar 1 en is groot terwijl er 8 scholen zijn) Gelukkig zijn juist door de grootte de klassen juist “klein” (groep 3 22 kinderen)

Ysabella valt mee hoor, wij moeten 4km, met twee kinderen (als ze zelf fietsen) doe je er wel even over maar ik vind t goed te doen.

Hopsatee is voor dafne daarom ook juist goed. Die is heel autonoom, maar heeft wel kaders nodig waarin dat kan. Werkt perfect zo.

Ysabella Nee hoor. Is het ook te lopen? Ik doe nu ook wel dat ik loop en zij stept 🙂

Hopsatee Hier geen Dalton-school maar wel ook overal bakjes en stickers en pictogrammen en alles hoor! Een en al structuur, hebben die kleuters ook wel nodig 🙂 Zeker als er binnen die structuur ook veel zelfstandig gewerkt moet worden.

Vulpen Ja klopt, is ook niet voorbehouden aan Dalton dat bedoelde ik ook niet. Maar omdat mensen soms het idee hebben dat Dalton heel vrij en zonder structuur is. Dat is niet zo.

Overigens zie je op regulier onderwijs ook al jaren veel invloeden vanuit Dalton (zoals die kleuren klok en weekschema)

Hopsatee Ja ik bedoelde het als aanvulling op de vergelijking Nederland/België 🙂

Dat vind ik trouwens wel fijn aan regulier onderwijs, die pakken van alles het beste 🙃

Vulpen het zou 38 minuten lopen zijn. Op zich is voor ons 38 minuten lopen niet ver ( wij lopen zo 2 uur buiten) maar voor naar school toe gaan wel. Als we toch voor dalton onderwijs gaan kiezen zou ik wel een elektrische bakfiets willen, maar laat ik dat nog maar niet tegen mijn man zeggen. 🤣

Hopsatee dus afval krijg je mee terug als je pakjes drinken mee geeft

Hier mogen pakjes gewoon niet... en eigenlijk is het ook een kwestie van een beker kopen en gaan. Veel goedkoper ook.

1986Lynn daarnaast beweegonderwijs, dus bijvoorbeeld met sommetjes doen ze dat in de gymzaal en moeten ze op het juiste cijfer springen oid

Is dat nog bijzonder? Ik heb eigenlijk wel het idee dat dat de nieuwe standaard is. Zeker in groep 1-2-3 komt er heel vaak een foto voorbij in de app, maar ook zoon in groep 4-5-6 doet heel vaak levend memory en andere korte beweegspelletjes.

@Ysabella Hier ook heel tevreden over onze Daltonschool! Is meteen ook de enige van Arnhem. Duidelijke structuur, maar daarbinnen ook veel mogelijkheden om hier zelf vorm aan te geven. Op onze school wordt ook echt goed gekeken naar wat bij het niveau van het kind past. Toen Sara een week op die school zat (ging er vanaf groep 3 heen ivm verhuizing), hoorde ik dat ze al met de intern begeleider had gelezen om haar AVI te checken omdat ze meteen merkten dat ze goed was in lezen. Ben iig erg blij met onze keuze! En 11 min fietsen valt zeker mee hoor, mits het (veelal) vlak is 😛

Ysabella wij geen Dalton school maar wel bewegingsonderwijs! Dus als je dat bij N. Vind passen zou je evt nog breder kunnen kijken.

Zuremat ook een positief verhaal, wat fijn dat ze daar zo op haar plek is.😊 Ik denk dat ik maar eens een intake ga aanvragen. Krijgt S ook bewegingsonderwijs?