[verwijderd] Oh nee. Dit is zo funest bij jonge kinderen. Geen alternatieve route ergens te vinden?
Wat vraag jij je af? 🔒
- Bijgewerkt
[verwijderd] volgens mij is @Tullip logopedist.
Ik heb zelf 11 jaar met kinderen en volwassenen (maar het meeste met pubers) met een gehoorbeperking gewerkt in verschillende settingen, maar natuurlijk niet als logo. Dit is wat ik zo voor nu nog weet.
Je hebt natuurlijk de ‘standaardkenmerken’ zoals tijdens het luisteren erg visueel gericht zijn op het gezicht van de ander, sneller schrikken, erg stil zijn of juist veel lawaai maken etc., maar deze zul je denk ik zelf ook wel gevonden hebben?
Qua taal kan ik mij nog herinneren dat bepaalde medeklinkers die hetzelfde klinken makkelijker worden verwisseld. Bijv de p en de b. Ook het mondbeeld van deze twee letters zijn hetzelfde. Zie bijv maar eens dmv spraakafzien (liplezen) het onderscheid te maken tussen het woord baard en paard. Is onmogelijk.
Er zijn er meer, maar weet niet meer welke letters dit zijn.
En bepaalde lettergrepen (waar minder de klemtoon) op ligt niet goed worden verstaan. Dit hoor je dan ook terug in het spreken, omdat ze de woorden niet goed horen, leren ze het ook verkeerd aan. Bij oude kinderen zag je ook vaak problemen met figuurlijke en abstracte taal en grapjes, maar ik weet niet op welke manier dit bij een kind zo jong zich uit en of dat zich al uit. Tweetaligheid kan volgens mij ook lastiger zijn bij slechthorendheid.
[verwijderd]
Bloem i know nee geen andere route.
Buisjes moeten wachten totdat zijn gehoor is getest, de wachtlijsten voor gehoor is maanden. Januari pas. Hij was semi-spoed, ze hadden hem tussendoor ingepland voor 2 weken geleden maar halverwege mijn reis daarnaartoe stopte mijn been ermee. Kwam gewoon niet meer verder en moest annuleren
Logopedie kan ook pas starten na de gehoortest.
Trees die lijstjes vond ik inderdaad maar dat doet hij bijna allemaal niet. Ja banaan is soms mamaan enzo, maar volgens mij is dat meer leeftijd en taalachterstand dan doofheid.
Maar die klemtonen en rare geluiden die hij maakt kan ik niet plaatsen.
Net gaf hij mijn vriend zijn koffie aan “asjebmm” (alsjeblieft) maar wel de goede klemtoon en toonhoogte.
Hij herhaalt ook geen woordjes als ik ze zeg, hij zegt ze gewoon opeens. En dan vaak verkeerd of raar. Maar wel in de juiste context.
Überhaupt hoor dat hij ons sinds de zomer pas aankijkt, eerder hoorde hij - denk ik - niet eens dat we praatte, waar het geluid vandaan kwam. Als hij praat of als ik praat dan maakt hij oogcontact. Hij lijkt wel naar mijn mond maar niet overdreven alsof hij me niet verstaat.
Hij praat alsof hij compleet verstaanbaar praat
Ik denk dat de gehoortest uitsluitsel zal geven natuurlijk maar die is nog maanden weg ondertussen ben ik wel erg benieuwd of dit normale ontwikkeling?
- Bijgewerkt
@[verwijderd]
Ik heb je verhaal gelezen maar kan er weinig over zeggen. Ik heb alleen theorie-ervaring met gehoor en je vraag is best specifiek.
Ik weet dat de taal en spraakontwikkeling anders verloopt. Een kind imiteert natuurlijk, en die ontwikkeling heeft je zoontje gemist. Dus dat het afwijkt van normaal, lijkt me normaal.
Maar zover was je zelf ook vast wel.
Of datgene wat jouw zoontje laat horen past bij zijn ontwikkeling, daar kan ik geen antwoord op geven. Misschien een afgestudeerde logopedist wel…
Je zou ook nog kunnen kijken naar de SNELtest ( https://www.kindentaal.nl/snel-test). En je zou kunnen bekijken of je het waard vind om een online logopedist te contacten, die kan jouw misschien wat op weg helpen en je kan geruststellen in de zorgen die je hebt. In Nederland kan je meestal wel sneller terecht, al zul je het wel zelf moeten betalen als je niet verzekerd ben in Nederland.
- Bijgewerkt
[verwijderd] ik denk dat het heel lastig is om op basis van taalontwikkeling duidelijkheid over het gehoor te krijgen. Taalontwikkeling verloopt ook zo divers bij kinderen. De verschillen zijn groot, terwijl veel nog binnen het normale valt. Het is ook nog afhankelijk van andere (compenserende of juist erger makende) kenmerken van een kind.
Zowel ik en mijn zus zijn slechthorend, maar onze taalontwikkeling verliep zover ik weet normaal. Er zijn in ieder geval nooit signalen over geweest vanuit peuterspeelzaal en school. Mijn zus en ik zijn beiden verbaal zelfs sterk. Ik heb alleen wat moeite gehad met leren lezen en schrijven (ik verwisselde klanken), maar toen ik het trucje onder de knie had, had ik binnen no time de achterstand ingehaald. Ik had een klinisch linguïst als collega en zij beweerde dat ze het heel licht kon horen aan mijn articulatie, maar zij is ook echt de enige. Niemand die dat verder hoort.
Ik heb binnen de doven ggz weleens een kind gehad, waarbij op 4,5 jarige leeftijd pas ontdekt werd dat hij/zij een verlies van 90 db aan het ‘beste’ oor had (dat is echt uitzonderlijk en haast niet meer mogelijk met de gehoorscreening van tegenwoordig). Terwijl kinderen met een minimaal gehoorverlies al vroeg een achterstand lieten zien in de taalontwikkeling.
Misschien dat @Tullip hier nog wel wat zinnigs over kan zeggen?
[verwijderd]
Rosemary nee dat wist ik niet! Maar dat verklaard veel voor mij.
Ik heb net tijdens het kleien hem een beetje zitten testen. Hij zegt heel veel, uitspraak is heel slecht. Ik versta wat hij zegt maar zijn vader heeft vaak geen idee. Zelfs als hij herhaalt wat zijn vader tegen hem zegt dan verstaat vriend het niet. Voor mij is het echt wel duidelijk dus dat snap ik dan weer niet, haha.
Hij herhaalt wel dingetjes trouwens. Dat is nieuw want dat deed hij eerder niet. Hij herhaalt het half correct. Verbetert zichzelf vrijwel niet, heel soms wel.
Hij: “Oh kiiijj” (kijk)
Ik: ja! Een coeur! (hartje)
“Ceujj!”
Coeur
“Jaaa ceujj!”
Wat een mooie coeur!
houdt hem in de lucht : “CEUJJJJ!!”
(Ik ga de link zo lezen, dankjewel )
[verwijderd]
Trees die lijstjes idd van veel kijken naar de mond en letters omwisselen dat doet hij niet. Hij kent het alfabet en spreekt alle letters correct uit. Sommige wel meer moeite dan andere, maar een D is nooit een B of zo.
Opmerkelijk voor mij is wel dat hij niet van zingen/voorlezen houdt in groepsverband. Ook reageert hij slecht op zijn naam op school, en hij reageert niet wanneer er iemand binnenkomt of weggaat. Je moet hem vaak op de schouder tikken en bij oogcontact kan je herhalen wat je zei en snapt hij je.
[verwijderd]
Tullip super gaaf dat je dat wil doen!
@[verwijderd] er zijn globaal 2 soorten slechthorendheid: her geleidingsverlies en het perceptieve verlies.
Geleidingsverlies ontstaat doordat iets mis gaat met de (toegang tot) de gehoorgang of het middenoor. Er gaat dus iets mis in de geleiding van het geluid van het trommelvlies naar het slakkenhuis.
Een kind met een geleidingsverlies hoort de geluiden zachter. Het verstaat mensen die hard spreken bijv. wel, maar hoort geluiden of spraak op een afstandje niet.
Bij een perceptief gehoorverlies is er iets mis in het binnenoor. Het slakkenhuis werkt niet goed of de gehoorzenuw en / of de gehoorcentra in de hersenen zijn beschadigd. Het geluid komt wel goed aan bij het binnenoor, maar kan daar niet of niet goed worden verwerkt. Perceptie staat in dit geval voor waarneming.
Een kind met een perceptieve slechthorendheid hoort minder geluiden. Het hoort geluiden vaak ook vervormd, bijvoorbeeld holler. Het kan zijn dat het kind bepaalde spraakklanken goed hoort en andere slechter.
Een combinatie van beide soorten kan oom, dat noemen we een gemengd verlies.
[verwijderd] Ik ben opzoek naar signalen in de taalontwikkeling die kunnen wijzen op slechthorendheid. Of typische taalontwikkelingen die vaak gezien worden bij kindjes die slechthorend zijn.
Om antwoord op deze vraag te kunnen geven moet je dus eigenlijk weten welk soort verlies er is. Een geleidingsverlies toont zich anders dan een perceptief verlies.
De voorbeelden jij noemt hebben meer te maken met de spraakontwikkling dan de taalontwikkeling.
Je leert spreken door de woorden na te zeggen die je ouders uitspreken. Een slechthorend kind hoort de spraak van zijn ouders zacht of vervormd en zal de woorden ook vervormd na gaan zeggen. Ook als een kind pas op latere leeftijd slechthorend is geworden, wordt (vooral bij perceptieve slechthorendheid) de eigen spraak vaak onduidelijker: het kind hoort ook zijn eigen stem ook minder goed en kan zijn uitspraak daardoor niet goed corrigeren.
Het kan dus prima dat inderdaad dierengeluiden moeilijk na te doen zijn, maar neuriën van een liedje prima gaat.
Vertraagde spraakontwikkling herken je bijvoorbeeld aan:
De uitspraak van het kind is slap of onduidelijk.
De /s/ en de /t/ worden vaak weggelaten, net als onbeklemtoonde lettergrepen; die hoort hij namelijk niet (‘helikopter’ wordt bijv. ‘hekopper’, ‘gemaakt’ wordt ‘maak’).
Verwisselingen met klanken die in het mondbeeld veel op elkaar lijken of waarvan het niet goed kan zien waar de tong moet staan. De volgende klanken zijn vaak moeilijk voor een slechthorend kind:
- m – p - b (bijv. paard, baard en maart worden door elkaar gebruikt)
- l - n (bijv. lam in plaats van nam)
- t - k (bijv. taart in plaats van kaart)
- s /sch – f – g (schaap, gaap)
- klinkers als oe - uu (bijv. voer en vuur worden door elkaar gebruikt)
Wbt taalontwikkeling mist een slechthorend kind veel van wat er in de omgeving gezegd wordt. Taalaanbod van anderen is nodig bij het leren van een taal. De taalontwikkeling verloopt bij slechthorende kinderen daarom vaak moeizamer / trager dan bij goedhorende kinderen.
Daarnaast zal een slechthorend kind moeilijker verschillen horen tussen klanken in woorden als bijv. /mes/, /met/ en /mep/. Dit kan leiden tot problemen in de taalontwikkeling, bijv. in het aanleren van een woordbetekenis.
Vertraagde taalontwikkeling herken je vaak aan:
Een kleine woordenschat.
Het taalbegrip is vaak minder goed dan bij normaalhorende leeftijdsgenoten.
En bij iets oudere kinderen:
Moeite met woorden die meerdere betekenissen hebben (bijv: arm: lichaamsdeel en niet-rijk) en met synoniemen.
Het gebruik van vaak maar één bepaald soort zinstructuur.
Veel fouten met de woordvormen, bijv. met vervoegingen van werkwoorden, meervoudsvormen, de vergrotende en overtreffende trap (moeilijker hoorbaar).
Moeite om op het gehoor klanken of geluiden van elkaar te onderscheiden: het hoort bijv. het verschil niet tussen paard - baard, doek - koek enz.
Nou een hele lap tekst
Stel gerust vragen wanneer iets onduidelijk is.
[verwijderd]
- Bijgewerkt
Tullip wauw! Heel erg bedankt voor je antwoord!
Ik moet inderdaad spraakontwikkeking zeggen. De taalontwikkeling is nu wel goed op gang gekomen. Elke dag komen er nieuwe woordjes bij. Maakt nu ook 2, heel soms 3 woord zinnetjes. Vertraging wel, maar er zit nu vaart in. Daar is hijzelf ook erg blij mee
(Mijn oudste zoon heeft het andersom, zijn spraak is prima maar zijn taalontwikkeling gaat anders (door autisme, zijn gehoor is prima). Hij is hyperlexic en daardoor leert hij in gestalts/chunks/scripts. Zeer interessant (geen idee of je het kent?) Maar taalontwikkeling is heel iets anders dan spraakontwikkeling ja)
De perceptieve slechthorendheid herken ik in mijn middelste.
Is dat iets wat door chronische oorontstekingen zou kunnen komen? En is het iets wat kan verbeteren / helemaal kan genezen?
[verwijderd]
Wat fijn dat je zoon in een goede flow zit voor wb zijn taalontwikkeling! Wanneer het gehoor verbetert komt de spraakontwikkling vaak ook weer in een groei. Heb je het idee dat zijn gehoor aan het verbeteren is? Geleidingsverlies komt veel vaker voor dan perceptief verlies. Gelukkig ook, want geleidingsverlies is goed behandelbaar, itt perceptief gehoorverlies. Dus als je verbetering merkt is dat heel fijn!
De meest voorkomende oorzaken van geleidings-slechthorendheid bij kinderen zijn:
Middenoorontsteking.
Een slecht werkende buis van Eustachius.
Een prop oorsmeer in de gehoorgang.
Afwijkingen aan de gehoorbeentjes.
Bobbeltje in de gehoorgang door veel zwemmen in koud water.
Vaak zijn de oorzaken van geleidings-slechthorendheid te verhelpen, eventueel met een operatie.
Een aantal vaak voorkomende oorzaken van perceptieve slechthorendheid bij kinderen:
Erfelijkheid, denk hierbij bijvoorbeeld aan bepaalde syndromen
Infectieziekten. Een bekende infectieziekte die het gehoor van een nog ongeboren baby kan beschadigen, is rodehond. Na de geboorte kunnen o.a. hersenvliesontsteking, bof, mazelen of een niet goed behandelde middenoorontsteking leiden tot schade aan het binnenoor.
Problemen rondom zwangerschap en / of bevalling, door zuurstofgebrek tijdens de zwangerschap of bevalling kan het gebied in de hersenen dat geluiden verwerkt, beschadigd raken. Hierdoor ontstaat dan gehoorverlies.
Een ongeluk met beschadiging van het binnenoor tot gevolg.
Perceptieve slechthorendheid is op dit moment helaas nog niet te genezen.
Dus verbetering merken is een fijn idee, dan is het waarschijnlijk een geleidingsverlies.
•••••
Wat je over je andere zoon schrijft is heel interessant. Ik ken het maar het komt weinig voor. Ik ben 20 jaar logopedist en heb 1x een cliënt gehad met hyperlexia. Dit kind sprak met 5 jaar nauwelijks. Was erg boeiend, maar ook weinig over bekend en te vinden.
Het verschil tussen taalontwikkeling en spraakontwikkling wordt ook door huisartsen verrassend vaak niet goed herkent en gekent. Hoe vaak ik wel niet achter een verkeerde verwijzing aan moet bellen omdat er een achterstand in taalontwikkeling op staat ipv spraakontwikkling of vice versa, is onvoorstelbaar. Nu linken ze natuurlijk ook erg aan elkaar, maar het is inderdaad echt iets anders.
[verwijderd]
Tullip zijn taalontwikkeling is nu redelijk goed op gang ja. In vergelijking met eerst dan.. Ik weet niet wat normaal want niemand praat normaal in mijn huishouden voor mij is dit super goede ontwikkeling haha
Eerder zaten zijn oren helemaal dicht door infecties. En omdat ze heel lang dicht hebben gezeten (de kno arts sprak over oude infecties aan beide oren die er al zeker maanden zaten) ben ik bang dat er schade is. Dit gaan we in januari bekijken dmv een gehoortest.
Zijn manier van spraakontwikkeling en reageren op gesproken taal en geluid doet me wel meer denken aan perceptief verlies. Maar we gaan het zien
Leuk dat je een hyperlexic kind hebt ondersteund! Ik ken geen andere hyperlexic kinderen behalve dan in supportgroepen. Mijn zoon (5) kan ook niet goed praten; zijn taalgebruik is ook totaal niet flexibel, en hij gebruikt veel scripts. Hij heeft zichzelf wel leren lezen met net 3 jaar en leest nu moeilijke zinnen zonder problemen. Maar begrijpen wat hij leest doet hij niet perse. Overschat hem daarom niet haha. Zijn woordenschat is redelijk maar hij kan het bijna niet toepassen in het maken van een zin.
Hij maakt 2 woordzinnetjes, of langer als het een script is.
Spontaan: ‘drinken .. rood .. die!’ (hij wil dan bijv siroop)
Script: ‘mama moet bij mij slapen vanavond’. Perfect uitgesproken. Hij kan mama nu door papa vervangen, maar eerder kon hij zelfs dat niet.
Reuze interessant! Haha
[verwijderd] Eerder zaten zijn oren helemaal dicht door infecties. En omdat ze heel lang dicht hebben gezeten (de kno arts sprak over oude infecties aan beide oren die er al zeker maanden zaten) ben ik bang dat er schade is. Dit gaan we in januari bekijken dmv een gehoortest.
Ik snap dat je dan bang bent voor schade. Ik hoop van harte voor jullie dat dit meevalt.
Ik begrijp uit één van je posts dat jullie in Frankrijk (?) wonen? Hoe zit het daar met de wachtlijsten voor logopedie, als jullie dat tenminste overwegen? Of willen jullie dan een NL talige logopedist?
[verwijderd]
- Bijgewerkt
Tullip lange wachtlijsten. Veel nemen ook geen jonge kinderen aan. Drama!
Een Franse logopedist. Ik ben de enige die Nederlands met hem spreekt. Daardoor verstaat hij Nederlands en spreekt het een beetje. Maar zijn moedertaal wordt Frans. Zijn vader spreekt het, school, omgeving.
Een derde taal is Vietnamees. Dat verstaat hij niet en spreekt het ook niet maar hoort hij wel vaak. En hij hoort ook redelijk wat Engels want wij ouders zijn lui en spreken nog te vaak Engels met elkaar ipv Frans.
(Naar de kinderen toe nooit Engels trouwens. Enkels Frans/Nederlands/Vietnamees)
[verwijderd]
Vraagje: is er iemand die toevallig een chocolade letter van Verkade in huis heeft en mij kan vertellen wat de houdbaarheidsdatum is die op de doos staat?
[verwijderd]
Hier een pure letter houdbaar tot 05-2023