Hopsatee Ja dat klinkt wel gelijk behalve dan dat ik alles in mijn leven erg serieus en projectmatig benader. Dus ook mijn privé.
Ik denk dat dat op zich prima is. Voor de dingen die moeten gebeuren, voor je zaken en huishouden op orde etc. Alleen je lijkt de focus steeds te leggen op alles wat moet, in plaats van wat je wil en genieten van wat je bereikt hebt, genieten van je vrije tijd etc. Het leven zou niet alleen moeten draaien om werken en in je privé alles maar op gang houden. Ieder mens heeft ook genot, ontspanning, vrije tijd en niks doen nodig. Ik denk dat dat de balans is die kwijt is.
Hopsatee Maar ik wil vooral dat ik me gewoon minder verantwoordelijk voor alles voel.
Precies. Het is goed dat je workload minder is! Daar heb je goeie stappen in gezet. Alleen nu moet nog de mentaliteit en je innerlijke drive veranderen, denk ik. Dat zal waarschijnlijk in therapie heel goed aangepakt kunnen worden. En dan draait het vooral om de waarom vraag. Waarom voel je je zo verantwoordelijk, wat levert het je op om alles naar je toe te trekken, waarom kun je niet loslaten, waar komt de onrust en het schuldgevoel vandaan als je ‘niks doet’. Etc.