Pimpelmeesje Hier gaat dat met ups en downs. Hij (kleine R. 4,5 jr) zit nu in een haren trekken, slaan, duwen en zelfs weer bijten fase. Hiervoor ging het een lange periode erg goed! Maar hij zit er nu weer in helaas. Stoppen kan/wil hij niet, hij voelt geen grenzen aan van een ander, luistert ook slecht als wij roepen dat hij moet ophouden. We zitten er bovenop maar we hebben weinig invloed. Hij is met andere dingen bezig denk ik en dan gaat het sociale op een lager pitje lijkt wel. Hij is nog steeds super behulpzaam en wil graag spelen, kan ook heel erg lief zijn, en deelt zonder problemen. Maar precies zoals bij Charlie; grenzen kent hij niet op dit moment en gaat heel hard, veel harder dan nodig is, in op anderen. Hij is dan niet persรฉ boos of zo, maar gewoon; 'dat wil ik niet' en hop hij trekt een ander aan zijn haren naar de grond. Lijkt ook alsof hij er niets bij voelt of zo.. heel apart. Hij zegt ook gewoon "ik heb haar geslagen mama" als ik vraag waarom zijn zusje huilt.
Maar ik hoor het vaker van kinderen (jongetjes) rond deze leeftijd, 3.5 - 5 jaar. Alsof het kleine psychopaten zijn zeg maar ๐
๐ถ En volgens mij komt het altijd wel goed hoor! (hoop ik, haha)
Wij blijven herhalen, herhalen, herhalen. Geven straf (time out), en praten over hoe het voor de ander is als hij iets doet. Hij moet de ander ook altijd troosten van mij en altijd zijn excuses aanbieden. Die combinatie lijkt het meeste te doen bij hem, als hij ziet dat de ander door hem pijn en verdriet heeft. En hij voelt zich dan ook beter als hij met excuses het beter kan maken.