Koekie83 Daar zou ik me niet door laten tegenhouden nee. Kinderen, en zeker op die leeftijd, kunnen zulke keuzes nou eenmaal niet overzien. En vinden alle veranderingen in de regel al moeilijk.

• [verwijderd]

Koekie83 Het ligt zo aan het kind wat het beste is om te doen. Volgens mij is N ook best geneigd om faalangstig te zijn dus ik durf echt niet te zeggen wat goed voor haar is.
Ik zou dit met haar juffen overleggen. Soms is het beter om te keuze voor ze de maken, soms is het beter om naar het kind te luisteren, soms een combi.

Op mij komt ze over als een meisje dat zich graag wil aanpassen aan het hoe het hoort. Ze hoort in groep 2 dus daar wil ze. Gevolg is dat ze niets meer gaat doen. Dat vind zij aan de ene kant goed, want dat hoort dan nou eenmaal zo, aan de andere kant weten wij dat het op lang termijn niet goed voor haar is. Ze raakt gefrustreerd en is veel boos en ongelukkig thuis.
Ik denk dat het hebben van peers heel belangrijk voor haar is. Gelijk in leeftijd èn ontwikkeling. Die allemaal zitten waar zij zit. Zelf denk ik dat misschien HB onderwijs een goede kan zijn voor haar. Dan zit ze 'nooit' meer met het gevecht tussen wat moet en hoort, en zij die anders is. Iedereen werkt, dus werken wordt normaal voor haar. Leren leren is echt heel belangrijk. Leren doorzetten. Maar dat is moeilijk als je in je eentje bent. Aan wie trek je je op? Alles wordt op maat gedaan. Dat is aan de ene kant tof, je voelt je speciaal. Maar aan de andere kant demotiveert het, want je bent alleen. Voor wie doe je het dan nou eigenlijk?
Het is heel belangrijk voor mensen om met gelijken te zitten, goed voor de ontwikkeling, goed voor het zelfbeeld en zelfvertrouwen.

[verwijderd] je omschrijft het precies zoals zij is en zoals de situatie nu is. Dank!

Ik denk dat we moeten investeren in de aansluiting in groep 3 (en 4 en 5, want volgens mij trekt N. het meeste toe naar de meiden van groep 4). Misschien dat ze het dan ook makkelijker vindt om de kleuters los te laten. Leuke is wel dat ze volgend jaar waarschijnlijk weer met wat huidige klasgenoten in de klas komt, want die schuiven immers ook weer door dus het is niet zo dat ze ze dan niet meer ziet.

Juf van de kleuters denkt - vermoed ik - dat ze haar nu al alles aanbieden wat er is en ze ook niet tot leren komt, dus ik kreeg van de week al een “accepteer het nou maar en laat het los” boodschap van haar... Maar als ik het op een rijtje zet mist de factor aansluiting nog wel en dat kan misschien het verschil maken.

Als het goed is gaan de kleuterjuf en juf van de middenbouw ergens komende week om de tafel om te evalueren en te kijken hoe verder. Hoop na de vakantie weer met ze te kunnen zitten en te kijken hoe verder. Ergens vrees ik dat dit de max is van wat ze haar nu dit jaar willen/kunnen geven (ze is al een uitzondering…) maar ik ga denk ik toch vragen om meer want dit nog uitzitten tot de zomer zie ik eigenlijk niet zitten.

• [verwijderd]

Koekie83 ja, ik dat de kleuterklas losgelaten moet worden. Want daardoor blijft ze heen en weer gaan in waar ze hoort en daar wordt ze onzeker van (Wie niet?)
      Ze heeft gelijken nodig in ontwikkeling, idealiter ook in leeftijd vanwege haar karakter. Daarom dat ik persoonlijk zou zoeken naar een nieuwe school, waar ze beide heeft. Maar ik snap dat het zo makkelijk niet is hoor!

Ik zou dan inzetten op overgaan naar groep 3 , zo snel mogelijk. Ik zou niet aanmodderen met nog een dagje of een middag. Je lost er niets mee op, ik denk eerlijk gezegd eerder dat het meer kwaad doet vanwege wie tweestrijd waar ze in zit. Sociaal vs intellect.

Maar dat zeg ik van een afstand. Dat is mijn beeld dat ik heb van haar. Ik zou het zeker in overleg doen met mensen die haar kennen omdat ze erg gevoelig is.

Mijn neefje is hb, hij is ook 5 en zit nu groep 3, rekenen groep 4. Waarschijnlijk slaat hij volgend jaar groep 4 over en gaat hij naar 5. Hij is een SUPER onzeker jongetje. Hij heeft veel last van angsten waaronder faalangst. Voor hem is het super belangrijk dat zijn sterke kanten worden gevolgd ipv zijn zwakke kanten. Leg de focus op waar ze goed in zijn, bemoedig dat! Want dat bouwt een positief zelfbeeld.
      Hij was doodongelukkig in de kleuterklas. Depressief. Echt heel zielig. Nu begint hij op te leven, hij heeft verhalen, en hij begint angsten te overwinnen.

• [verwijderd]

Mijn eigen kind is ook hoog intelligent (niet getest dus we weten niet of hij hb is) Maar vanwege zijn autisme is het lastig vergelijken. Er zijn weinig kinderen zoals hij, hij heeft er geen enkele in de buurt. Gelukkig kan het hem ook geen bal schelen en dàt maakt het grote verschil. Daardoor kan hij gewoon zijn leeftijd volgen en onderwijs op maat krijgen.
        Kinderen zoals N moet je in de gaten houden, en moet je echt bovenop zitten en keuzes zijn heel lastig omdat ze zo gevoelig zijn.
        Ik vergelijk haar daarom meer met mijn neefje dan met grote R. Voor hem is het ook maatwerk en de keuzes zijn soms echt heel moeilijk. Alles heeft grote impact.
        Ik snap je wel dat het echt heel moeilijk is <3

[verwijderd] Wat sneu van je neefje. Breekt je hart, die verhalen. Wel heel fijn dat er voor hem nu een plan is en hij langzaam maar zeker weer opbloeit!

Ik heb geen idee of N. hoogbegaafd is (denk het eigenlijk niet, denk eerder "gewoon slim”/misschien MB). En betwijfel of hb onderwijs (in ieder geval dat bij ons in de buurt) passend is; er zitten hier veel kinderen op die vastgelopen zijn op school en met forse gedragsproblemen (heb wel eens overlegd met een buurvrouw die daar leerkracht is). N. is mega gevoelig, heel introvert en ik vrees dat ze echt verzuipt in een dergelijke klas, al zal de uitdaging haar wel goed doen.

Denk ook wel dat school nog veel te bieden heeft, vraag is alleen even in welke vorm nog en waar ze het beste thuis is. Het is inderdaad een lastige keuze omdat ze óók heel graag speelt, knutselt, en graag vrij is in haar keuzes voor werkjes. Ze heeft echt wel wat vriendinnen en daar afscheid van nemen is natuurlijk toch best een stap.

Nou goed, het laatste woord is er nog niet over gezegd. Ik denk dat we voor na de vakantie een afspraak maken met de juffen en verder kijken.

• [verwijderd]

Koekie83 ik hoor dat veel ja, dat er veel beschadigde kinderen zitten. Dat zou ook zo’n duidelijk signaal moeten zijn naar het reguliere onderwijs, dat deze kinderen te vaak te laat gezien worden 🙁 ik hoop echt dat daar verandering in gaat komen.

Het is zo mooi dat ze zo gevoelig is, maar het is ook moeilijk als je nog van afhankelijk bent van systemen en andere mensen.
          Mijn neefje had 0 aansluiting in de kleuterklas. Nu nog heeft hij eigenlijk geen vriendjes op school maar hij durft nu wel wat te zeggen in de klas. leeftijdsgenootjes zijn voor hem veel te druk. Hij wil een gesprek voeren over Pokemon en niet Pokemon naspelen, zeg maar. Hij heeft geloof ik eens in de zoveel tijd speelafspraakjes met een gelijke. Dan zie je hem helemaal opbloeien. Gelijk in leeftijd èn neurotype. Heel waardevol om dat te zien <3

Wel heel fijn dat de school zo open is. In haar geval denk ik ook zo fijn dat er meerdere groepen in 1 klas zitten. Zo kan ze switchen maar niet teveel.

Waarom denk je dat ze niet HB is trouwens? Met alles wat ik over haar lees en heb gezien lijkt ze me een heel typisch hoogbegaafd meisje 🙂

iMoeder klinkt zo herkenbaar . Succes, hopelijk pakt school de handschoen op.

[verwijderd] Ik denk dat ik een IQ test nodig heb om dat te kunnen/durven zeggen 😆.

Ik herken er veel in bij N. maar niet genoeg om er heel stellig over te durven zijn. Ze loopt wel wat voor, is intens in emoties en beleving, gevoelig en sterk rechtvaardigheidsgevoel en ook wel perfectionistisch maar ook weer niet zooo extreem dat het heel erg opvalt. Althans, vind ik.

Misschien kiezen we op een gegeven moment nog wel eens voor testen. Nu voel ik die noodzaak nog niet zo, misschien omdat ze nog zo jong is en er op school telkens toch nog wel genoeg aanpassingen te maken zijn.

20 dagen later

[verwijderd] Wat goed! En wat een fijne constructie dat hij toch ook nog naar de kleuters kan als hij wil.

Kent hij al wat kinderen uit groep 3?

15 dagen later

Onze dochter N. nu 7 jaar is altijd erg pienter en snel met alles geweest. Al vanaf dat ze baby was hebben wij altijd het idee gehad dat ze wel eens erg slim kon zijn. Informatie over van alles en nog wat zuigt ze op en ze is enorm leergierig. In groep 2 heeft ze zichzelf leren lezen en schrijven. Ze zit nu in groep 3 en de eerste cito toetsen zijn geweest overal scoorde ze I op. Juf gaf ook aan dat ze regulier werk ook snel en foutloos af heeft dus besloten om haar extra werk te gaan geven. Naast dit alles is ze ook nog eens enorm atletisch 🙈 ze is een kei in basketbal en er word nu al voorspelt dat als ze zo doorgaat erg ver gaat komen.

Maar de keerzijde is dat ze enorm maar dan ook echt enorm gevoelig is, en daar struggelt ze enorm mee. Ze huilt snel en veel, overdenkt alles, wat mensen tegen over haar zeggen kan ze weken mee zitten. Nu doet ze elke avond voor het slapen gaan al kinderyoga en gaat daarna uiteindelijk slapen met slaapmuziek, dit doet al een hele hoop. Maar toch zou ik haar meer willen helpen om haar te leren hoe ze het beste om kan gaan met haar emoties zodat het haar minder in de weg gaat zitten. Hebben jullie tips?

2 maanden later

Ik kan wel janken (en doe dat nu ook).
            Wordt ongetwijfeld een lang en van de hak op de tak verhaal maar weet even niet waar ik het kwijt moet.

31 januari is dochter versneld van groep 2 naar groep 3. Vanaf april begon ze weer slechter te slapen (pas om 21:15/21:30 in slaap vallen en om 6 uur al wakker zijn) langzaamaan doen in de ochtend voor school etc.
            In de vakantie heeft ze gezegd dat de vakantie nog wel langer mocht duren. Normaal wil ze liever geen vakantie want school! Zelfs bij de kleuters heeft ze dat nog nooit gezegd.
            Opvallend de keren dat we het over school hadden was het een half uur/ uur daarna dat ze buikpijn had.

De afgelopen maanden heeft ze ook in een externe klas gezeten onder andere om te onderzoeken welke zijnskenmerken aanwezig zijn etc en wat voor haar belangrijk is in onderwijs.
            HB is overigens nog niet geheel officieel vastgesteld, maar er is wel een iq onderzoek geweest (waarvan de betrouwbaarheid te wensen overlaat omdat deze niet met HB in het achterhoofd is afgenomen 2 jaar geleden) waarop ze wel een hoger iq liet zien met uitschieters beide kanten op. En vanuit de externe klas is er gekeken of ze aan de overige criteria voldeed voor HB wat ze dus wel doet.

Wij hadden zelf al de conclusie getrokken dat school niet kan bieden wat ze nodig heeft en dus dat het een andere school wordt.
            Maandag gesprek gehad op school en zij trokken dezelfde conclusie. Dus we gaan zoeken naar een andere school.

Maar voor nu is ze niet gelukkig met school. De juf is al wel aan het kijken of ze het schoolwerk kan compacten en haar projecten kan laten doen. Maar dat is niet 1 2 3 geregeld. Dochter is ook niet open in hoe ze school vind. Ze zegt dat ze het leuk vindt, maar het is elke ochtend gedoe en strijd om haar naar school te krijgen. Ik weet het niet meer.

We hebben in de begin periode van dat ze in groep 3 zat gezien hoe ze is als ze lekker in haar vel zit en dan zijn we nu eigenlijk weer net zo ver als vlak voor de overstap. En dat zo snel al. Het maakt me heel verdrietig en ik voel me zo machteloos daarin.

Ietjuh

Allereerst een dikke knuffel! Wat een zoektocht! Wat zou het alternatief zijn ipv deze school en is dat er in jullie regio? Gaat het dan nu om de overbrugging tot aan de zomervakantie? Is er iemand (die dichtbij staat maar net wat minder dichtbij dan jullie) die met haar in gesprek zou kunnen?

😘

• Ietjuh hebben hierop gereageerd.

Hier is het herkenbaar. Onze jongste is van november (zit dus nu een half jaar op school). Doet nu alles al met groep 2 mee en school wil volgende week woensdag met ons en ib’er in gesprek over zijn ontwikkeling en wat hij nodig heeft na de zomervakantie. Hij is echter al de jongste van de klas en meegaan naar groep 3 is absoluut voor ons geen optie (nog).
                Het lastige is dat ik er zelf ook een trauma van heb uit mijn jeugd, dus ik wil ook niet alles projecteren.

1986Lynn dank je.
                  Het is zeker een zoektocht.
                  En ik lees het bij meer hier. Zodra je kind afwijkt van gemiddeld/ “standaard” is het zoeken. En vaak dan ook nog zoeken om hulp te krijgen bij het zoeken.
                  En dat maakt dat ik mij daar machteloos door voel. En het liefst ergens samen met dochter in een hoekje wil kruipen deken over ons heen en wachten tot het beter gaat. Alleen is dat geen optie en raap ik mezelf weer bij elkaar (soort van) en gaan we verder.

De nieuwe school is sowieso pas voor volgend schooljaar. We gaan bij drie scholen kijken nu in de komende 2 weken. 1 jenaplan, 1 voltijd HB en 1 regulier met goed HB aanbod. En als dat niet goed voelt gaan we verder kijken.
                  Wij wonen in Noord-Holland grens zuid-Holland.

Huidige school is dus wel aan het kijken wat ze kunnen doen/aanbieden om iets tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van dochter voor de rest van het schooljaar. Alleen zal dit beperkt zijn omdat ze dit eigenlijk niet kunnen bieden en we dus ook afhankelijk zijn van de juf die gelukkig wel wil.

Meerdere hebben al geprobeerd met haar te praten helaas zonder succes. Zowel haar juf als een goede vriendin van mij die de moeder van haar beste vriendinnetje is.
                  Ze staat op de wachtlijst voor individueel begeleiding. En ze is binnenkort aan de beurt. In maart was het eind april/begin mei. Maar goed we hebben daar dus nog niks over gehoord.

1986Lynn ojeee dat is ook geen makkelijke situatie. Heeft je jongste wel vrienden in groep 2 of vooral aansluiting bij groep 1. Misschien dat dat nog van invloed is?

Lastig hè om je eigen ervaringen er uit te laten qua beslissingen. Ik herken je gevoel.

• [verwijderd]

Ietjuh goed dat jullie opzoek gaan naar een passende school.
                    Heeft ze vriendinnetjes op school?
                    Hoe zijn haar schoolresultaten?
                    Heeft ze buiten school activiteiten waar ze voldoening uit kan halen? Sport, club, activiteit, vriendjes?

Wat is haar profiel? Waar is ze goed is, waar liggen haar interesses?
                    En waarin loopt ze vast en waarin vindt ze geen aansluiting?

Ik zou deze laatste weken focussen op haar interesses, wat ze leuk vindt, en daar de aanpassingen doen. Bijvoorbeeld: vindt ze het leuk om werkstukken te maken (informatie zoeken, ordenen, samenvatting maken, conclusies maken) dan kan school daar haar misschien in onderwijzen. Hoe maak je een werkstuk? Hoe zoek je informatie?

Of vind ze groepsprojecten leuk maar is het niveau te laag (te weinig diepgang) dan kan ze misschien groepsleider zijn. Haar beoordeling gaat het dan niet perse om de informatie zelf (dat is dan ‘bijzaak’) maar bijvoorbeeld om hoe de informatie gepresteerd wordt. Creativiteit, overzichtelijkheid, materiaalkeuze, waarom-vragen.

Lastig dat ze zelf niet weet wat haar precies dwars zit op school. Ze moet zich denk ik best verloren voelen. Ze weet niet waarom ze zich zo voelt want op zich vind ze school wel leuk, maar toch voelt ze zich duidelijk niet goed.
                    Ze is ook nog heel jong natuurlijk, niet gek dat ze het niet weet hoor! Ze zal misschien meerdere gedachten en emoties hebben over eenzelfde situatie.

Wel super dat jullie haar zien en besluiten maken voor haar <3

[verwijderd] 😢met name het laatste stuk raakt me enorm. Je geeft woorden aan het gevoel wat ik heb en wat niet lukt(e) om te omschrijven. Het is bijna alsof ze school nu al opgeeft ofzo qua leren😭
                      En dan is ze pas net 6.

Ik ga proberen antwoord te geven op je vragen. Want sommige weet ik zelf ook niet zo goed. Lief dat je de moeite genomen hebt om zo uitgebreid te reageren.

Heeft ze vriendinnetjes op school?

Haar beste vriendinnetje zit ook op deze school alleen nu een groep lager en ze zaten al niet bij elkaar in de klas. Ze kennen elkaar al van baby af aan.
                      Verder wel sociale contacten en dat ze soms bij iemand gaat spelen of iemand bij ons. Maar dat is vaak maar 1x per week en ook rustig weken niet. Behalve dan met haar bestie ☺️

-gedeelte weggehaald-

Ze gaf toevallig vandaag ook wel aan dat ze veel saai vind op school. Het gaat te langzaam en ze kan het al. Ze wil dit nog wel tot groep 8 blijven doen qua sommen zei ze. Maar dan wel gewoon tot 10. In de volgende zin was het ik wil keersommen gaan leren.
                      Maar in hoeverre ze dus ook echt bijvoorbeeld foutloos werkt en ze het ook echt kan weet ik dus niet zo goed.

Wat in de externe klas is gebleken is dat ze vooral de breedte in moet en niet de hoogte omdat ze een enorme leerhonger heeft. Dus een werkstuk zou daar zeker in kunnen passen. Ze zijn op school al aan het kijken of ze iets van een project kan maken. Alleen zijn degene die ze hebben niet geschikt voor haar.
                      Groepsprojecten is de school niet voor geschikt. De focus ligt teveel op klassikaal onderwijs en de standaard “vakken” zeg maar. Dit is dan ook precies de reden waarom we op zoek gaan naar een andere school.

Liever overigens niks quoten misschien haal ik straks wel antwoorden weg.