Liekje81 ik vind eten vaak moeilijk, staat mij tegen. En als ik stress heb helemaal. Maar ik denk ook corona nu.
Gezond doen
- Bijgewerkt
Oh dat klinkt wel als een test die voor mij ook wel nuttig zou zijn? Ik denk ook dat stress een achterliggend probleem is hier. Krijg je er ook een actie plan bij hoe het op te lossen .
Hier is laag libido de nieuwste klacht in het rijtje
Edit: heb even gegoogeld en ze zijn niet zo goedkoop er zit veel verschil in kwa prijs ook…. Welke heb jij besteld?
Snoeki ze zijn inderdaad niet heel goedkoop. Ik heb hem hier besteld:
https://yourshealthtest.nl/cortisol-test/
Is inclusief versturen naar lab, analyse en online testresultaat. Het kan eventueel ook gratis via de huisarts. Die van mij is niet zo makkelijk met dit soort dingen, dus ik dacht dit bespaart me weer energie.
Het lukt eigenlijk best goed met koffie minderen! Voor de 3e dag op een rij 2 kopjes in de ochtend, dus het begin is er. Nu de rest nog
Heb trouwens ook sinds begin juni geen alcohol meer gedronken (1 glas wijn op vakantie). Niet dat ik nou zo enorm veel dronk hoor In het weekend een wijntje, op een terras, met een vriendin… Ik merkte dat ik er echt enorm slecht van ging slapen. Mis het totaal niet en het heeft ook nog eens een positief effect op mijn huid
Deliana goed bezig! Ik ben inmiddels zover dat ik cafeïne vrije cola ligt lekkerder vind dan met cafeïne. Volgens mij mag ik nu zeggen dat ik echt van mijn cafeïne verslaving af ben na poging zoveel.
Ik ga vanaf vandaag ook een nieuwe gezonde gewoonte starten. Elke ochtend 5-10 minuten stretchen. Ik ga denk ik starten met 2 minuten restorative yoga. Daarna opbouwen. Dat is veel stretch en geen staande poses. Het schijnt een positief effect op spasmes te kunnen hebben en het is natuurlijk ontspannend. Ik ben benieuwd wat het mij gaat brengen.
Goed bezig dames!
Hier ook alweer gesport vandaag. Vijfde keer deze week. Gaat lekker.
Gezond eten gaat best goed. Gisteren bbq maar kleine porties vlees en ook vis genomen. Geen brood en wel sla en meloen.
Inmiddels snoep en snack ik niet meer. Enige zonde is af en toe ijs.
Maar dat moet kunnen.
Ik ga vanaf morgen super gezond eten en bewegen!
Wil gaan zwemmen en lopen.
Wil volgende zomer super gezond en fit zijn!
- Bijgewerkt
Ik had een aantal weken geleden ook het idee dat ik teveel cortisol aanmaakte. Sliep heel slecht, stress op werk (voor m’n vakantie was dat, ik begin morgen weer dus ), weinig motivatie en nog een aantal symptomen. Ik heb geen test gedaan. Ben wel begonnen met het slikken van Ashwaganda en Rhodiola. Dit zijn allebei verlagers van cortisol (en de combinatie werkt vaak goed voor allerlei dingen, waaronder ook ADHD symptomen dus ik hoopte zelf dat het daar ook voor hielp). Op de site van orthokennis staat een goeie samenvatting en ook uitgebreide verwijzingen naar wetenschappelijk onderzoek naar de werkzaamheid.
Ik ben er twee weken voor m’n vakantie mee beginnen. Voor mij persoonlijk helpt het echt enorm. Vooral mijn stemming is erg verbeterd en ik slaap stukken beter. Binnenkort las ik een pauze in, want je mag met name Ashwaganda niet te lang achter elkaar gebruiken.
Ik vind het eigenlijk best jammer dat dit soort supplementen, waarvan de werkzaamheid onderzocht en bewezen is, zo taboe nog steeds zijn hier. Je huisarts zal er nooit mee aankomen.
- Bijgewerkt
iMoeder de onderzoeken naar de werkzaamheid van Ashawaganda zijn op dit moment nog van een matige kwaliteit. Er zitten op een enkele na nauwelijks RCT’s tussen en voor zover ik weet nog geen enkele review of Meta-analyse. In ieder geval vorig jaar nog niet en heb toen een stuk of 20 onderzoeken inhoudelijk bekeken. Wat toen betekende dat de bewijskracht nog laag lag.
Dat betekent niet dat het niks doet, maar dat er veel meer en beter onderzoek naar nodig is om te bewijzen dat het echt doet wat het claimt voordat het opgenomen kan worden in de richtlijnen van huisartsen (al vraag ik mij af of het dan wel zou gebeuren en of onze ‘westerse’ geneeskunde hiervoor openstaat). Overigens denk ik dat het een prima een middel is in de categorie baadt het niet schaadt het ook niet. Ik heb het zelf vorig jaar ook geprobeerd voor adhd symptomen, maar het deed bij mij helaas helemaal niks. Als het wel werkt super en ik zou het gewoon proberen. Je hebt vooral iets mee te winnen en niks te verliezen.
Om nu helemaal een party pooper te zijn voor degene die een cortisol test hebben besteld, maar de cortisol speeksel testen die enkel in de ochtend worden afgenomen, zijn ook minder betrouwbaar dan meerdere afnames gedurende de dag. Daarnaast is er ook nog geen consensus over hoe deze juist te interpreteren. Er zijn behoorlijk wat andere variabelen (zoals leeftijd, ras, geslacht) die van invloed zijn op de interpretatie.
Nu heb ik iedereen zijn lol om gezond te leven weer verpest met mijn kritische geleuter .
- Bijgewerkt
Trees
Ik weet niet natuurlijk niet welke studies je gelezen hebt. Als je naar onderin deze link bladert; https://m.orthokennis.nl/nutrienten/ashwagandha
Staan er 46 verschillende met links waar je de studie / paper zelf kunt lezen. De meeste gaan heel specifiek over 1 bepaalde effect bijv het effect op spierkracht.
Wua zelf proberen. Weet niet welk merk je hebt gebruikt en in welke dosering. Daar zit toch echt wel verschil in hoeveel werkzame stof er daadwerkelijk in zit (of het van de wortel of de bladeren is gemaakt, wel of geen extract). Ik merk echt wel duidelijk verschil. Voor adhd; ik gebruik het in combi met rhodiola en l-tyrosine. Zal niet in de buurt komen van methylfenidaat of dexamfetaminesulfaat. Maar het helpt bij mij vooral voor het motivatie stuk; dingen eindeloos uitstellen, maar niet van de bank af kunnen komen etc. Al is de werking natuurlijk bij iedereen weer anders.
Voor degenen trouwens die denken, ow top ik ga het ook gebruiken, overleg wel even met je apotheker als je nog andere medicijnen gebruikt. Want het heeft nogal wat interactie met andere medicatie.
- Bijgewerkt
iMoeder Als je naar onderin deze link bladert; https://m.orthokennis.nl/nutrienten/ashwagandha
Hiervan heb ik de meeste gelezen. Deze link had ik toen ook gebruikt. Zeker de helft uitvoerig gelezen en de rest enkel de samenvatting. Er zitten echt heel veel slecht uitgevoerde studies tussen. Er is gewoon meer en gedegen onderzoek nodig. Wetenschappelijk onderzoek is ook maar een term. Er zit heel veel verschil in de kwaliteit van het onderzoek qua omvang, onderzoeksopzet, gebruikte onderzoeksmiddelen, veelal dieronderzoek of ‘bijzonder’ statistisch gegoochel etc.
Ik weet niet meer welk merk ik heb gebruikt, maar daar heb ik eerst wel goed naar gekeken. Het deed bij mij echt niks. Nogmaals dat betekent niet dat het onzin is en/ of dat het voor ander niet werkt. Ik gebruik zelf andere supplementen die voor mij wel werken, maar minstens zo twijfelachtig zijn qua onderbouwing. Voor mij werkt het en daar gaat het om. Het is vooral de claim van dit soort sites dat het wetenschappelijk bewezen is dat het werkt, die nogal dubieus is.
Edit: ze geven zelf trouwens ook wel een soort van disclaimer.
De indicaties voor ashwagandha zijn gebaseerd op traditionele toepassingen, preklinische studies en een beperkt aantal klinische studies.
Copyright (C) Orthokennis
Ik vraag mij alleen af hoeveel mensen dit lezen en juist interpreteren. Ze zetten wel overal netjes bij dat het veelal om dierstudies gaat.
Ik weet even niet in welke topic dit thuis hoort. Maar ik moest er aan denken door het verhaal hierboven. Maar ik las laatst dat nieuwe studies de hele basis voor antidepressiva onderuit halen. Het blijkt helemaal niet zo te zijn dat depressieve personen minder serotonine hebben. En ook niet dat je van meer serotonine opknapt. Dat ze helpen is wel duidelijk, maar hoe ze helpen, dat is dus de vraag. Elke keer als er weer zulke studies verschijnen dan denk ik, we weten zo veel, en tegelijkertijd nog maar heel weinig.
- Bijgewerkt
iMoeder Het blijkt helemaal niet zo te zijn dat depressieve personen minder serotonine hebben
Klopt. Nog sterker ze weten niet eens hoe AD precies werkt op het brein en wat het nu echt doet. Het serotonine verhaal is maar een hypothese. Depressie is aandoening waar heel veel factoren een rol in spelen en serotonine zou hooguit 1 factor van de velen kunnen zijn als dit al een factor is.