iMoeder En als dat dus lukt om van 3 kinderen de studie te betalen als alleenstaande moeder. Vind ik dat eerlijk gezegd best genoeg prestatie. 😆
Ik ook!
Het feit dat wij sowieso het collegegeld willen betalen, vind ik al behoorlijk verwend en een enorme luxe. Ik ken nog steeds genoeg jongeren, die het helemaal zelf moeten doen. Daar is ook niks mis mee.
Ik heb zelf ook geen cent gehad van mijn ouders en mij meer dan prima gered. De eerste 4 jaar zelfs geen cent geleend, maar doordat ik in mijn derde jaar nog een studie erbij ging doen, was ik in totaal 6 jaar bezig en heb ik de laatste twee jaar wel geleend (helaas wel zo stom geweest om direct maximaal te lenen, terwijl ik het de eerste 4 jaar prima redde met minder).
Ik zat natuurlijk wel in het oude systeem dat je de eerste 4 jaar echt nog geld kreeg, mits je je studie afrondde binnen zoveel tijd. Dus dat was ook wel veel makkelijker, maar er gewoon altijd naast gewerkt. Eigenlijk verwacht ik dit ook van mijn kinderen straks. Ze mogen er ook best wat voor doen en lijkt mij ook een prima oefening in verantwoordelijkheid leren nemen. Ik ken er nog wel een paar van vroeger die echt alles kregen van hun ouders en die zijn hierdoor niet allemaal goed terecht gekomen. Teveel verwennen en financieel overnemen, is ook niet goed.