Financiële meedenk vraag
Pimpelmeesje Het is wel eens vaker geweest dat ik echt heel minimaal spaargeld had. Dan sliep ik er gewoon bijna niet van. Dat je je auto met angst en beven naar de keuring moet brengen. Nee vreselijk. Sowieso hou ik ook niet van lenen of dingen achteraf betalen normaal gesproken.
Toch6 Nee zeker niet. Maar bijv het Nibud adviseert toch wel een ruimere marge achter de hand. En de bedragen spaargeld wat mensen minimaal willen hebben die ik hier voorbij zie komen zijn ook wel een stuk meer. Dus dat vind ik soms moeilijk in te schatten.
- Bijgewerkt
Liekje81 Ik vind die bedragen bij nibud echt niet realistisch.
Vind ik ook niet. Wij hebben nu behoorlijk wat spaargeld, maar we hebben het jarenlang gedaan met 5000 achter de hand (en heel vaak nog een stuk minder na een dikke rekening) en dat is altijd meer dan voldoende geweest. Ik heb nog nooit een scenario gehad, waarbij ik meer nodig had en zo wel dan was het iets wat betaald werd door de verzekering. Ligt misschien ook aan je eisen. Ik ben tevreden met een tweedehands wasmachine als de onze kapot gehad of een goedkoop tweedehands autootje als ik geen grote buffer zou hebben.
iMoeder de bedragen spaargeld wat mensen minimaal willen hebben die ik hier voorbij zie komen zijn ook wel een stuk meer.
Ik denk dat hoe ruimer je het hebt, hoe meer geld je achter de hand wil hebben. Niet, omdat het perse nodig is, maar omdat het kan. Ik merkte dat zelf ook, het werkt een soort van verslavend. Als ik er heel rationeel naar kijk, was het echt onzin dat ik de grens steeds hoger legde. Ik ben er ook mee opgehouden. Op een gegeven moment is genoeg ook genoeg en wat er meer binnenkomt, geven we liever uit aan leuke dingen doen of spullen waar we blij van worden ipv zinloos blijven sparen. Nu zijn mijn inkomsten gehalveerd en was ik bang dat het allemaal te weinig zou zijn (allerlei irreële doemscenario’s bedacht). Was gewoon onzin, we pasten ons zonder moeite hierop aan. Het is niet dat we nu op of onder het minimumloon zitten, dus waar ik nu precies bang voor was?!? Echt geen idee.
Je kan altijd wel 100 ‘als-dan situaties bedenken’, maar ik leef nu. Mijn conclusie, laat je vooral niet opjagen door de bedragen die je hier voorbij zit komen. Je doet het alleen en 6 duizend is echt een mooie buffer en straks ook nog schuldenvrij. Ik vind dat hartstikke netjes en daar mag je ook gewoon trots op zijn.
iMoeder ik snap je angst. Ik heb die tijd ook gehad en ik vind het nog steeds eng om mijn auto naar de garage te brengen. Terwijl ik die rekening prima kan betalen en we ook nog een oplossing zouden hebben als de auto afgekeurd wordt. Maar het gevoel dat het altijd allemaal wringt, raak je gewoon niet snel kwijt.
Daarom zou ik afbetalen en de afbetalingen die je san niet meer hoeft te doen direct wegzetten. Je kunt het missen in je maand en spaart daarmee meteen een stuk harder. Dat zijn dingen die mij net een beetje extra bemoedigen dat ik de juiste keuze maak.
iMoeder Ik zou dan kijken naar wat je zelf schappelijk vindt hierin.
Ik ga altijd van drievoud uit. Dus laptop, auto en wasmachine als voorbeeld hè, kies vooral je eigen belangrijkste/duurste dingen uit. Wat kost dit voor jou om te vervangen. Dat bedrag zou ik achter de hand willen hebben. Wat nibud zegt is echt volslagen idioot mijn inziens.
Daarna ben ik dubio. Deels zou ik wat geld willen hebben voor die studies bv alleen het eerste jaar. Dan verder sparen als ze daadwerkelijk beginnen. Anderzijds is die rente echt wtf dus mogelijk toch zo snel mogelijk alles aflossen want dat bespaard gewoon enorm!
iMoeder geen idee wat nibud zegt. Wel eens laten berekenen en toen vond ik het zo'n idioot hoog bedrag de en en en en en... situatie vond ik overdreven. Nu heb ik voor een evt andere auto wel aardig wat nodig omdat ik een 7zitter moet. Maar anders zou dat bedrag eind naar beneden kunnen. Ik hoef niet de nieuwste mooiste beste. Hij moet gewoon goed en beetje comfortabel zijn.
Maar hoe groot is nu de kans dat de auto en het wasmachine en de diepvries en mn bank tegelijk kapot gaan...
- Bijgewerkt
Liekje81 Dat is wel goed om te lezen!
Trees Ik vind dat hartstikke netjes en daar mag je ook gewoon trots op zijn.
Dankjewel! Ergens weet ik dat natuurlijk ook wel. Alleen toen het afgelopen periode toch wel echt een stuk minder ging. Dat heeft mij wel echt stress gegeven en was voor m’n financiële zelfvertrouwen niet zo goed. Vooral ook omdat ik juist altijd iemand ben geweest, als kind al, die goed met geld kan omgaan. Dus dan voelt de bevestiging toch wel erg fijn.
Femkes Maar het gevoel dat het altijd allemaal wringt, raak je gewoon niet snel kwijt.
Klopt. Dat is het ook gewoon.
Femkes Dat zijn dingen die mij net een beetje extra bemoedigen dat ik de juiste keuze maak.
Ja zo werkt het voor mij ook inderdaad. En het geeft ook het gevoel dat je weer wat aan het opbouwen bent.
Meca Daarna ben ik dubio. Deels zou ik wat geld willen hebben voor die studies bv alleen het eerste jaar. Dan verder sparen als ze daadwerkelijk beginnen.
Mijn doel was altijd om van alle kinderen de volledige studie te kunnen betalen. Verder gebruik die rekening voor grote school uitgaven zoals bijv een laptop en een goeie schooltas als ze naar de brugklas gaan.
Dat moet ik alleen sparen want ex draagt niks bij. Dus ik ben daar al jaren geleden aan begonnen. Nu ondertussen ziet het er wel naar uit dat ik dat ruimschoots ga halen ja. Dus misschien dat ik ze er nog een bedrag van mee geef als ze uit huis gaan of zo? Of een wasmachine voor ze allemaal koop Geen idee. Komt vast goed.
Hoeveel kost een studie tegenwoordig?
Zonnebloem collegegeld hoger onderwijs is momenteel rond de 2200 euro. In mijn tijd was het 1800, dus het is maar weinig gestegen afgelopen 20 jaar. Ik verwacht tegen de tijd dat mijn kinderen eraan toe zijn dat het max. 2500 gaat zijn en dat is ruim gerekend.
Boekengeld zal per studie verschillen. Ik schat tussen de 50-100 euro per maand als je ze nieuw koopt. Ons doel is iig het collegegeld te betalen en eventueel boekengeld. Ook afhankelijk van hoe tzt de regels zijn mbt studiefinanciering.
Ik verwacht echter wel (mits mogelijk) dat ze ernaast gaan werken en zelf ook gaan bijdragen aan hun studie.
- Bijgewerkt
Trees dat is aanzienlijk minder dan wat ons vertelt is. Althans de dochter van iemand die dicht bij ons staat heeft dan geen studieschuld maar 20k was net voldoende om haar hele studie te bekostigen. Dus wij zijn van dat bedrag per kind uitgegaan… Ze werkte daarnaast trouwens zelf ook om mee te betalen.
Zonnebloem maar 20k komt neer op 5000 euro per jaar he. Als.je 2300 per jaar collegegeld betaald, en zeg 100 euro per maand boeken, dan zit je dus op 3700 en dan nog 1300 overige lijkt me opzich wel redelijk (uitstapjes/ studiereis etc?) geen idee hoor. Maar het klinkt me niet heel gek in de oren. Ligt vast ook aan de studie. (Kan me.voorstellen een kunststudie relatief duur is vanwege materialen etc).
Denk dat alsnjende volledige studie wil bekostigen , incl boeken en alles, 20k wel een goed.uitgangspunt is.
Ik lees dat volgend jaar het collegegeld €2500 is.
- Bijgewerkt
Zonnebloem misschien dat ze een 6-jarige opleiding deed? 5000 per studiejaar lijkt mij echt absurd of ze rekenen kosten voor levensonderhoud mee?
De nichtjes van mijn man (hbo communicatie en hbo kunstacademie) waren/zijn minder dan 3000 per studiejaar kwijt. Eentje is net afgestudeerd en de ander is nog bezig. Ze betalen hun studie volledig zelf, dus ik kan mij voorstellen dat ze ook zoeken naar tweedehands boeken en /of kopiëren als ze maar een paar hoofdstukken uit een boek moeten? Zo deed ik het zelf vroeger wel namelijk.
Ik vond deze nog online. Dit zijn de geschatte kosten voor volgend jaar. Collegegeld is aankomend jaar wel fors duurder.
Honkeytonk dan nog 1300 overige lijkt me opzich wel redelijk (uitstapjes/ studiereis etc?)
Dat lijkt mij juist erg veel . Ik weet niet hoe dit tegenwoordig is, maar in mijn tijd was er ook een max met wat er aan boeken en extra’s bij mocht komen bij een studie om het voor iedereen betaalbaar te houden. Het voorgestelde boekengeld was toen altijd inclusief andere extra’s.