Ietjuh goed dat jullie opzoek gaan naar een passende school.
Heeft ze vriendinnetjes op school?
Hoe zijn haar schoolresultaten?
Heeft ze buiten school activiteiten waar ze voldoening uit kan halen? Sport, club, activiteit, vriendjes?
Wat is haar profiel? Waar is ze goed is, waar liggen haar interesses?
En waarin loopt ze vast en waarin vindt ze geen aansluiting?
Ik zou deze laatste weken focussen op haar interesses, wat ze leuk vindt, en daar de aanpassingen doen. Bijvoorbeeld: vindt ze het leuk om werkstukken te maken (informatie zoeken, ordenen, samenvatting maken, conclusies maken) dan kan school daar haar misschien in onderwijzen. Hoe maak je een werkstuk? Hoe zoek je informatie?
Of vind ze groepsprojecten leuk maar is het niveau te laag (te weinig diepgang) dan kan ze misschien groepsleider zijn. Haar beoordeling gaat het dan niet perse om de informatie zelf (dat is dan ‘bijzaak’) maar bijvoorbeeld om hoe de informatie gepresteerd wordt. Creativiteit, overzichtelijkheid, materiaalkeuze, waarom-vragen.
Lastig dat ze zelf niet weet wat haar precies dwars zit op school. Ze moet zich denk ik best verloren voelen. Ze weet niet waarom ze zich zo voelt want op zich vind ze school wel leuk, maar toch voelt ze zich duidelijk niet goed.
Ze is ook nog heel jong natuurlijk, niet gek dat ze het niet weet hoor! Ze zal misschien meerdere gedachten en emoties hebben over eenzelfde situatie.
Wel super dat jullie haar zien en besluiten maken voor haar <3