Liekje81 Ik vind die bedragen bij nibud echt niet realistisch.
Vind ik ook niet. Wij hebben nu behoorlijk wat spaargeld, maar we hebben het jarenlang gedaan met 5000 achter de hand (en heel vaak nog een stuk minder na een dikke rekening) en dat is altijd meer dan voldoende geweest. Ik heb nog nooit een scenario gehad, waarbij ik meer nodig had en zo wel dan was het iets wat betaald werd door de verzekering. Ligt misschien ook aan je eisen. Ik ben tevreden met een tweedehands wasmachine als de onze kapot gehad of een goedkoop tweedehands autootje als ik geen grote buffer zou hebben.
iMoeder de bedragen spaargeld wat mensen minimaal willen hebben die ik hier voorbij zie komen zijn ook wel een stuk meer.
Ik denk dat hoe ruimer je het hebt, hoe meer geld je achter de hand wil hebben. Niet, omdat het perse nodig is, maar omdat het kan. Ik merkte dat zelf ook, het werkt een soort van verslavend. Als ik er heel rationeel naar kijk, was het echt onzin dat ik de grens steeds hoger legde. Ik ben er ook mee opgehouden. Op een gegeven moment is genoeg ook genoeg en wat er meer binnenkomt, geven we liever uit aan leuke dingen doen of spullen waar we blij van worden ipv zinloos blijven sparen. Nu zijn mijn inkomsten gehalveerd en was ik bang dat het allemaal te weinig zou zijn (allerlei irreële doemscenario’s bedacht). Was gewoon onzin, we pasten ons zonder moeite hierop aan. Het is niet dat we nu op of onder het minimumloon zitten, dus waar ik nu precies bang voor was?!? Echt geen idee.
Je kan altijd wel 100 ‘als-dan situaties bedenken’, maar ik leef nu. Mijn conclusie, laat je vooral niet opjagen door de bedragen die je hier voorbij zit komen. Je doet het alleen en 6 duizend is echt een mooie buffer en straks ook nog schuldenvrij. Ik vind dat hartstikke netjes en daar mag je ook gewoon trots op zijn.