Femkes en het geld wat je normaal gesproken maandelijks in de afbetaling van de lening zou stoppen in het studiefonds stoppen.

Dat was inderdaad de bedoeling ja. Tot het weer aangevuld is naar wat het was. En dan het normale spaarbedrag weer.

Zonnebloem Hoeveel maanden zou je nog moeten afbetalen? En gaat het om een groot bedrag wat je van de spaarrekening van je kinderen zou willen afhalen?

Maanden is niet echt relevant. In die zin dat als ik dit niet zou doen. Dan zou ik gewoon elke maand extra blijven aflossen. Sinds een half jaar ongeveer ben ik er financieel op vooruit gegaan. Sindsdien ben ik extra gaan aflossen steeds. Als ik op dat tempo doorga ben ik nog ongeveer 6 maanden bezig. En dan zou ik gaan beginnen aan het extra aflossen van mn studieschuld.
De andere optie die ik dus nu overweeg is een bedrag van de studie rekening afhalen. Ik denk €1500,- er af halen (de andere €450 betaal ik van m’n vakantiegeld), en blijft dan nog ruim €6000 op staan. (De rest van mn vakantiegeld zet ik op mn gewone spaarrekening).
Met minder vaste lasten door het oversluiten etc wat ik heb gedaan, en geen aflos voor deze lening meer. Kan ik dan rest van de studieschuld aflossen, de studie rekening weer terug aanvullen en m’n andere spaarrekening verder aanvullen. Op die manier zou ik dan einde van dit jaar BKR vrij kunnen zijn. En dat is dan weer belangrijk voor me, omdat ik volgende jaar of ga verbouwen, of ga verhuizen.

A.u.b. geen dingen citeren want ik haal bepaalde details zo weer weg.

Trees Ik heb mijn studieschuld vervroegd afgelost en ik vond dat echt een heerlijk gevoel. Was mij veel waard en het is gewoon zonde om ‘geld weg te gooien aan rente’.

Ja dat heb ik dus ook. Zeker nu ze de rente op studieleningen verhoogd hebben ook. 😑

• Trees hebben hierop gereageerd.

iMoeder je hebt er zo te lezen goed over nagedacht en ik denk dat dit het beste is wat je kan doen in jouw situatie. Als die bkr registratie eraf is kan je een stuk meer lenen. (Hier scheelde dat meer dan 20k ivm een studieschuld😳)

iMoeder serieus hebben ze het ook nog verhoogd 😭. Alleen daarom zou ik er zeker voor gaan. En ook om de andere redenen die je in je laatste bericht noemt. Dat is ook zeker wat waard.

Ik heb overwogen om de laatste brief van duo, met uw studieschuld is €0 in te lijsten. Ik denk de mooiste brief van mijn leven.

Zonnebloem Dankjewel! Ja dat scheelt inderdaad een hoop zeg! Ik wil inderdaad een betere onderhandelingspositie hebben ook, plus onder een bepaald bedrag aan vaste lasten voor aflossen blijven. Anders komt dat ook nog weer er bij.

Trees Ja belachelijk hè! Het is gewoon nagenoeg verdubbeld. Van 1,8% naar 2,59%. Op grote bedragen scheelt dat nogal. Echt schofterig! Toen ik begon met lenen was het nog zogenaamd ‘rentevrij’.

iMoeder dan is dat idd de beste optie. Ikzelf zou geld dat 'vaststaat' in principe niet aanspreken en ik baseerde me daarvoor ook op je eerste bericht. Nu met meer info wordt het duidelijk wat de logische keuze is.

Ik zou zeker eerst leningen afbetalen en dan opnieuw sparen voor de studies.
          Een lening en spaargeld naast elkaar zou mij juist emotioneel error geven 🤷‍♀️

Hopsatee Is het ook natuurlijk. Ik wil alleen nooit te weinig achter de hand hebben. Daar krijg ik het dan ook weer benauwd van. Die balans is soms nog wat zoeken. Maar ik hoop dat ik nu weer echt goed op weg ben na een paar wat mindere jaren.

iMoeder bijzonder hoe dat dan anders kan werken in je hoofd.
              Ik zou het altijd netto bekijken, en sowieso zo snel mogelijk van een lening af willen zijn, en dan liever niets "beschikbaar" hebben (en dan in geval van nood opnieuw te moeten lenen bijv). Maar je moet je natuurlijk wel veilig voelen.

iMoeder Ik wil alleen nooit te weinig achter de hand hebben. Daar krijg ik het dan ook weer benauwd van.

Dat snap ik ook wel weer. Ik wil ook altijd wat achter de hand hebben, zodat je iig wat tegenslag kan opvangen.

iMoeder maar €6000 blijft er op die ene rekening staan zeg je, dat is toch niet niks?

Pimpelmeesje Het is wel eens vaker geweest dat ik echt heel minimaal spaargeld had. Dan sliep ik er gewoon bijna niet van. Dat je je auto met angst en beven naar de keuring moet brengen. Nee vreselijk. Sowieso hou ik ook niet van lenen of dingen achteraf betalen normaal gesproken.

Toch6 Nee zeker niet. Maar bijv het Nibud adviseert toch wel een ruimere marge achter de hand. En de bedragen spaargeld wat mensen minimaal willen hebben die ik hier voorbij zie komen zijn ook wel een stuk meer. Dus dat vind ik soms moeilijk in te schatten.

iMoeder dat laatste, wij hebben bij lange na niet zoveel aan spaargeld. Vind dat zo'n hoog bedrag. Wij hebben zo'n 5000 meestal en vinden dat voldoende. Ik vind die bedragen bij nibud echt niet realistisch.

Liekje81 Ik vind die bedragen bij nibud echt niet realistisch.

Vind ik ook niet. Wij hebben nu behoorlijk wat spaargeld, maar we hebben het jarenlang gedaan met 5000 achter de hand (en heel vaak nog een stuk minder na een dikke rekening) en dat is altijd meer dan voldoende geweest. Ik heb nog nooit een scenario gehad, waarbij ik meer nodig had en zo wel dan was het iets wat betaald werd door de verzekering. Ligt misschien ook aan je eisen. Ik ben tevreden met een tweedehands wasmachine als de onze kapot gehad of een goedkoop tweedehands autootje als ik geen grote buffer zou hebben.

iMoeder de bedragen spaargeld wat mensen minimaal willen hebben die ik hier voorbij zie komen zijn ook wel een stuk meer.

Ik denk dat hoe ruimer je het hebt, hoe meer geld je achter de hand wil hebben. Niet, omdat het perse nodig is, maar omdat het kan. Ik merkte dat zelf ook, het werkt een soort van verslavend. Als ik er heel rationeel naar kijk, was het echt onzin dat ik de grens steeds hoger legde. Ik ben er ook mee opgehouden. Op een gegeven moment is genoeg ook genoeg en wat er meer binnenkomt, geven we liever uit aan leuke dingen doen of spullen waar we blij van worden ipv zinloos blijven sparen. Nu zijn mijn inkomsten gehalveerd en was ik bang dat het allemaal te weinig zou zijn (allerlei irreële doemscenario’s bedacht). Was gewoon onzin, we pasten ons zonder moeite hierop aan. Het is niet dat we nu op of onder het minimumloon zitten, dus waar ik nu precies bang voor was?!? Echt geen idee.

Je kan altijd wel 100 ‘als-dan situaties bedenken’, maar ik leef nu. Mijn conclusie, laat je vooral niet opjagen door de bedragen die je hier voorbij zit komen. Je doet het alleen en 6 duizend is echt een mooie buffer en straks ook nog schuldenvrij. Ik vind dat hartstikke netjes en daar mag je ook gewoon trots op zijn.

iMoeder ik snap je angst. Ik heb die tijd ook gehad en ik vind het nog steeds eng om mijn auto naar de garage te brengen. Terwijl ik die rekening prima kan betalen en we ook nog een oplossing zouden hebben als de auto afgekeurd wordt. Maar het gevoel dat het altijd allemaal wringt, raak je gewoon niet snel kwijt.
                        Daarom zou ik afbetalen en de afbetalingen die je san niet meer hoeft te doen direct wegzetten. Je kunt het missen in je maand en spaart daarmee meteen een stuk harder. Dat zijn dingen die mij net een beetje extra bemoedigen dat ik de juiste keuze maak.

iMoeder Ik zou dan kijken naar wat je zelf schappelijk vindt hierin.
                          Ik ga altijd van drievoud uit. Dus laptop, auto en wasmachine als voorbeeld hè, kies vooral je eigen belangrijkste/duurste dingen uit. Wat kost dit voor jou om te vervangen. Dat bedrag zou ik achter de hand willen hebben. Wat nibud zegt is echt volslagen idioot mijn inziens.

Daarna ben ik dubio. Deels zou ik wat geld willen hebben voor die studies bv alleen het eerste jaar. Dan verder sparen als ze daadwerkelijk beginnen. Anderzijds is die rente echt 👀wtf dus mogelijk toch zo snel mogelijk alles aflossen want dat bespaard gewoon enorm!