Waarom zijn peuters met behoorlijke koorts nog zo actief en vrolijk en ben ik als bijna-40'er met eenzelfde koorts volledig uit de running?

Ik heb nu geen koorts, maar zoon-van-twee heeft 40 graden en behalve iets eerder tegen mij hangen merk je weinig aan hem 🤔

• [verwijderd]

Zit hier iemand die verstand heeft van gehoor en/of taalontwikkeling? Logopedist oid?

[verwijderd]
    Ik ben in opleiding tot logopedist… ik durf alleen niet te zeggen dat ik je kan helpen.

[verwijderd] @smax2 @smax Misschien? Die is gebarentolk dacht ik.
      Ik weet e.e.a. van taalontwikkeling maar gewoon uit hobby, Rosemary weet vast meer.

• smax hebben hierop gereageerd.

[verwijderd] onze oudste heeft een tos dus heel veel gelezen over taalontwikkeling en over gesproken met de logo etc. Maar geen idee over relatie met gehoor

[verwijderd] ik heb net uitgebreide gehoortesten gehad met mijn jongste. Maar als je vermoedt dat kleine R minder hoort een dat dat zijn taalontwikkeling in de weg staat, ga de molen in.
        Buisjes kunnen al veel verlies wegnemen.

• [verwijderd]

Rosemary leuk! 😃

Ik ben opzoek naar signalen in de taalontwikkeling die kunnen wijzen op slechthorendheid. Of typische taalontwikkelingen die vaak gezien worden bij kindjes die slechthorend zijn.

Kleine R is een half jaar (maar we denken langer) slechthorend geweest door chronische infecties. Het afgelopen half jaar (iets minder) zijn zijn oren weer open en hij voelt zich duidelijk veel beter. De taalontwikkeling is ook op gang gekomen maar het ontwikkelt zich heel vreemd. Hij maakt bijv dier geluiden die nergens op slaan. Je hoort wel wat hij bedoelt maar het is niet het geluid dat het dier maakt. Hetzelfde geld voor voertuiggeluiden en zelfs voor bepaalde woordjes als mama. Hij zegt geen mama, hij zegt ‘hmA’ met de klemtoon op de A. ‘mhAaah mhAaah, kijk diejjj”
          De toonhoogte, klemtoon, volume van woordjes is vaak raar maar niet altijd.

Op school wil hij niet met de groep meedoen als ze gaan zingen, dansen of een boekje lezen. 1 op 1 is geen probleem. Het lijkt hem ook niet uit te maken als het geluid van de tv of tablet uitstaat of heel hard staat. Maar hij kan wel liedjes volledig correct neuriën; juiste toonhoogte, juist ritme.

Weet jij daar iets over?

• [verwijderd]

June we zitten al in de molen maar de wachtlijsten zijn bizar lang. Maanden wachten op een gehoortest, dan weken/maanden wachten op buisjes, daarna maanden wachten op logopedie.

• Bloem hebben hierop gereageerd.

[verwijderd] Hoe zat het ook alweer met de meertaligheid in jullie gezin? En hoe oud is hij inmiddels?

Echt balen van die wachtlijsten joh 🙁

• [verwijderd]

Vulpen hij is 2,5 (2 jaar en 7 maanden)
                We spreken meerdere talen thuis, ik ben de enige die Nederlands met hem spreekt. dat hij een accent heeft vind ik niet raar en is geen probleem.
                Maar ik kan wat hij doet niet linken met meertaligheid.
                Hij is erg consequent in de geluiden en de woorden. Het is geen gebrabbel. Ik zeg bijv “het paard rent! hu hu hu! (Dierengeluid) Goedemorgen meneer paard!” en dan speelt hij mee en zegt: “ngaaaah ngaaah! (Dierengeluid) Cámèhh!” (câlin, Frans voor knuffel)
                Het woordje ‘cameh’ versta ik. Dat klinkt voor mij meer als gewoon een klein kind dat nog niet zo goed kan praten. Maar dat dierengeluid staat nergens op? Het geluid is ook net te hard.
                Moeilijk om geluid uit te leggen op papier, haha

• Trees hebben hierop gereageerd.

[verwijderd] Oh nee. Dit is zo funest bij jonge kinderen. Geen alternatieve route ergens te vinden?

[verwijderd] volgens mij is @Tullip logopedist.

Ik heb zelf 11 jaar met kinderen en volwassenen (maar het meeste met pubers) met een gehoorbeperking gewerkt in verschillende settingen, maar natuurlijk niet als logo. Dit is wat ik zo voor nu nog weet.

Je hebt natuurlijk de ‘standaardkenmerken’ zoals tijdens het luisteren erg visueel gericht zijn op het gezicht van de ander, sneller schrikken, erg stil zijn of juist veel lawaai maken etc., maar deze zul je denk ik zelf ook wel gevonden hebben?

Qua taal kan ik mij nog herinneren dat bepaalde medeklinkers die hetzelfde klinken makkelijker worden verwisseld. Bijv de p en de b. Ook het mondbeeld van deze twee letters zijn hetzelfde. Zie bijv maar eens dmv spraakafzien (liplezen) het onderscheid te maken tussen het woord baard en paard. Is onmogelijk.
                    Er zijn er meer, maar weet niet meer welke letters dit zijn.

En bepaalde lettergrepen (waar minder de klemtoon) op ligt niet goed worden verstaan. Dit hoor je dan ook terug in het spreken, omdat ze de woorden niet goed horen, leren ze het ook verkeerd aan. Bij oude kinderen zag je ook vaak problemen met figuurlijke en abstracte taal en grapjes, maar ik weet niet op welke manier dit bij een kind zo jong zich uit en of dat zich al uit. Tweetaligheid kan volgens mij ook lastiger zijn bij slechthorendheid.

• [verwijderd]

Bloem i know 🙁 nee geen andere route.
                      Buisjes moeten wachten totdat zijn gehoor is getest, de wachtlijsten voor gehoor is maanden. Januari pas. Hij was semi-spoed, ze hadden hem tussendoor ingepland voor 2 weken geleden maar halverwege mijn reis daarnaartoe stopte mijn been ermee. Kwam gewoon niet meer verder en moest annuleren 😭
                      Logopedie kan ook pas starten na de gehoortest.

Trees die lijstjes vond ik inderdaad maar dat doet hij bijna allemaal niet. Ja banaan is soms mamaan enzo, maar volgens mij is dat meer leeftijd en taalachterstand dan doofheid.
                      Maar die klemtonen en rare geluiden die hij maakt kan ik niet plaatsen.
                      Net gaf hij mijn vriend zijn koffie aan “asjebmm” (alsjeblieft) maar wel de goede klemtoon en toonhoogte.

Hij herhaalt ook geen woordjes als ik ze zeg, hij zegt ze gewoon opeens. En dan vaak verkeerd of raar. Maar wel in de juiste context.
                      Überhaupt hoor dat hij ons sinds de zomer pas aankijkt, eerder hoorde hij - denk ik - niet eens dat we praatte, waar het geluid vandaan kwam. Als hij praat of als ik praat dan maakt hij oogcontact. Hij lijkt wel naar mijn mond maar niet overdreven alsof hij me niet verstaat.
                      Hij praat alsof hij compleet verstaanbaar praat 😆

Ik denk dat de gehoortest uitsluitsel zal geven natuurlijk maar die is nog maanden weg 🙁 ondertussen ben ik wel erg benieuwd of dit normale ontwikkeling?

• Trees hebben hierop gereageerd.

@[verwijderd]
                        Ik heb je verhaal gelezen maar kan er weinig over zeggen. Ik heb alleen theorie-ervaring met gehoor en je vraag is best specifiek.
                        Ik weet dat de taal en spraakontwikkeling anders verloopt. Een kind imiteert natuurlijk, en die ontwikkeling heeft je zoontje gemist. Dus dat het afwijkt van normaal, lijkt me normaal.
                        Maar zover was je zelf ook vast wel.
                        Of datgene wat jouw zoontje laat horen past bij zijn ontwikkeling, daar kan ik geen antwoord op geven. Misschien een afgestudeerde logopedist wel…

Je zou ook nog kunnen kijken naar de SNELtest ( https://www.kindentaal.nl/snel-test). En je zou kunnen bekijken of je het waard vind om een online logopedist te contacten, die kan jouw misschien wat op weg helpen en je kan geruststellen in de zorgen die je hebt. In Nederland kan je meestal wel sneller terecht, al zul je het wel zelf moeten betalen als je niet verzekerd ben in Nederland.

[verwijderd] ik denk dat het heel lastig is om op basis van taalontwikkeling duidelijkheid over het gehoor te krijgen. Taalontwikkeling verloopt ook zo divers bij kinderen. De verschillen zijn groot, terwijl veel nog binnen het normale valt. Het is ook nog afhankelijk van andere (compenserende of juist erger makende) kenmerken van een kind.

Zowel ik en mijn zus zijn slechthorend, maar onze taalontwikkeling verliep zover ik weet normaal. Er zijn in ieder geval nooit signalen over geweest vanuit peuterspeelzaal en school. Mijn zus en ik zijn beiden verbaal zelfs sterk. Ik heb alleen wat moeite gehad met leren lezen en schrijven (ik verwisselde klanken), maar toen ik het trucje onder de knie had, had ik binnen no time de achterstand ingehaald. Ik had een klinisch linguïst als collega en zij beweerde dat ze het heel licht kon horen aan mijn articulatie, maar zij is ook echt de enige. Niemand die dat verder hoort.

Ik heb binnen de doven ggz weleens een kind gehad, waarbij op 4,5 jarige leeftijd pas ontdekt werd dat hij/zij een verlies van 90 db aan het ‘beste’ oor had (dat is echt uitzonderlijk en haast niet meer mogelijk met de gehoorscreening van tegenwoordig). Terwijl kinderen met een minimaal gehoorverlies al vroeg een achterstand lieten zien in de taalontwikkeling.

Misschien dat @Tullip hier nog wel wat zinnigs over kan zeggen?

• [verwijderd]

Rosemary nee dat wist ik niet! Maar dat verklaard veel voor mij.

Ik heb net tijdens het kleien hem een beetje zitten testen. Hij zegt heel veel, uitspraak is heel slecht. Ik versta wat hij zegt maar zijn vader heeft vaak geen idee. Zelfs als hij herhaalt wat zijn vader tegen hem zegt dan verstaat vriend het niet. Voor mij is het echt wel duidelijk dus dat snap ik dan weer niet, haha.

Hij herhaalt wel dingetjes trouwens. Dat is nieuw want dat deed hij eerder niet. Hij herhaalt het half correct. Verbetert zichzelf vrijwel niet, heel soms wel.

Hij: “Oh kiiijj” (kijk)
                            Ik: ja! Een coeur! (hartje)
                            “Ceujj!”
                            Coeur
                            “Jaaa ceujj!”
                            Wat een mooie coeur!
                            houdt hem in de lucht : “CEUJJJJ!!”

🤣

(Ik ga de link zo lezen, dankjewel 😊 )

• [verwijderd]

Trees die lijstjes idd van veel kijken naar de mond en letters omwisselen dat doet hij niet. Hij kent het alfabet en spreekt alle letters correct uit. Sommige wel meer moeite dan andere, maar een D is nooit een B of zo.

Opmerkelijk voor mij is wel dat hij niet van zingen/voorlezen houdt in groepsverband. Ook reageert hij slecht op zijn naam op school, en hij reageert niet wanneer er iemand binnenkomt of weggaat. Je moet hem vaak op de schouder tikken en bij oogcontact kan je herhalen wat je zei en snapt hij je.

@[verwijderd] ik ben ibderdaad logopedist. Ik neem later even de tijd om je vraag te lezen. Nu heb ik daar geen tijd voor... kom er dus op terug!

En wat leuk een logopedist in opleiding hier @Rosemary