[verwijderd] maar ik vraag mij af waarom je het zo ongemakkelijk vindt?
Ik ben fel tegen elke vorm van discriminatie en elke manier om dit recht te praten gaat in tegen waar ik voor sta. Ik wil gewoon niet discussiëren om argumenten te verzinnen waarin discriminatie wel oké is. Mijn maag draait om van dit soort gesprekken. Ik voel de weerzin echt fysiek. Ik vind discriminatie echt onacceptabel en elke poging om het acceptabel te doen lijken, geeft mij echt een ongemakkelijk gevoel. Het klopt gewoon niet.
Ik wil op zich wel inhoudelijk ingaan op je punten, want voor mij is dit inderdaad heel duidelijk en zwart wit.
[verwijderd] Weigerambtenaren, die homo huwelijken niet wilden trouwen, werden verboden en werden ontslagen als zij zich niet afdeden van hun normen en waarden.
Weigerambtenaren hebben alle vrijheid om hun godsdienst uit te voeren. Echter wel met 1 voorwaarde en dat is dat ook zij zich hebben te houden aan onze grondwet: discriminatie is niet toegestaan. Het feit dat zij niet mogen discrimineren oftewel het verbod op discriminatie, is geen vorm van discriminatie. ‘Vrijheidsbeperking’ en discriminatie zijn geen synoniemen van elkaar.
[verwijderd] hoe zie jij dan bijv een inclusie-wet zoals ik hierboven omschrijf welke discrimineert maar tegelijkertijd voor gelijkheid zorgt?
In dit geval hanteren wij een andere definitie van wat discriminatie is. Deze wet gaat m.i. juist discriminatie tegen en bevordert gelijke behandeling. Het geeft minderheidsgroepen gelijke kansen. Om aan te sluiten bij je voorbeeld, vrouwen zijn net zo goed in staat om een bepaalde functie uit te voeren als een man. Het percentage zou dus inderdaad min of meer 50-50 moeten zijn. Als de realiteit anders is, betekent dit dat er mogelijk sprake is van ongelijke behandeling.
Ik heb deze discussie vaker gevoerd en dan komt altijd het argument dat positieve discriminatie ook een vorm van discriminatie is. Je zou dit inderdaad kunnen zien als een positieve vorm van discriminatie, maar bij positieve discriminatie moet het gaan om gelijke geschiktheid. Niet om ‘we kiezen een vrouw, ondanks dat de mannelijke kandidaat beter is’, wat vaak gedacht wordt. Dat zou namelijk weer discriminatie zijn op een negatieve manier en is terecht niet toegestaan in Nederland.