[verwijderd] mooie aanvulling, want je hebt gelijk het is inderdaad behandelbaar. MBT, maar bijv. ook schematherapie zijn goede behandelingen.
Ik denk ook dat de grootste frustratie van mij is dat de persoon uit mijn omgeving heel lang vond geen behandeling nodig te hebben. Wel behandeling voor de depressies, angsten etc., maar voor de onderliggende problematiek geen enkele motivatie of inzicht om daarmee aan de slag te gaan. Op een gegeven moment is dan de rek en het begrip weg. Ik vind het oprecht heel knap en bewonderingswaardig als je op tijd kan zeggen ik heb BPS en daarvoor heb ik behandeling nodig. Hoe moeilijk en langdurig dat traject ook is. Daar had ik haar vroeger met alle liefde in willen steunen. Ze was rond de 60 toen ze uiteindelijk echt in behandeling ging, maar toen was er zoveel gebeurd dat ik het niet meer kon. Ironisch genoeg is juist het verbreken van het contact voor haar de trigger geweest om zich te laten behandelen. Ik was de laatste nog die ze toen had en ze ging daarna heel diep. Behandeling en de overgang hebben haar goed gedaan, maar ik kan er niet meer objectief naar kijken. Dat ligt op dit moment echt aan mij. Het lukt mij niet om het een eerlijke kans te geven.
Zoals ik er naar kijk, valt en staat het of iemand op tijd kan erkennen dat er sprake is van een persoonlijkheidsstoornis en behandeling accepteert. Echt respect voor jou dat je behandeling bent aangegaan. Het is ook niet mijn bedoeling om iedereen over een kam te scheren.