• [verwijderd]

Mamabeertje Ik zat inderdaad ook gewoon te denken om een dag pannenkoeken te eten ofzo. Ik heb bakvormpjes in kerstthema, dus met genoeg poedersuiker zijn het net echte sneeuwpoppen toch? πŸ˜‚

Soturi lief, maar ik denk dat we dan met de kosten voor het ov de gourmetschotel van de slager ineens een stuk voordeliger wordt πŸ™ˆ

[verwijderd] Soturi lief, maar ik denk dat we dan met de kosten voor het ov de gourmetschotel van de slager ineens een stuk voordeliger wordt πŸ™ˆ

Dat denk ik ook ja. πŸ˜‚

@Hopsatee Huggybird de basis is heel simpel. Ui en knoflook fruiten in een beetje olie en dan een halve kilo (smaakvolle!) gesneden tomaten toevoegen, halve liter water en een halve liter passata met 2 a 3 groente bouillonblokjes en op het laatst glad pureren. Voor pastasaus voeg ik geen of een beetje water toe.

Hier varieer ik eindeloos in, door bijv zelf geroosterde paprika toe te voegen, of verse basilicum, geraspte Parmezaan, pijnboompitten met wat room, of op zijn Mexicaans (bonenmix, Mexicaanse kruiden, klodder crΓ¨me fraiche en nacho’s erop verkruimelen). In de zomer kook ik vaak een buideltje verse Italiaanse kruiden uit de tuin mee.

Zelf vind ik het lekkerst met geroosterde paprika, Chilivlokken en geraspte pecorino.

Dingen zoals ontvellen van de tomaten doe ik niet. Ik pureer het gewoon glad. Tomaten eerst even roosteren geeft trouwens ook een lekkere bite, maar is meer werk.

Trees je kan ook de tomaten bij de paprika in de oven gooien.

En bij het fruiten van de ui en knoflook wat tomatenpuree meebakken. Dat haalt het zuur van de tomaat af.

Huggybird Hopsatee dit dus Trees.
        zelf doe ik er ook nog knoflookpoeder, uienpoeder, tijm en cayennepeper doorheen. Knoflookpoeder is wat scherper van smaak en dat vind ik altijd erg lekker. En de tomatensoep moet ook gewoon -een beetje- pittig zijn. Ipv gewone uien doe ik er altijd banaansjalotjes doorheen. Ik snij ook niks klein want uiteindelijk gebruik ik de staafmixer.

Ik vind trouwens de paprika die ingelegd is in olie en geroosterd is ook lekker erdoorheen. (Zijn van die glazen potten die bij de pasta in het schap staan) Dat kost ook minder tijd, als ik haast heb doe ik die er altijd doorheen.

[verwijderd] Ik zat inderdaad ook gewoon te denken om een dag pannenkoeken

Wij doen al een paar jaar een pannekoeken buffet. Een hele stapel pannenkoeken en verder alles wat lekker is. Veel fruit, maar ook ijs, slagroom, maltezers (gecrunched), chocolade saus (zelfgemaakt), warme kersen, enz. Lekker makkelijk, je kunt het zo duur maken als je zelf wil en hartstikke gezellig. We zijn een beetje afgestapt van vervelende verplichtingen met kerst en richten ons alleen nog maar op wat we leuk vinden.
          Wat we vroeger thuis deden was iedereen een gang laten regelen. Dan maakte mijn broer het voorgerecht, mijn moeder en zusje (die woonde nog thuis toen) het hoofdgerecht en ik het toetje. Zoiets kun je ook doen. En dan loslaten dat het sjiek moet zijn of bij elkaar moet passen, maar alleen richten op lekker en plezier.

June je kan ook de tomaten bij de paprika in de oven gooien.

Ik rooster de paprika aan een vork geprikt boven de vlam van mijn gaspit zodat ik de oven niet hoef te verwarmen 🫣. Geroosterde paprika uit pot zijn ook lekker.

Zonnebloem ik gebruik rode ui en knoflook uit eigen tuin. Deze zijn sowieso scherper dan uit de supermarkt. Ik hou zelf ook van pittige tomatensoep πŸ˜‹. Chilivlokken er doorheen is ook echt lekker. Dat doe ik pas in de kom, want mijn jongste waardeert dit wat minder.

• [verwijderd]

Femkes dat klinkt ook leuk, krijg er honger van! πŸ˜†
            Het gaat vast wel goed komen, we hebben iedere dag van het jaar te eten, dus dat zal met kerst niet anders zijn!

[verwijderd] dat sowieso. Maar vaak leggen mensen zich hele hoge eisen op omdat het met kerst speciaal moet zijn. En ik ben jaren 1 van die mensen geweest. Maar nu zetten we vooral in op speciaal als in gezellig en dat iedereen echt met plezier aan tafel zit, maar niet perse luxe eten. En dat haalde voor mij een hoop druk weg en voegde een hoop plezier toe.

• [verwijderd]

Trees dat gaat niet gebeuren, want als ik de kinderen laat kiezen wordt het een dag frikandelbroodjes en de andere instant noodles πŸ˜†

Ik zit vooral met het stuk dat mijn vader gewoon echt heel goed kan koken (is in een ver verleden kok geweest) en ik dat nooit kan evenaren. Ik mis dat gen, de kennis en ik vind het ook gewoon niet leuk om te koken.
              Ik snap dat ik best gewoon snert mag maken als ik dat wil, dat er heus geen kerstpolitie langs komt om te controleren of wij wel fancy genoeg eten, maar ik wil eigenlijk gewoon mijn vaders perfect gebakken biefstuk en mijn vaders varkenshaasjes en mijn vaders gemarineerde kip en mijn vaders zelfgemaakte sauzen en mijn vaders Baileys-dessert. En nu moet ik wachten tot Pasen 😭

Trees
                Dat hebben wij ook een keer geprobeerd, maar er was geen snackbar open hier.

Ik ga dit jaar door jullie voor een pannenkoeken buffet, ik heb er nou al zin in. 🫣

Ik word soms zo moe van mezelf.
                  Ik ben een introvert, in drukke sociale situaties word ik snel moe en tune ik soms uit om de prikkels te verwerken. Nu heb ik begrepen dat het soms beter is om mijn energiepeil wat kunstmatig omhoog te houden en juist wel mee te doen, actief te zijn, etc. Dat is niet alleen leuker voor mijn gesprekspartners, maar ik heb gemerkt dat ik thuis dan ook niet instort.

Dus gisteren gingen we met het team karaoke doen. Terwijl mijn eerste neiging is me lekker in een hoek te zetten met een drankje en te kijken naar de anderen, dacht ik: nee, als ik die microfoon kan pakken doe ik het. Ik word ook blij van zingen, dus who cares?

Maar 's avonds lig ik dan in bed alles te overdenken: oh, wat denken ze wel niet van mij nu, waarom liet je je zo gaan op Bohemian Rhapsody voor de managers 🀨. Terwijl iedereen er vol voor ging! Maar nee, dat vind ik voor mezelf niet kunnen. En als ik me dan terugzie op foto's denk ik ook echt niet aardig over mezelf.

Ik heb echt geen vijanden nodig met zo'n zelfbeeld.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

@Vulpen Trees hij stuurde net foto's van zijn dag vandaag (hij is jarig en ze hadden een uitstapje gemaakt naar chinatown) en hij ziet er zo veel gelukkiger uit dan de laatste keer dat ik hem zag.. dus het is goed zo, dat is het wel waard!

• [verwijderd]

Nescio zo zonde want juist leuk als je jezelf kan laten gaan en zo leuke herinneringen bouwt! *ooit eens karaoke gedaan met mijn werk, als een debiel staan zingen op dat podium, iedereen was enthousiast en het was zo gezellig 😁😁 *

Vulpen
                      Nou dat kwam eigenlijk doordat H. eerste kerstdag 's morgena werd geboren. Die dag heeft man wat in elkaar geflanst.
                      Tweede kerstdag zouden we eigenlijk gaan gourmetten, maar dat vond ik toen niet meer zo handig, dus hadden we bedacht om maar patat te halen. Nou ja, dus nergens te vinden. Uiteindelijk was er een kebabzaak open, die ook patat had.
                      Goed genoeg excuus? πŸ˜‰